Nieuwe Alfa Romeo Stelvio: scherper en meer elektrisch dan ooit

Scherper dan ooit

Alfa Romeo Stelvio patent
Alfa Romeo Stelvio patentAlfa Romeo Stelvio patentAlfa Romeo Stelvio patentAlfa Romeo Stelvio patentAlfa Romeo Stelvio patentAlfa Romeo Stelvio patent

Eind dit jaar komt Alfa Romeo met een fonkelnieuwe Stelvio. AutoWeek kan je die nieuwe Alfa Romeo Stelvio nu al vanuit alle hoeken laten zien.

Alfa Romeo deelde in maart de eerste foto's van de nieuwe Stelvio met ons, al ging het nog om platen van een ingepakt testexemplaar. Nu is de nieuwe Stelvio een stuk beter te zien. In de database van het Argentijnse patentbureau heeft AutoWeek namelijk de patenttekeningen van die tweede generatie opgedoken. Niets blijft bij het oude.

De nieuwe Alfa Romeo Stelvio moet duidelijk niets hebben van het wulpse en met afgeronde vormen overladen ontwerp van zijn voorganger. Het nieuwe model is doorspekt met hoeken, scherpe vouwen en strakke lijnen. Kijk maar eens naar het front. Daarin zien we platte, gemeen de wereld in turende verlichting. De Alfa-kenmerkende scudetto mag blijven, maar ook die is scherper gesneden dan ooit.

Alfa Romeo Stelvio

De nieuwe Alfa Romeo op eerder door de Italianen vrijgegeven beeldmateriaal.

Het zijaanzicht is minstens zo interessant. De nieuwe Alfa Romeo Stelvio heeft in de portieren verzonken deurgrepen en een sterker aflopende daklijn dan het model dat hij vervangt. Nabij de D-stijl gebeurt visueel veel. De schouderlijn loopt aan het eind van het achterportier plots vrij sterk op en beweegt zich richting een D-stijl met daarin een tweetal hoekige vlakken. Het is voor het zicht naar achteren toe te hopen dat een van de driehoeken die we hier op de tekeningen zien een derde zijruitje bevat. Aan de achterzijde zien we op zijn zachtst gezegd opvallend vormgegeven verlichting. De achterlichten zijn in een soort uitgerekte scudetto over de gehele breedte van de achterkant uitgesmeerd. De vrij vlak liggende achterruit lijkt door de erboven geplaatste achterspoiler behoorlijk laag.

Eerst elektrisch

De nieuwe Alfa Romeo Stelvio wordt richting het einde van dit jaar onthuld en zal eerst leverbaar zijn met volledig elektrische aandrijflijnen. Versies met hybride aandrijflijnen  komen er ook, maar die volgen later. Net als de nieuwe Giulia - die voor begin 2026 gepland staat - troont de nieuwe Stelvio op de modulaire STLA Large-basis van Stellantis. De huidige Dodge Charger maakt al van die basis gebruik en is er behalve als EV ook met verbrandingsmotoren. Technische specificaties van de nieuwe Alfa Romeo Stelvio zijn er vooralsnog niet.

Dat werd tijd

De nieuwe Alfa Romeo Stelvio komt geen moment te vroeg. Het huidige model beleefde zijn publieksdebuut namelijk al in november 2016 en dat betekent dat de SUV dit jaar 9 jaar oud wordt. Daar komt bij dat de Stelvio - net als de Giulia en Tonale - nog een product is dat onder leiding van voormalig moederbedrijf FCA is ontwikkeld. De nieuwe Alfa Romeo Stelvio is 'gewoon' een Stellantis-product en dat betekent dat die industriële kolos ook daar zijn met diverse andere merken gedeelde hard- en software in kan stoppen. Wel zo efficiënt.

Sinds de introductie van de Stelvio zijn er in Nederland 843 exemplaren gekentekend. 2018 was in ons land het beste jaar voor de SUV. In dat jaar zijn 247 exemplaren geregistreerd. In 2019 zette de daling in. In dat jaar gingen 163 Stelvio's op kenteken. In 2020 nog slechts 72 stuks en een jaar later bleef de registratieteller op 72 stuks steken. In 2022 werden nog slechts 44 exemplaren geregistreerd en in 2023 nog slechts 32 stuks. Vorig jaar zijn slechts 11 Alfa Romeo's Stelvio gekentekend.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (122)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.