Dieselgate: meer problemen voor Volkswagen

Het dieselnieuws van zondag 11 oktober

Dieselgate: meer problemen voor Volkswagen
Nu de zwaarste storm rond Dieselgate van Volkswagen is gaan liggen, houden we je de komende tijd op de hoogte van de ontwikkelingen door middel van één dagelijks bericht, dat we gedurende de dag continu updaten.

Ulrich Hackenberg, de met vakantie gestuurde topman van het onderzoeks- en ontwikkelingsteam van Audi, zou zich tegen zijn schorsing verzetten.Dat meldt de Frankfurter Allgemeine Zeitung zondag.

Volgens een bron zegt de topman op geen enkele manier verantwoordelijk te zijn voor het dieselschandaal. Eind september werd Hackenberg geschorst, net als de afdelingshoofden van Volkswagen en Porsche. Hackenberg zou eerder aan de onlangs opgestapte Volkswagen Martin Winterkorn hebben geschreven dat interne berichten over de niet gehaalde uitstootnormen aan hem voorbij zijn gegaan. Hij zou daarom niet hebben geweten dat er binnen het bedrijf aan illegale software werd gewerkt. Winterkorn zou hem naar verluidt gevraagd hebben om de verantwoordelijkheid voor de affaire op zich te nemen. Hackenberg heeft dit verzoek afgewezen.
Ingenieurs die vorige week de eerste bekentenissen hebben afgelegd, zouden Hackenberg genoemd hebben. Volgens hen wist de topman wel degelijk van de illegale praktijken en was hij mogelijk zelfs de opdrachtgever.
Hackenberg maakte in 2007 de overstap van Audi naar Volkswagen. Later keerde hij terug naar Audi om te helpen met de ontwikkeling van elektrische Audi-wagens auto's.
Vorige maand werd ontdekt dat Volkswagen dieselmotoren heeft uitgerust met software die ervoor zorgt dat de uitstoot tijdens controles aan de milieunormen lijkt te voldoen. Volkswagen moet wereldwijd zo'n elf miljoen auto's terugroepen om de software aan te passen.

-------------------------------

Volkswagen kampt met productieproblemen met een aantal nieuwe modellen. Dat schrijft zondag de Duitse krant Welt am Sonntag, zonder haar bronnen te onthullen. Het bedrijf staat toch al onder druk omdat het gesjoemeld heeft met uitstootgegevens van miljoenen dieselauto's.

VW begon onlangs met de productie van de nieuwe Touran. De tot nu toe gemaakte auto's zouden echter niet aan de eisen voldoen. Om de kinderziekten te verhelpen, zijn dure reparaties nodig en dreigt de levering aan klanten vertraging op te lopen.

De Duitse autofabrikant zou daarnaast kampen met problemen die de productie van de nieuwe Tiguan belemmeren. Van dat populaire en lucratieve model kunnen daardoor minder exemplaren worden gebouwd, aldus Welt Am Sonntag. Dat betekent een financiële strop op een beroerd moment, stelt de zondagskrant.

De problemen zijn volgens ingewijden het gevolg van de overdaad aan verschillende varianten die VW per model wil aanbieden. Daardoor is het productieproces veel te complex geworden. Ook bij eerdere auto's, zoals de nieuwe Passat die sinds vorig najaar van de lopende band rolt, kwam de productie traag op gang.

De kwestie had hoog op de agenda van het bestuur moeten staan, maar zou naar de achtergrond zijn gedrongen door het dieselschandaal. Alle aandacht gaat nu uit naar het beperken van de imagoschade die VW oploopt door de fraudezaak. De financiële schade zal naar verwachting in de vele miljarden lopen.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (53) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.