Dieselgate - update

Het dieselnieuws van vrijdag 9 oktober

Michael Horn
Nu de zwaarste storm rond Dieselgate van Volkswagen is gaan liggen, houden we je de komende tijd op de hoogte van de ontwikkelingen door middel van één dagelijks bericht, dat we gedurende de dag continu updaten.

Volgens Michael Horn, de hoogste baas van Volkswagen USA, is de sjoemelsoftware het werk van 'een klein aantal ingenieurs' en is het geen beslissing van hogerhand geweest om de emissietest-misleidende software te installeren in de dieselmotoren. Dat verklaarde hij tegenover een panel dat juridisch onderzoek doet naar de zaak.

"Ik geef toe dat het moeilijk is om te geloven, en persoonlijk vind ik het ook moeilijk te geloven", aldus de topman. Er loopt momenteel een intern onderzoek naar de hoofdverantwoordelijke voor het schandaal.

Horn gaf verder aan dat hij in het voorjaar van 2014 al wist dat Volkswagen waarschijnlijk de emissieregels aan het overtreden was, naar aanleiding van de test die de Universiteit van West Virginia had gedaan. Hierbij kwam naar voren dat de werkelijke NOx-uitstoot van diesels veel hoger was dan op papier werd beloofd. Deze tests vormden de aanleiding voor het schandaal dat we nu Dieselgate noemen.

In de video geeft Horn tekst en uitleg aan de House Committee on Energy and Commerce Subcommittee on Oversight and Investigation.

*****

Volkswagen handhaaft een eerder toegezegde miljardeninvestering in Spanje. Volgens de Spaanse minister van Industrie Josè Manuel Soria steekt de Duitse automaker zoals beloofd de komende vijf jaar 4,2 miljard euro in de industrie. "Dat heeft de top van het bedrijf mij gisteren gegarandeerd", aldus Soria vrijdag op de Spaanse radio.

Volkswagen is een belangrijke werkgever voor Spanje. De automaker, die in 1986 het Spaanse Seat overnam, is goed voor 22.000 banen. De auto-industrie is goed voor bijna 10 procent van de economische productie van het Zuid-Europese land en houdt circa 9 procent van de beroepsbevolking van Spanje aan het werk.

Dinsdag maakte Volkswagen bekend dat het flink moet snijden in de kosten om de gevolgen van het gesjoemel met software bij emissietesten het hoofd te kunnen bieden.

*****

Video

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (93)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.