Dik 30 procent minder EV’s verkocht in Duitsland
Benzine en diesel in de lift
Dat EV’s minder in trek zijn dan voorheen, is inmiddels bekend. In Duitsland gaat de afname wel erg hard, en werden in mei 2024 dik 30 procent minder elektrische auto’s geregistreerd dan vorig jaar.
In totaal gingen er in mei 29.708 nieuwe EV’s op Duits kenteken, meldt het Duitse RDW-equivalent KBA. Dat is maar liefst 30,6 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar. EV’s waren nu goed voor een marktaandeel van 12,6 procent. Het aandeel van hybrides (inclusief plug-in) bleef met 30,2 procent nagenoeg gelijk, terwijl het aandeel van auto’s met een traditionele benzine- of dieselmotor zelfs iets toenam. Benzine was in mei in Duitsland goed voor 37,9 procnet van het totaal, diesel leverde nog altijd een bijdrage van 19 procent.
Nog een opvallende trendbreuk, zij het minder heftig, is te vinden op het gebied van carrosserievormen. De immer populaire SUV leverde in Duitsland 5,5 procent in, terwijl de compacte klasse juist 29,1 procent populairder werd. Dat kan niet voorkomen dat de gemiddelde CO2-uitstoot van de in Duitsland geregistreerde nieuwe personenauto’s is toegenomen naar 124 gram per kilometer. Dat is 3,3 procent meer dan bij de auto’s die in mei 2023 werden geregistreerd.
Tesla
Eerder werd al bekend dat Tesla zijn fabriek in het Duitse Grünheide (bij Berlijn) tijdelijk stillegt. Officieel is dat om bepaalde processen te verbeteren, maar de Amerikaanse EV-bouwer kiest er wel een goed moment voor uit. Tesla verkocht in mei in Duitsland maar liefst 64 procent minder dan vorig jaar. Over de eerste vijf maanden van 2024 komt de verkoopdaling uit op 41,4 procent.