Voor zo weinig koop je nu een vroege hybride: Prius voor 6.000, Volt voor €7.000

Natuurlijk zit er een Prius bij, maar ook al een Chevrolet Volt

Toyota Prius occasion

Vorige week portretteerden we drie premium-SUV’s, waarvan twee een benzinemotor aan boord hadden en een occasion van elektrische aandrijving was voorzien. Deze week gaan we beide aandrijfvormen combineren. Bovendien hebben wij geen pretenties: drie nuchtere hybrides voor een mille of zes, zeven.  

Eén aspect herhalen we wel: verschillende aandrijfvormen. Zodoende hebben we met een Honda Insight en een Toyota Prius twee ‘normale’ hybrides, met de Chevrolet Volt pakken we er een plug-in hybride bij. Op die manier proberen we groen te doen, zonder het uitgeven van al te veel poen.

Toyota Prius occasion

Toyota Prius THSD Comfort - 2009 - 166.786 kilometer - €6.950

Tegenwoordig speelt -ie een rol in de marge, maar er is een tijd geweest dat de Toyota Prius net zoveel voor- als tegenstanders had. De eerste generatie had een hoog geitenwollensokken-imago, terwijl zijn opvolger massaal door Hollywood werd omarmd. Daarmee leek het hek van de dam te zijn, want inmiddels heeft Toyota meer dan 10 miljoen hybrides geproduceerd. De betrouwbaarheid daarvan staat buiten kijf, zodat occasions niet voor een habbekrats weggaan. Neem nu deze Toyota Prius die toch al 16 jaar oud is. Die leeftijd lijkt ons meer een dingetje (roest) dan de kilometerstand - ook met twee keer zoveel kilometers worden ze aangeboden. Na drie eigenaren wacht de 14-HSB-2 in Friesland op de vierde. Hij of zij krijgt een auto met een aandrijflijn die bestaat uit een elektromotor en een dynamo die met elkaar en met de verbrandingsmotor plus de rest van de aandrijflijn zijn verbonden met behulp van een traploos werkend tandwielstelsel. De 1.5-benzinemotor levert een bescheiden 76 pk, de elektromotor 68 paarden. Het maakt van deze gezinsauto (achterin en voor bagage is hij de ruimste van dit trio, voorin biedt de Volt de meeste plek) geen topsporter, maar je komt gewoon mee met het verkeer. Wel is de Prius een bescheiden innemer. Het in het midden geplaatste dashboard was met zijn automaatpookje naast het stuur in 2009 hypermodern.

Toyota Prius occasion

Nu kijken we er minder van op en valt op dat het stuur wat vlak staat. Ook zit je voorin vrij rechtop. Over de bouwkwaliteit geen klagen. Wat voorzieningen betreft; er zit op en aan wat je destijds kon verwachten, maar ook niet meer dan dat: climatecontrol (maar geen gescheiden systeem), cruisecontrol, remassistent, met leer bekleed stuur, verwarmbare buitenspiegels … dat soort zaken. Al met al lijkt deze generatie Prius op diverse vlakken te zijn ingehaald door de tijd, qua hybridetechniek (brandstofbesparing!) is hij nog altijd modern.     

Toyota Prius occasion

   

Signalement

Merk Toyota
Type Prius THSD Comfort
Bouwjaar januari 2009
Kilometerstand 166.786
Vraagprijs €6.950
Waar te koop? Auto Foekema, Bolsward

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.497 cc, hybride 
Max. systeemvermogen 82 kW/111 pk 
Max. systeemkoppel 478 Nm
Leeggewicht 1.275 kilo
Bagageruimte 408 l/1.210 l
Max. aanhanger geremd n.b.
Gem. verbruik 1 : 23,3 (NEDC)
0-100 km/h 10,9 s 
Topsnelheid 170 km/h

Honda Insight occasion

Honda Insight 1.3i-VTEC Comfort - 2010 - 155.989 kilometer - €6.745

Nog zo’n vreemde snuiter is de Honda Insight, alhoewel het oertype met zijn ‘verborgen’ achterwielen daar nog een flinke schep bovenop deed. Deze hybride heeft altijd in de schaduw van zijn landgenoot Prius gestaan. Zie je dat ook terug in aantrekkelijker occasionprijzen? Een beetje. Deze Honda Insight is enerzijds jonger dan bovenstaande Toyota, heeft wat minder gereden en kent een toch iets lagere vraagprijs, anderzijds krijg je met de 77-NXG-2 (toch al vijf voorgaande bezitters) ook iets minder auto. Hij is net een paar centimeter korter, smaller en lager dan zijn kompanen van deze week, wat resulteert in iets minder binnen- en bagageruimte.

Honda Insight occasion

Aan de pluskant noteren we een wagengewicht van slechts 1.176 kilo en dat is voor een hybride erg knap. Het kost derhalve weinig moeite om een laag verbruik te realiseren. Je start met de 1.3-benzinemotor. Geef je gas, dan springt de elektromotor bij en vloeiend - vanwege de cvt-automaat, met dank aan DAF - duik je het verkeer in. Vindt het systeem dat je te bruusk rijdt, dan ‘verkleurt’ de zogeheten Ambient Meter rond de snelheidsmeter van groen naar blauw (opmerkelijk genoeg geen rood!).

