Dit is de MG 3: scherpe hybride aanval op Dacia Sandero

Ook naar Nederland!

MG 3
MG 3MG 3MG 3MG 3MG 3MG 3MG 3IM L6IM L6MG 3MG 3MG 3MG 3MG 3

De plug-in hybride EHS is in Nederland de enige MG die niet volledig elektrisch is. Die SUV krijgt gezelschap van deze splinternieuwe MG 3, maar die opereert in een compleet ander segment. De MG 3 is een regelrechte aanval op de Dacia Sandero en de Volkswagen Polo, al kiest de Chinees net als de Sandero duidelijk de betaalbare kant.

MG richt zich in Nederland vrijwel volledig op de verkoop van elektrische modellen. De enige uitzondering binnen de rap groeiende MG-familie is hier de EHS, want dat is immers een plug-in hybride SUV. Tijdens de Autosalon van Genève heeft MG de splinternieuwe 3 gepresenteerd. De nieuwe MG 3 komt in tegenstelling tot zijn voorganger wél naar Nederland en zou zomaar eens een model kunnen worden dat met name de particuliere autokoper voor zich kan winnen. De MG 3 is immers geen elektrische SUV of cross-over, maar 'gewoon' een nieuwe hatchback met geëlektrificeerde verbrandingsmotoren. De MG 3 is een compacte hatchback in wat we het B-segment noemen en lijkt vooral een directe concurrent van de Dacia Sandero.

MG 3

MG 3.

Hoewel de MG 3 nu in Genève officieel een podium krijgt, kon AutoWeek je het uiterlijk al uitgebreid vanuit alle hoeken laten zien. De MG 3 is 4,11 meter lang, 1,78 meter breed en 1,5 meter hoog. Ter vergelijking: de Dacia Sandero is zo'n 4,09 meter lang, een Volkswagen Polo 4,05 meter. De MG 3 heeft daarbij een wielbasis van 2,57 meter terwijl de Sandero en Polo achtereenvolgens 2,6 en zo'n 2,55 meter tussen de voor- en achteras hebben.

De MG 3 is geen plug-in hybride en ook geen mild-hybride. De compacte hatchback heeft een volwaardige hybride aandrijflijn. Hij heet dan ook voluit MG 3 Hybrid+. De aandrijflijn bestaat uit een 102 pk en 128 Nm sterke 1.5 viercilinder die samenwerkt met een 136 pk en 250 Nm sterke elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt een riante 194 pk. Daarmee bereikt de MG 3 vanuit stilstand in exact 8 tellen de 100 km/h. Zijn topsnelheid bedraagt 171 km/h. Onder de achterbank zit een kleine 1,83 kWh accu. De bagageruimte slokt 293 liter op. Daarmee moet hij de Sandero (328 liter) en de Polo (355 liter) voor zich dulden. De volledig hybride aandrijflijn is in dit segment een bijzondere aanbieding, al kennen we het al van de Toyota Yaris. Het gemiddeld verbruik van de MG 3 moet 4,4 l/100 km bedragen.

MG 3

MG 3.

De MG 3 heeft standaard een 7-inch digitaal instrumentarium en een infotainmentscherm met een diagonaal van 10,25 inch. Afhankelijk van de uitvoering heeft de MG 3 onder meer een 360-graden-camera, keyless entry, lederen bekleding, verwarmbare voorstoelen en een verwarmbaar stuurwiel.  Lane Keep Assist, Lane Departure Warning, adaptieve cruisecontrol en zelfs Traffic Jam Assist zijn daarnaast eveneens van de partij.

De MG 3 komt zeker naar Nederland.  Het uitgaande en in Nederland nooit geleverde model is inmiddels zo'n 13 jaar oud. Informatie met betrekking tot de Nederlandse markt volgt spoedig.

PRIVATE LEASE MG 3

Lezersreacties (99)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.