Deze Toyota Tercel is bijzonder in al zijn bescheidenheid - In het Wild
Zeldzaam Corolla-broertje
Toyota wist lang geleden al diverse gaten in de automarkt goed af te dichten en daarin speelde de Tercel een belangrijke rol. Tegenwoordig zie je vrijwel nooit meer een Tercel, maar deze is er nog.
De Toyota Tercel kende hier in Europa een vrij bijzondere rol. De eerste was weliswaar net onder de toenmalige Corolla in de markt gezet, maar was met zijn voorwielaandrijving eigenlijk de modernere keuze. De tweede (en voor ons laatste) Tercel moest zich vooral met zijn prijskaartje staande zien te houden naast de Corolla, terwijl er onder de Tercel met de Starlet nog stevige concurrentie uit eigen huis was. Desondanks wist ook de tweede Tercel toch precies de juiste snaar te raken bij duizenden Nederlanders. Hij zou desondanks zeldzamer blijven dan de Corolla waarmee hij de Toyota-showroom deelde.
Zeker nu is een Tercel een zeldzaamheid. Een jaar geleden verscheen er al eens een nog wat meer uitgestorven eerste Tercel in deze rubriek, maar ook van de tweede generatie zijn er niet veel meer over. Nog geen honderd, volgens onze cijfers. Erg leuk dus dat collega Michiel Willebrands er nog eentje tegen het lijf liep. Het is er eentje uit 1984, het best vertegenwoordigde bouwjaar onder de overgebleven exemplaren. Zo te zien heeft de Japanner dankzij een voorzichtige behandeling de respectabele leeftijd van 40 jaar behaald. De koets en het lakwerk ogen immers nog behoorlijk netjes voor een auto van die leeftijd, al is zo te zien bij dit exemplaar op sommige plekken het roestmonster aan zijn maaltje begonnen. Relatief valt het allemaal nog wel mee en aan het portier te zien is er al eens gepoogd de corrosievorming tegen te gaan.
De Tercel, een 1.3 XG, is nu een krappe vier jaar bij zijn huidige eigenaar. Die heeft er ongetwijfeld een zwak voor, want je kiest tegenwoordig niet zomaar voor een Tercel, puur omdat je vervoer nodig hebt. Reken maar dat je hieraan nog altijd een betrouwbare vierwielige kameraard kunt hebben, want technisch kan er in feite amper iets misgaan. We hopen dat het op tijd aanpakken van de roestplekken op de agenda staat bij de huidige eigenaar. Het in originele staat terugbrengen van de wielen zou de Toyota ook goed doen.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Tercel 1.3 |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 4 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 7.712 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.295 cc |
Maximaal vermogen | 48 kW / 65 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 98 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.880 mm / 1.615 mm / 1.385 mm |
Wielbasis | 2.430 mm |
Massa leeg | 870 kg |
Laadvermogen | 470 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 400 kg |
Banden | 145SR13Prijzen |
Topsnelheid | 150 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,5 s |
Lees ook
Volkswagen Passat is na 37 jaar nog lang niet klaar - Liefhebber gezocht
Deze Saab 9-3 is pas net begonnen - Liefhebber Gezocht
Volkswagen Type 181 was een bijzonder 'ding' – In het Wild
Deze BMW Z1 valt in diverse opzichten op - In het Wild
