Diesel bijna zo duur als benzine: hier komt het door

Meerdere oorzaken

Diesel (ANP)

Wie een dieselauto rijdt hoeven we het vast niet meer te vertellen: het gebruikelijke prijsverschil met benzine is de afgelopen tijd aardig geslonken. Als het zo doorgaat betaal je straks voor een liter diesel hetzelfde als voor meen liter benzine. Dat heeft meerdere oorzaken.

De dieselprijs is harder gestegen dan de benzineprijs. Zo is de adviesprijs voor een liter diesel woensdag €2,099 per liter, terwijl dat bij benzine €2,209 is: een verschil van nog slechts 11 cent. Op 24 februari, de dag waarop Rusland Oekraïne binnenviel, was het prijsverschil nog 32,3 cent. Een jaar geleden was dat zelfs 36 cent per liter. Overigens is in veel EU-landen diesel nu al duurder dan benzine.

Energie en Russische olie

Tim Schoenmakers van de belangenvereniging voor tankstations BETA ziet twee belangrijke oorzaken van de extreme prijsstijging van diesel. Allereerst wijst hij erop dat er veel energie nodig is voor de productie van diesel. "De olie die je gebruikt om diesel van te maken, is relatief vuil en er is energie voor nodig om die schoon te maken. Maar de prijs van energie is de laatste tijd flink gestegen. Dat heeft meer gevolgen voor de prijs van diesel dan voor benzine, omdat je bij de productie daarvan minder energie nodig hebt", aldus Schoenmakers volgens NU.nl.

Een tweede oorzaak is volgens hem dat diesel vaak wordt gemaakt van Russische olie. En daar is nu moeilijker aan te komen dan voor de oorlog in Oekraïne, dus is de prijs van die olie hoger. In theorie zouden raffinaderijen kunnen besluiten andere olie te gaan gebruiken, maar dat gaat in praktijk niet, zegt Schoenmakers. "Raffinaderijen zijn ingesteld op de verwerking van één bepaald type ruwe olie. Je kunt niet zomaar een andere soort olie door de raffinaderij heen halen. Die flexibiliteit is er niet."

Verschil in vraag

Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumers ziet nog een derde oorzaak. De coronacrisis zorgde ervoor dat veel mensen thuis gingen werken. Maar transportbedrijven en het zakelijk verkeer, zoals vertegenwoordigers, bleven tijdens de pandemie veelal doorrijden. En dat zijn vrijwel altijd dieselrijders. Inmiddels zijn de lockdowns voorbij, maar wordt er nog altijd volop thuisgewerkt, terwijl veel dieselgebruikers nog steeds op de weg zitten. Dat heeft gevolgen voor de prijs van diesel.

Sinds het begin van deze maand speelt ook nog wat anders mee. Het kabinet besloot de accijnzen op benzine en diesel te verlagen. Maar bij benzine ging er meer (17 cent) af dan bij diesel (11 cent). Dit betekent ook dat er wat meer btw af gaat bij benzine dan bij diesel. Daardoor is het verschil tussen beide brandstoffen nog wat kleiner geworden. Dat is voor de dieselrijder extra vervelend, omdat veel automobilisten juist diesel kiezen vanwege het prijsverschil. Van dat verschil is nu echter niet veel meer over. Hierdoor is het omslagpunt waarop het rendabel is om een diesel- in plaats van benzineauto te rijden opgeschoven. Voor een dieselauto betaal je immers meer mrb dan bij een vergelijkbare benzineauto, maar door het verschil in de literprijs en het gegeven dat dieselauto's doorgaans zuiniger zijn, ben je voordeliger uit met een diesel als je genoeg kilometers maakt.

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.