Deze twaalfcilinders koop je voor minder dan €25.000
Superluxe limousines met lekkerste aandrijflijn
We naderen het einde van 2024. Twaalf maanden liggen weer achter ons en vóór ons hebben we de laatste feestdag van het jaar. En met de woorden ‘twaalf’ en ‘feestdag’ in één zin, is dat een mooi bruggetje naar wederom een uitstervend autoras, het einde … die van de twaalfcilinders.
Als het gaat om zijdezachte motorloop, dan is een V12 het summum, een feest! Gecombineerd met opperste luxe en een dito prijskaartje was zo’n klasbak enkel te behappen voor de vermogenden onder ons. Gebruikt zijn ze vaak voor een relatief mild bedrag op de kop te tikken. Maar pas ná aanschaf begint het echte aftikken, met brandstofverbruik, onderhoud en reparatie, verzekering en motorrijtuigenbelasting. We portretteren drie hoogstaande kandidaten voor maximaal €25.000.
Audi A8 6.0 W12 Quattro S-Line - 2008 - 163.723 kilometer - €24.900
Hoe zat het vroeger ook alweer? Zocht je iets sportiefs, dan kocht je een BMW. De comfortabele Mercedes-Benz stond aan het andere uiteinde van het premiumspectrum, en ertussenin zat Audi. Tegenwoordig zijn de scheidslijnen minder duidelijk, maar een A8 van enkele generaties terug laat ingetogen chic én dito kracht zien, waarbij de S8 weer tussen de gewone A8 en de BMW 7-serie plaatsnam. Die S8 kwam niet verder dan een V10, dus zoeken wij een A8 met een W12-motor (en dus geen V12!). Bij een Brabants Bovag-bedrijf staat deze Audi A8, waarvan het kenteken verraadt dat het een import-auto betreft. Dat, plus het feit dat zo’n bijna 17 jaar oude vierwieler propvol snuisterijen zit die allemaal defect kunnen raken, noopt tot uitgebreide garantie. ‘Aanvullende garantie in overleg mogelijk’, lezen we.
Op de wat opzichtige grille en wielen na kenmerkt deze generatie A8 zich door rustige lijnen, maar dat het een dikke auto is, staat buiten kijf. Toch kun je je hiermee nog enigszins anoniem door het verkeer bewegen. En als het gewenst is, laat je al dat verkeer achter je. De machtige zesliter is gekoppeld aan vierwielaandrijving, dus kracht en tractie zijn immer aanwezig. En mocht het nodig zijn, dan sta je zó weer stil, dankzij de aanwezige keramische remschijven. Binnenin ben je afgezonderd van het buitenleven. Het begint al na het instappen: soft close-portieren sluiten onhoorbaar en het geluidsisolerende glas doet de rest, zodat jij je aandacht kunt richten op het uitgebreide dashboard met z’n vele knoppen, toetsen en schakelaars en de bijna overdadige luxe aan boord: van vierzone-climatecontrol tot een elektrisch schuif-/kanteldak met zonnepanelen. Trouwens, zo’n beetje álles is elektrisch bedienbaar en in meerdere gevallen voorzien van een memorysysteem, zoals het stuurwiel. Eenmaal ingestapt, lijkt deze auto een cocon die je niet meer wilt verlaten. Totdat de maandlasten je weer terug in de realiteit doen belanden. Wie durft?
Signalement
Merk Audi
Type A8 6.0 W12 Quattro S-Line
Bouwjaar april 2008
Kilometerstand 163.723
Vraagprijs €24.900
Waar te koop? Autobedrijf W. Verstappen, Uden
Technische gegevens
Motor W12, 5.998 cc
Max. vermogen 331 kW/450 pk bij 6.200 tpm
Max. koppel 580 Nm bij 4.000 tpm
Leeggewicht 1.960 kilo
Bagageruimte 500 l
Max. aanhanger geremd 2.300 kilo
Gem. verbruik 1 op 6,8
0-100 km/h 5,1 s
Topsnelheid 250 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
BMW 760Li - 2007 - 163.177 kilometer - €19.950
Ga je voor een iets lager budget, zodat je nog wat geld achter de hand houdt voor onderhoud, dan zou deze BMW 7-Serie een optie kunnen zijn. Qua leeftijd en kilometerstand maakt het weinig verschil met z’n landgenoot, maar deze origineel Nederlandse vierwieler is wel vijf mille goedkoper. Hij wordt in opdracht van de klant (de zesde eigenaar…) verkocht, zodat van garantie geen sprake is. Da’s minder. Méér is de binnenruimte, want de 95-XX-KK is voorzien van een verlengde wielbasis waar de achterpassagiers van profiteren. Een ideale auto om gereden te worden, maar het liefst wil je de befaamde BMW-V12 zelf beteugelen, toch? Dat doe je vanuit een prima zetel: de vormen ervan volgen je lichaam perfect. Overal heb je de juiste ondersteuning, tot de hoofdsteun aan toe. Erg prettig is de zitting waarvan het voorste deel naar voren geschoven kan worden om de benen extra te ondersteunen.
