AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Deze vierdeurs Nissan Skyline R34 is de ‘brave’ Skyline – In het Wild

Lekker sympathiek

Nissan Skyline R34 In het Wild

Dat de Nissan Skyline heus niet altijd een vuurspuwend monster is, is een populair 'weetje' onder autoliefhebbers die zich graag op hun kennis laten voorstaan. Laten we dus vooral niet doen alsof jij dat niet wist, maar deze ‘brave’ R34 is daarmee evengoed bijzonder.

Denk ‘Skyline’ en je denkt als Europeaan al snel ‘GT-R’. Dat is niet zo gek, want in die coupévorm met honderden pk’s, grote spoilers en vierwielaandrijving heeft de Skyline opgetreden in allerlei films en games. Echte GT-R’s zijn zeldzaam, zeker als je je beperkt tot de R34-generatie die mede door zijn rol in 'The fast and the furious' wellicht de meest tot de verbeelding sprekende Skyline is. Als troostprijs zijn er allerlei wat minder snelle versies van de tweedeurs Skyline, die je met wat spoilers en stickers toch nog erg op je filmdroom kunt laten lijken.

Maar laten we niet vergeten dat de Skyline in feite helemaal niet zo’n monster is. Als achterwielaangedreven model met (standaard) een zescilinder-in-lijn was dit ook in basisvorm heus een dikke Nissan, maar toch is een ‘normale’ R34 vrij braaf. Dit exemplaar bewijst het. We weten niet of dit exemplaar handgeschakeld is of een automaat, maar wel dat hij de basismotor onder de kap heeft. Dat is een bescheiden 2,0-liter zes-in-lijn met 155 pk, vergelijkbaar met wat er in dezelfde periode (2001) in bijvoorbeeld een BMW 320i te vinden was.

Net als zo’n 3-serie is de Skyline een sedan, met achterdeuren dus. Het verschil met de tweedeurs gaat nog iets verder, want de vierdeurs Skyline heeft andere achterlichten met richtingaanwijzers en achteruitrijlichten die in een separaat gedeelte onder de vier ronde achterlampen zijn geplaatst. Dit specifieke exemplaar ziet er nog netjes uit. De standaard-wielen zullen kleiner zijn geweest, maar we keuren deze periode-correcte exemplaren zeker niet af. Weel is het jammer dat er bij import geen toestemming is verleend voor de kleine 18.2-kentekenplaten, zodat de eigenaar nu met deze enorme vierkante borden zit opgescheept. Alsnog is dit een fraaie auto, die het juist als ‘anti-Skyline’ wat ons betreft meer dan verdient om te worden gekoesterd.

Lezersreacties (18)

Reageren