Dít is de BMW 128ti

Tussen 120i en M135i xDrive

BMW 128ti
BMW 128tiBMW 128tiBMW 128tiBMW 128tiBMW 128tiBMW 128tiBMW 128tiBMW 128tiBMW 128tiBMW 128tiBMW 128tiBMW 128tiBMW 128tiBMW 128ti

BMW breidt het leveringsgamma van de 1-serie uit met de eerder aangekondigde 128ti. Die nieuwe subtopper brengt niet alleen een krachtige viercilinder naar de 1-serie, de komst van de versie betekent namelijk ook de terugkeer van het ti-label!

De 128ti is de splinternieuwe subtopper van het gamma van de BMW 1-serie. Onder de kap ligt een 265 pk en 400 Nm sterke 2,0-liter viercilinder, gekoppeld aan een achttraps Steptronic-automaat. Daarmee mist de 128ti natuurlijk aardig wat vermogen ten opzichte van de M135i xDrive en dat heeft een goede reden. In tegenstelling tot die topversie moet de 128ti het zonder xDrive-aanduiding doen en dat betekent dat het gewoon een voorwielaandrijver is. Dat vermogen is voor enkel de voorwielen net iets eenvoudiger op de weg te brengen. De 128ti wordt daarbij geholpen door een Torsen-sperdifferentieel dat zich tussen de voorwielen bevindt. Met zijn potente vierpitter sprint de BMW in 6,1 seconden naar 100 km/h. Zijn topsnelheid bedraagt 250 km/h.

Vanzelfsprekend is de 128ti ook op andere vlakken aangepast. Zo zet BMW 'm op een sportonderstel dat de auto 1 centimeter dichter tegen het asfalt legt. De veren en dempers zijn zelfs identiek aan die van de M135i xDrive. Daarnaast scherpt BMW de stuurinrichting aan en is 'ie voorzien van een set stabilisatorstangen, die net als de veren en dempers ook van de topversie afkomstig zijn. Het feit dat de 128ti géén xDrive-aandrijving heeft, scheelt ten opzichte van de M135i xDrive zo'n 80 kilo aan gewicht. Krachtige M Sport-remmerij met rode klauwen moet de 128ti weer adequaat tot stilstand kunnen brengen.

Het type is aangekleed met 18-inch lichtmetaal, waar zonder meerprijs Michelin Pilot Sport 4-banden omheen worden gevouwen. Verder zijn er standaard sideskirts aanwezig, evenals sportief ogend bumperwerk en ti-badges. Nog een optie zonder meerprijs: het Shadow Line-pakket, hetgeen een zwarte nierengrille en zwarte spiegelkappen omvat. In het interieur monteert BMW sportstoelen met rode accenten. Verder zien we veel ti-badges en rode accenten.

De BMW 128ti komt in november op de markt en heeft een vanafprijs van €49.990.

Concurrentie uit uit eigen land heeft de 128ti eigenlijk niet. De Mercedes-Benz A-klasse heeft een stapje onder de 306 pk leverende A35 AMG de A250 met 224 pk staan. Die is met dat vermogen op papier te min voor de 128ti. Ook Audi heeft geen alternatief in het A3-gamma. Wel zou je de Ford Focus ST (280 pk) als concurrent kunnen beschouwen.

TI

Met de komst van het nieuwe type blaast BMW de ti-badge nieuw leven in. Die toevoeging is onder meer bekend van de 1600 ti en 1800 ti, maar voornamelijk van de illustere 2002 ti (en tii!). In een recenter verleden werd de ti-aanduiding toegepast op 318ti en 323ti van de eerste generatie 3-serie Compact. Alle versies van diens opvolger, de Compact op basis van de E46, werden ti-genoemd. De krachtigste uitvoering was de 325ti, met een 2.5 zes-in-lijn van 190 pk als krachtcentrale.

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.