Dit is de nieuwe elektrische Volvo XC90

Wél elektrisch, weinig Recharge

Volvo XC90 patent
Volvo XC90 patentVolvo XC90 patentVolvo XC90 patentVolvo XC90 patentVolvo XC90 patentVolvo XC90 patent

De opvolger van de Volvo XC90 wordt een geheel elektrische SUV. AutoWeek kan je die nieuwe elektrische Volvo nu al uitgebreid op patentbeeld laten zien. Wat blijkt: de auto is vooral als XC90 herkenbaar en krijgt slechts kleine designinvloeden mee van de Recharge Concept die als voorbode diende.

Met 2014 als geboortejaar is de huidige tweede generatie van de Volvo XC90 bepaald geen jong model meer. Volvo's grootste SUV gaat voorlopig nog niet met pensioen, maar wordt toch volledig vernieuwd. Dat klinkt onmogelijk, maar dat is het niet. Enerzijds komt Volvo namelijk met een volledig nieuwe generatie van de XC90, die enkel elektrische aandrijflijnen krijgt. Daarnaast heeft Volvo een nog te introduceren gefacelifte XC90 in petto, die in bepaalde markten gaat worden verkocht. AutoWeek kan je de volledig nieuwe elektrische opvolger van de XC90 alvast laten zien.

Volvo Recharge Concept

Volvo Recharge Concept (2021)

Volvo verkoopt vanaf 2030 naar eigen zeggen alleen nog elektrische auto's en deze nieuwe elektrische opvolger van de XC90 neemt bij het merk binnen nu en één a twee jaar de rol van grootste elektrische SUV op zich. De nieuwe Volvo XC90, waarvan de naam nog niet is bevestigd, is nadrukkelijk als lid van de XC90-familie herkenbaar. We kunnen het ons voorstellen dat je bij het zien van deze afbeeldingen denkt dat het een facelift van het huidige model betreft, maar dat is niet het geval. Daar is de vorm van de raampartij met name bij de achterste zijruiten te afwijkend voor. Hetzelfde geldt voor de motorkap, ook die wijkt helemaal af van die van de bekende XC90. De voor- en achterzijde zijn compleet anders, maar hoewel een grondig gewijzigd front en dito kont wel onderdeel van een facelift zou kunnen zijn, is dat hier dus niet het geval.

Volvo XC90 patent

Volvo XC90

Die voor- en achterzijde zijn overigens behoorlijk interessant. Zo heeft de elektrische XC90 een relatief dicht front met alleen onderin een koelsleuf voor de hardware van de elektrische aandrijflijn en het accupakket. De vorm van de koplampen is duidelijk geïnspireerd op die van de exemplaren van de Recharge Concept die Volvo in 2021 liet zien. Het nieuwe front doet enigszins denken aan dat van de op stapel staande nieuwe elektrische auto's van Polestar, maar is toch echt anders. In tegenstelling tot de Recharge Concept krijgt de XC90 geen sterk aflopende en geknepen raampartij en daarmee lijkt het model wat vorm betreft 'gewoon' een traditionele SUV te worden. Ook in de achterlichten zien we invloeden van de Recharge Concept terugkeren. De elektrische SUV krijgt C-vormige achterlichten met los van die lichtdelen geplaatste elementen die naast de achterruit zijn geplaatst. De kentekenplaat verhuist van de achterklep naar de achterbumper en onder aan de achterbumper schitteren uitlaateindstukken uiteraard in afwezigheid. De nieuwe elektrische XC90 krijgt verder verzonken portiergrepen, maar krijgt wel conventioneel openende exemplaren en dus geen 'suicide doors' zoals de Recharge Concept had.

Volvo XC90

Volvo gaat de nieuwe elektrische XC90 in het Amerikaanse Charleston produceren. De nog te onthullen gefacelifte huidige Volvo XC90 loopt nog een aantal jaar in Torslanda van de productieband. Sinds de Nederlandse marktintroductie van de eerste generatie Volvo XC90 zijn er in ons een land kleine 19.000 stuks van verkocht. In 2015 en 2016 had hij zijn topjaar. Toen werden achtereenvolgens 2.761 en 2.778 XC90's in ons land geregistreerd. Een groot deel daarvan waren waarschijnlijk T8 plug-ins die in die jaren in aanmerking kwamen voor een lager bijtellingspercentage.

Vind jij de nieuwe elektrische Volvo XC90 te behouden of is dat tegenwoordig juist best een verademing?

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (130) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.