Deze SUV's zijn ideale caravantrekkers, je koopt ze voor €15.000
Ja, er zit ook een Subaru Forester bij!
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Het voorjaar komt eraan en dat betekent voor velen dat de caravan uit de stalling kan. Is je huidige vierwieler nog fris genoeg om een halfjaar de sleurhut te kunnen trekken op vakantiereizen in binnen- en buitenland? Of heb je kortgeleden zo’n huisje op wielen aangeschaft en oriënteer je je op een goede trekauto? Deze week helpen we je daarbij.
Een prettige trekauto voor de caravan is de SUV. Die staat wat hoger op zijn wielen, zodat de aerodynamica van de combinatie beter is dan wanneer de trekker laag is en de caravan alle wind van voren moet opvangen. We hebben al veel SUV's en cross-overs in 'Op Zoek Naar' geportretteerd (van Audi Q5 via Mitsubishi Outlander en Nissan Juke tot Volvo XC60), maar toch is het gelukt om drie nieuwe, gebruikte modellen bij elkaar te scharrelen. Ons budget ditmaal: 15 mille.
Subaru Forester uit Duitsland.
Subaru Forester 2.0 Intro aut. - 2013 - 195.165 kilometer - €14.450
Denk je aan een robuuste trekauto, dan komt automatisch Subaru met zijn bijzondere techniek - vierwielaandrijving, boxermotoren (= laag zwaartepunt) - bovendrijven. Omdat iedereen dat weet en het aanbod vrij gering is, blijven de occasionprijzen stevig. Deze Subaru Forester toont dat aan: het is de oudste en meest ervaren occasion van het trio van deze week, inclusief een behoorlijk verleden: in 2019 vanuit Duitsland geïmporteerd en sindsdien al drie eigenaren versleten. ‘Versleten’ is trouwens niet het woord dat in je opkomt bij het zien van de foto’s: een keurige staat vanbinnen en vanbuiten én een volledig afgestempeld onderhoudsboekje. Onder de kap roffelt een atmosferische tweeliter boxermotor waarvan prestaties en verbruik niet opzienbarend zijn, maar het trekgewicht van 2 ton is dat wel. Die motor is in de G-329-PX gekoppeld aan een automaat.
Binnenin treffen we een interieur aan dat eerder doelmatig en slijtvast is dan creatief en verfijnd. Deze Intro-versie verwent zijn inzittenden met onder meer cruise- en climatecontrol, hill assist, automatische niveauregeling, dakrails, start-stopsysteem en enkele typisch Subaru-eigenaardigheden zoals verwarmbare ruitensproeiers. En de onontbeerlijke trekhaak natuurlijk! Dit type Forester is gezegend met keurige rijeigenschappen. De besturing is direct en precies en de vering is weliswaar vrij soepel, maar de auto voelt goed handelbaar aan, waarbij oneffenheden netjes worden verwerkt. Het meubilair is fors, het overzicht prima, want de zit is - uiteraard - hoog. Toch zouden we deze generatie Forester eerder een opgehoogde hatchback dan een echte cross-over willen noemen, terwijl hij daarop meer aanspraak maakt dan menig andere opgehoogde vierwieler! Voor- en achterin is voldoende leefruimte, om over de riante kofferruimte (505 tot bijna 1.600 liter) nog maar te zwijgen.
Als het om betrouwbaarheid gaat, dan heeft Subaru een uitstekende naam. Maar goed ook, want veel dealers kent ons land niet meer, terwijl het technisch gezien geen alledaagse vervoermiddelen zijn. Voor (Bovag)garantie geldt een meerprijs.
Signalement
Merk Subaru
Type Forester 2.0 Intro aut.
Bouwjaar juni 2013
Kilometerstand 195.165
Vraagprijs €14.450
Waar te koop? Auto Mobility, Valkenswaard
Technische gegevens
Motor 4-cil. boxer, 1.995 cc
Max. vermogen 110 kW/150 pk bij 6.200 tpm
Max. koppel 198 Nm bij 4.200 tpm
Bagageruimte 505 l/1.592 l
Max. aanhanger geremd 2.000 kilo
Gem. verbruik 1:15,4
0-100 km/h 11,8 s
Topsnelheid 192 km/h
Ruimte genoeg in de Hyundai ix35.
