Dít is de Ferrari Portofino M!

Met een vleugje Roma

Ferrari Portofino M

Ferrari scherpt de Portofino aan en presenteert het eindresultaat in de vorm van de Portofino M. Voor zijn tweede levensfase wordt de opvolger van de California T geïnjecteerd met een dosis Roma-genen.

Het is 2017 als de Ferrari California T, op zijn beurt de gefacelifte California, opvolging vindt in de Portofino. Die auto blaast dit jaar drie kaarsjes uit en dus is het tijd voor Ferrari om de magische letter 'M' van de planken te trekken. Die 'M' staat voor Modificata, de term die Ferrari in het verleden onder meer toepaste op de gefacelifte 456, op de 575M en op de laatste incarnatie van de Testarossa, de F512 M.

De Portofino maakt als Portofino M kennis met een reeks noviteiten die Ferrari op de Roma introduceerde. De instap-Ferrari met stalen klapdak wordt met name aan de voorzijde aangepakt. De Portofino M heeft een nieuwe voorbumper. Aan de achterzijde vinden geen noemenswaardige aanpassingen plaats.

De 3,9-liter achtcilinder krijgt een krachtinjectie. De V8 leverde tot voor kort 600 pk, maar is in de Portofino M goed voor 620 pk en 760 Nm. Daarmee is het hart van de Portofino M net zo krachtig als dat van de Roma, en dus ook sterker dan dat van de GTC4Lusso T. Dat is niet het enige. De Portofino M wisselt zijn zeventraps automaat met dubbele koppeling om voor een achttraps automaat met dubbele koppeling. Die in principe voor de SF90 Stradale ontwikkelde transmissie hangt ook in de Roma en heeft een 20 procent kleinere koppeling dan die van de zeventrapsbak in de Portofino. Daarnaast heeft de transmissie kortere verhoudingen ten opzichte van de automaat die hij vervangt. Een sprintje naar 100 km/h legt de Portofino M in 3,5 seconden af. Zijn topsnelheid ligt boven de 320 km/h. Minstens zo interessant zijn de slechts 9,8 tellen die de Italiaan nodig heeft om de 200 km/h aan te tikken.

Ook in het interieur onderscheidt de Portofino M zich slechts op detailniveau van het in 2017 gepresenteerde origineel. Zo maakt de Gran Turismo kennis met de manettino met vijf standen, waaronder de racemodus die de Portofino niet had. Die racestand biedt onder meer Side Slip Control, techniek die gecontroleerd driften mogelijk maakt. Onderaan de streep is de Portofino M dankzij diverdse Roma-upgrades een tandje sportiever dan zijn M-loze voorganger. Toch is ook aan extra verwennerij gedacht. Ferrari plaatst namelijk onder meer geventileerde en verwarmbare stoelen op de optielijst. In tegenstelling tot in de Roma staar je in de Portofino M niet tegen een digitaal scherm aan. Er zijn erg veel overeenkomsten tussen de Portofino M en de Roma, maar Ferrari benadrukt dat de Portofino M niet de open versie van de Roma is. Volgens het merk kunnen ze naast elkaar bestaan en mikken de modellen op verschillende klanten.

 

 

 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.