Dit is de eerste nieuwe Infiniti QX80 in veertien jaar
Twee cilinders minder, maar niet minder indrukwekkend
De enorme Infiniti QX80 is het meest Amerikaanse product dat Nissans luxemerk in het Noord-Amerikaanse aanbod heeft, maar ook meteen het oudste. Voor het eerst in veertien jaar staat er daarom een geheel nieuwe QX80 klaar.
Infiniti is al jaren niet meer actief in Nederland, maar maak je geen zorgen: ook als dat nog wel zo was, kregen we de QX80 hier van de officiële importeur nooit te zien. Deze giga-SUV is in alles behalve zijn naam heel erg Amerikaans, al doet dit soort auto’s het doorgaans ook best goed in de rijkere delen van het Midden-Oosten. De Infiniti QX80 is net als bijvoorbeeld de Chevrolet Tahoe en Ford Expedition een body-on-frame-SUV en daarmee qua opzet vergelijkbaar met bijvoorbeeld een pick-up. Toch is het zeker geen terreinbeul, maar een luxueuze mastodont die vooral veel ruimte en comfort moet bieden.
De laatste versie van Infiniti's grootste SUV verscheen al in 2010, al heette hij toen nog QX56. De naam 'QX80' verscheen in 2013 op dezelfde auto en meerdere facelifts konden niet voorkomen dat de jaren gaan tellen voor deze inmiddels veertien jaar oude mastodont. Er bestaat ook een iets minder luxe versie van met de indrukwekkende naam Nissan Armada, want Infiniti is voor Nissan wat Lexus voor Toyota is. Wie weleens in de Verenigde Arabische Emiraten is geweest, is dezelfde Nissan daar ongetwijfeld tegengekomen als Nissan Patrol. Ongetwijfeld, want die Patrol is daar erg populair. De Armada en de Patrol zijn overigens nog niet vernieuwd, maar dat volgt ongetwijfeld.
De geheel nieuwe QX80 doet net als zijn voorganger geen moeite om zijn gigantische proporties te verbergen, maar oogt wel een heel stuk strakker dan voorheen. De nieuwe Infiniti QX80 is 5,36 meter lang, 2,12 breed en 1,95 meter hoog. Het interieur biedt plaats aan zeven of acht personen, waarbij de derde zitrij in beide gevallen een driezits bank is. Een kleine revolultie vindt plaats onder de motorkap, want de 5,6-liter V8 van het uitgaande model maakt plaats voor een 3,5-liter V6 met twee turbo’s. Die levert met 450 pk en 701 Nm flink meer vermogen en koppel dan voorheen, maar is met twee cilinders minder en twee turbo’s meer natuurlijk wel anders van karakter. Zuiniger? Nou, waarschijnlijk vooral in theorie. De motor is gekoppeld aan een negentraps automaat die de aandrijfkrachten afhankelijk van de versie naar de achterwielen of naar alle wielen stuurt. Voor maximaal comfort is luchtvering als optie beschikbaar, wel zo prettig.