Deze zeven auto’s uit de jaren nul zien wij klassieker worden
Nu youngtimer maar potentie
De jaren nul brachten veel leuke auto’s voort. Nu zijn dat youngtimers, maar er zijn zeker modellen die de potentie hebben om klassieker te worden. We zetten zeven kanshebbers voor de klassiekerstatus op een rij.
Alfa Romeo GT
Eigenwijs ontwerp, en de laatste Alfa Romeo die verkrijgbaar was met de geweldige Busso-V6. Dat is natuurlijk de versie die je wilt, maar met een 1,8-liter Twinspark of 2.0 JTS ben je ook prima bediend.
Mini
De eerste generatie van de nieuwe Mini klopt proportioneel veel beter dan zijn opvolgers. Ga voor een Cooper of Cooper S als je een beetje pit wilt bovenop het standaard aanwezige rijplezier.
Nissan 350Z
Stoere, strak gelijnde coupé met een dikke 3,5-liter V6 en een heerlijk uitlaatgeluid. Tik nu een mooi, goed onderhouden exemplaar op de kop en je weet zeker dat hij niet minder waard wordt.
Citroën C6
Een auto in het rijtje Citroën CX-XM, van die laatste is het tenslotte de opvolger. De grote hatchback kwam in 2006 en je zag ze toen ze nieuw waren al bijna niet. De eerste exemplaren zijn alweer twee jaar youngtimer, maar de C6 is binnen no-time een klassieker, let maar op.
BMW 1-serie
De eerste 1-series hebben al lang de youngtimerleeftijd bereikt, de versies met smeuïge zescilinder (130i hatchback, 1-serie Coupé als 125i en 135i) ook alweer een jaar en met name die moet je in de gaten houden. Compact, met achterwielaandrijving en bakken rijplezier!
Chrysler 300C
De guilty pleasure van menigeen: een indrukwekkend koetswerk op een degelijk Mercedes-platform. En áls je er dan een koopt, dan ga je natuurlijk voor de V8.
Mazda RX-8
Tot de recente komst van de MX30 EV met range extender was de RX-8 de laatste Mazda met de beroemde rotatiemotor. Die staan niet bekend om hun enorme power en koppel, maar met zo’n uniek koetswerk – inclusief suicide doors – is dat bijna ondergeschikt! Overigens werkt Mazda wellicht weer aan een sportauto met rotatiemotor.