Honda Insight occasion

Gelukkig is er ook hulp: het Ecological Drive Assist System (EDAS) helpt je om ontspannen te rijden, er is een start/stopsysteem en een Econ-stand, waarbij motor en transmissie optimaal op elkaar worden afgestemd. Dit alles ging wel ten koste van de mogelijkheid van een trekhaak. Nu we toch mindere kanten aan het bespreken zijn: het dashboard is nogal chaotisch opgezet en opgebouwd uit weinig fraaie materialen. Het weggedrag bestempelen we als gemiddeld: niet zo prettig direct als veel andere Honda’s, maar de besturing is mooi helder en ten opzichte van de Prius voelt de Insight net wat wendbaarder aan. Vering en demping zijn daarbij netjes in balans. De uitrusting komt aardig overeen met die van de zijn landgenoot, al hadden we de automatisch inklapbare buitenspiegels graag ingeruild voor cruisecontrol, want die ontbreekt gek genoeg. 

 Signalement

Merk Honda
Type Insight 1.3i-VTEC Comfort
Bouwjaar november 2010
Kilometerstand 155.989
Vraagprijs €6.745
Waar te koop? Vaartland.nl, Den Haag

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.339 cc, hybride 
Max. systeemvermogen 72 kW/98 pk 
Max. systeemkoppel 207 Nm 
Leeggewicht 1.176 kilo
Bagageruimte 339 l/1.017 l
Max. aanhanger geremd 0 kilo
Gem. verbruik 1 : 22,7 (NEDC)
0-100 km/h 12,4 s 
Topsnelheid 182 km/h

Chevrolet Volt occasion

Chevrolet Volt LTZ - 2013 - 232.048 kilometer - €5.995

Ook nu zoeken we er een alternatief bij dat net iets anders in elkaar steekt. Nemen we de afmetingen van Insight en Prius als uitgangspunt, dan komt bijvoorbeeld de tweeling Chevrolet Volt/Opel Ampera (niet te verwarren met de elektrische Ampera-e) bovendrijven. In plaats van hybrides zijn dit plug-in hybrides. Stekker je veel, dan is een extreem laag benzineverbruik mogelijk. Doe je dat niet, dan loopt de benzinedorst aardig op, want een plug-in hybride is met al zijn techniek veel zwaarder en dat heeft weer gevolgen voor de motorrijtuigenbelasting. Of dat ermee te maken heeft, weten we niet, maar voor de laagste vraagprijs treffen we met deze Chevrolet Volt duidelijk de jongste occasion aan, al is hij wel behept met de hoogste kilometerstand. Die vraagprijs is opvallend, want nieuw kostte de Volt bijna twee keer zoveel als de Insight!

Chevrolet Volt occasion

Je krijgt er dan ook veel auto voor terug: leren bekleding, navigatiesysteem, achteruitrijcamera, alarm, lichtsensor, verwarmbare zitplaatsen voor en achter … Zijn Amerikaanse afkomst verloochent de Volt niet. Diens techniek is interessant: met volle accu’s wordt hij aangedreven door twee elektromotoren. Eerst door de een en als het tempo toeneemt, springt de andere bij. Zijn de accu’s leeg (opgegeven bereik: 80 kilometer, stroomverbruik: 16,9 kWh/100 kilometer, en ruim 2,5 uur opladen van 20 procent naar 80 procent (4 kW), snelladen niet mogelijk), dan ‘verandert’ die tweede elektromotor in een door de benzinemotor aangedreven generator en moet de atmosferische 1.4 (86 pk) de 1.632 kilo plus inhoud in beweging houden. ‘Gelukkig’ kunnen er maar vier personen mee: de achterbank wordt gedeeld door een middenconsole waarin een deel van de accu’s zich bevindt. De auto ligt stabiel, de besturing is vrij direct, het onderstel op comfort gericht.   

Chevrolet Volt occasion

Voorin biedt de Volt de meeste ruimte van dit trio, achterin en in de kofferbak het minst. Een trekhaak is niet mogelijk. Al met al een concept met best wat haken en ogen dat een verantwoorde aanschaf wordt mits je veel stekkert en veelal kortere ritten maakt. 

 

Signalement

Merk Chevrolet
Type Volt LTZ
Bouwjaar mei 2013 
Kilometerstand 232.048
Vraagprijs €5.995 
Waar te koop? Autohandel Honing, Amersfoort

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.398 cc, 2 elektromotoren 
Max. systeemvermogen 111 kW/150 pk 
Max. systeemkoppel 370 Nm 
Leeggewicht 1.632 kilo
Bagageruimte 310 l/1.005 l
Max. aanhanger geremd 0 kilo
Gem. verbruik 1 : 83,3 (NEDC)
0-100 km/h 9,0 s 
Topsnelheid 160 km/h

                 

Hybride of plug-in hybride? 

Drie occasions, twee concepten. De gewone hybride in de vorm van de ooit zo verguisde en evenzo bejubelde Toyota Prius en de minder bekende Honda Insight, en een qua afmetingen vergelijkbare Chevrolet Volt als plug-in hybride. Zo’n plug-in hybride kan interessant zijn mits je het accupakket maar vaak genoeg oplaadt. Doe je dat niet, dan wegen de nadelen van het concept niet op tegen de voordelen en ben je beter met een gewone hybride bediend. De Prius komt dan als iets meer auto uit de verf dan de Insight, maar daarvoor betaal je dan ook weer wat meer. Wat zou jouw keuze zijn?  

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.