Dit is de eerste elektrische auto van Lynk & Co

Nul verbrandingsmotoren, Zero in de naam

Lynk & Co Zero

Van de vele merken die de Chinese kolos Geely in zijn portfolio heeft, is Lynk & Co een van de weinige die nog geen volledig elektrische auto in het aanbod heeft. Dat gaat veranderen. Via Chinese sociale media zijn de eerste foto's van de eerste elektrische auto van Lynk & Co de wereld in geslingerd.

Geely's Lynk & Co doet in Europa best goede zaken met de 01. De plug-in hybride SUV is hier vooralsnog het enige model van Lynk & Co, maar in thuisland China heeft het een uitgebreid modellengamma. De Lynk & Co 01 heeft er namelijk 02, 03, 05, 06, 07, 08 én 09 geheten broertjes en zusjes. Het gros ervan is een SUV of cross-over, maar Lynk & Co verkoopt ook een hatchback en een sedan. De 01 is bij lange na niet de enige plug-in hybride van de Lynk & Co-familie. Wat elektrificatie betreft lijkt het merk dan ook behoorlijk bij de les. Lijkt, want in tegenstelling tot andere Geely-merken als Volvo, Zeekr en zelfs Lotus heeft Lynk & Co nog geen enkele volledig elektrische auto op de menukaart staan. Flynn Chen – hoog in de marketingboom bij Lynk & Co – deelt via Weibo een set afbeeldingen van de eerste EV van Lynk & Co, een auto die wel én geen cijfer in zijn naam krijgt. Hij heet namelijk Zero.

De Lynk & Co Zero lijkt een vrij gestrekte elektrische sedan te worden. Uitgebreide technische specificaties hebben we nog niet, maar het kan niet anders dan dat de Zero net als auto's als de Zeekr 001, Polestar 4 en de nog te onthullen Polestar 5 op een grote variant van het SEA-platform komt te staan. Lynk & Co zou momenteel druk in de weer zijn om de auto te aan de tand te voelen rond de bergketen Huangshan. Daarbij belooft Lynk & Co dat de Zero profiteert van de ervaringen die het met de 03 in het WCTR-kampioenschap heeft opgedaan. Reken dus op z'n minst op een scherp sturende EV.

Het is bepaald niet ondenkbaar dat de Lynk & Co Zero op termijn ook naar Europa komt. Vorig jaar vertelde voormalig Lynk & Co-topman Alain Visser tegen AutoWeek dat het merk in 2024 in Europa zijn eerste EV op de markt brengt. Dat moet een auto worden die eerst in Europa wordt gepresenteerd en later naar China gaat. Het valt niet uit te sluiten dat die nieuwkomer deze Zero is.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.