Net als voor de zitpositie hebben we ook veel waardering voor wielophanging en aandrijflijn, van oudsher dé sterke punten van BMW. Het maakt ‘m tot de meest dynamische van dit trio, ook omdat in tegenstelling tot de A8 alle 445 paarden enkel op de achterwielen worden uitgestort. Binnenin is het sfeertje meer hightech dan in de meer klassiek ingerichte Audi: de opbouw van het dashboard, de i-Drive-controller… Qua voorzieningen gaan beide topwagens aardig gelijk op, maar met nuanceverschillen. Ook hier bijvoorbeeld soft close-portieren en een elektrisch bediend glazen schuif/kanteldak (maar zonder zonnepanelen), maar de climatecontrol kent slechts twee zones (hoe bestaat het bij zo’n LWB!), terwijl moderniteiten als Night Vision wel present zijn. Onder de streep is de A8 nóg luxer, de 760 nóg ruimer. Al met al maakt het de 760Li tot een vierwieler van hoog niveau: ruimte, luxe, kracht, souplesse… Alles is aanwezig. Nu nog een nieuwe eigenaar. Ook hier zeggen we: wie durft?
Signalement
Merk BMW
Type 760Li
Bouwjaar november 2007
Kilometerstand 163.177
Vraagprijs €19.950
Waar te koop? Autobedrijf T. Meulenbroek, Veldhoven
Technische gegevens
Motor V12, 5.972 cc
Max. vermogen 327 kW/445 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 600 Nm bij 3.950 tpm
Leeggewicht 2.155 kilo
Bagageruimte 500 l
Max. aanhanger geremd 2.100 kilo
Gem. verbruik 1 op 7,4
0-100 km/h 5,6 s
Topsnelheid 250 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Daimler Double Six - 1996 - 173.546 kilometer - €14.950
We trekken nogmaals 5 mille van ons budget af en komen terecht bij een automobiel met een klinkende naam: een Daimler Double Six die volgens de verkoper van de eerste eigenaar afkomstig is. Wij tellen er echter twee, waarvan de laatste de edele Brit al sinds 1999(!) in bezit heeft. Want ook al is de kilometerstand weinig hoger dan die van beide Duitsers, de auto zelf is een flink stuk ouder. Dat is te merken aan het ontbreken van diverse (veiligheids)voorzieningen, het veel lagere vermogen van de 6.0-V12 en ook qua binnenruimte kan de über-Jaguar niet met de anderen wedijveren. En dat terwijl deze generatie Daimler standaard met verlengde wielbasis werd geleverd. Door de aflopende daklijn zak je achterin wat onderuit, maar de benen hebben in ieder geval plek genoeg. Overigens is vanaf de achterbank de rechter voorstoel naar voren te verplaatsen voor meer (werk)ruimte. Dat werken doe je op wortelnotenhouten tafeltjes achterop de voorstoelen.
Ook op diverse andere plaatsen komen we deze houtsoort tegen, evenals hoogwaardig leer en lamswollen tapijten. Het maakt de bijna 29 jaar oude auto nog altijd tot een indrukwekkende verschijning - een vierwieler die mooi oud is geworden en nimmer ordinair wordt. Het is daarom bijna pijnlijk om te zien dat tijdens (vooral Britse) banger-races (zie YouTube) menig XJ en Daimler-equivalent met enkele meters vakkundig wordt ingekort. Dat mag de NL-SL-85 natuurlijk nimmer overkomen, met z’n Spruce green-lak, de (hier wel) gescheiden klimaatzones voor de airco achterin en natuurlijk de machtige machine die in stilte z’n werk doet, maar die - mits de automaat (slechts een viertraps) in Sport-stand staat - ook als een roofkat richting einder dendert als daarom wordt gevraagd. En wat vraagt hij ervoor terug? Ook hier een eigenaar die genoeg geld voor onderhoud op z’n bankrekening heeft staan. ’t Wordt eentonig, en daarom ook nu weer: wie durft?
Signalement
Merk Daimler
Type Double Six
Bouwjaar januari 1996
Kilometerstand 173.546
Vraagprijs €14.950
Waar te koop? Autobedrijf Dunnewind, Ommen
Technische gegevens
Motor V12, 5.993 cc
Max. vermogen 234 kW/318 pk bij 5.350 tpm
Max. koppel 478 Nm bij 2.850 tpm
Leeggewicht 1.930 kilo
Bagageruimte 410 l
Max. aanhanger geremd 1.500 kilo
Gem. verbruik 1 op 6,7
0-100 km/h 7,2 s
Topsnelheid 250 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
In welke gebruikte twaalfcilinder rijd jij het liefste de komende twaalf maanden?
Naast deze A8, 7-serie en Double Six treffen we twaalfcilinders in de S-klasse van Mercedes-Benz en de Volkswagen Phaeton aan. Plus natuurlijk het exotischer werk (Bentley, Rolls-Royce, Ferrari, Lamborghini… noem maar op). Stuk voor stuk begerenswaardige machines in dito koetswerken. Met welke twaalfpitter zou jij graag de komende twaalf maanden rondrijden?
Had je deze auto's al gezien?

BMW 750i Edition | Autm | Dak | Leer | Navi | Clima | Cruise |
- 2007
- 383.419 km

BMW 740i 306 PK AUT. *YOUNGTIMER* + SOFT-CLOSE | LEDER | COMFORTZETELS
- 2007
- 274.390 km

Daimler Double Six 6.0 V12 CENTURY LWB ORIGINEEL NL AUTO, NAP, H/K, LEDER, ECC-AIRCO, STOELVERWARMING, ELEKTRISCH VERSTELBAAR STUURWIEL
- 1995
- 192.536 km