Hyundai ix35 1.6 GDI Go! - 2015 - 78.746 kilometer - €14.445
Aan de GX-879-T is goed te zien hoe prijzig zo’n Forester nog is, want voor hetzelfde geld stap je in een twee jaar jongere en liefst 116.419 kilometer minder ervaren Hyundai ix35. Daarbij staat deze occasion bij een merkdealer (Renault) en heeft in zijn totaliteit drie eigenaren gehad. Wel kost ook hier Bovag-garantie extra: €1.095. Aan de andere kant is deze occasion een slagje kleiner dan de Soeb, en met name het trekgewicht valt wat tegen: 1.200 kilo. Toch verdient deze inruiler een nadere blik, want wie een compacte caravan of aanhanger bezit, heeft hieraan wellicht genoeg. En anders heb je krachtiger versies, al dan niet in combinatie met vierwielaandrijving. Of je zoekt een Santa Fe, als het een Hyundai moet zijn.
Deze voorwielaandrijver gedijt het beste bij een ontspannen rijgedrag. De vrij soft afgestelde schroefveren rondom (onafhankelijke McPherson-ophanging vóór en multilink achter) zorgen daar wel voor, evenals besturing, koppeling en schakeling die allemaal licht en precies genoeg zijn om niemand voor het hoofd te stoten, maar evenmin sportieve uitdagingen bieden. Het interieur ziet er netjes uit. Iets frivoler dan de Forester, op de lange termijn echter minder slijtvast, is onze ervaring. Ook hier een prettig hoge zit en voldoende ruimte voor passagiers en bagage (591 tot 1.436 liter).
Aan de uitrusting is te zien dat deze occasion wat moderner is: navigatiesysteem, privacy glass achter, automatisch inklapbare buitenspiegels en ook hier een trekhaak. Plus een handbediende zesbak. Die is gekoppeld aan een eveneens turboloze motor van 1.6-liter, goed voor 135 pk. Eigenlijk een niets-aan-de-hand-cross-over die wellicht toch wat meer lifestyle is dan de Forester die meer voor het stoerdere werk gebouwd lijkt te zijn. De ix35 heeft nooit het succes van voorganger Tucson kunnen evenaren, vermoedelijk daarom heet zijn opvolger wederom Tucson. Toch heeft de ix35 met zijn Fluidic Sculpture-design voldoende in huis om interessant te blijven.
Signalement
Merk Hyundai
Type ix35 1.6 GDI Go!
Bouwjaar september 2015
Kilometerstand 78.746
Vraagprijs €14.445
Waar te koop? Renault-dealer ABD, Drachten
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.591 cc
Max. vermogen 99 kW/135 pk bij 6.300 tpm
Max. koppel 165 Nm bij 4.850 tpm
Bagageruimte 591 l/1.436 l
Max. aanhanger geremd 1.200 kilo
Gem. verbruik 1:15,6
0-100 km/h 11,1 s
Topsnelheid 178 km/h
Renault Kadjar Energy TCE 130 Intens - 2016 - 96.695 kilometer - €14.500
Na twee witte occasions zoeken we wat kleur en vinden die bij deze Renault Kadjar. Net als bij de ix35 is het grote succes voor deze Fransman ietwat uitgebleven. Dat lag niet, zoals bij de Zuid-Koreaan, aan de naamsbekendheid van zijn voorganger (ken je de Koleos nog?), maar aan zijn kleinere broertje Captur. Die ging als warme broodjes over de toonbank, waardoor de Kadjar een beetje in zijn schaduw is blijven staan. Terwijl wij de Kadjar net wat evenwichtiger vinden. Uit het vrij ruime aanbod pikten we de KN-934-X eruit: de jongste van het geportretteerde drietal, met zijn kilometerstand dichter bij de Hyundai dan bij de Subaru, twee ex-eigenaren, staat bij de Renault-dealer en aan de - aanwezige - trekhaak mag in dit geval 1.500 kilo. Hier kost een jaar Bovag-garantie eveneens wat extra.
Zijn overduidelijke Laurens van den Acker-signatuur ten spijt, is de Kadjar nauw verwant aan de Nissan Qashqai; beide modellen delen hetzelfde platform. De Kadjar is echter wat langer, wat met name gunstig uitpakt voor de bagageruimte (472 tot 1.478 liter). Rechtuit op glad asfalt is het een comfortabele, vrij zachte auto, maar bij oneffenheden wordt de achterzijde wat stoterig. Binnenin doet deze occasion meer Nissan dan Renault aan: niet zo speels, maar ergonomisch is alles in orde. De klokkenwinkel is digitaal. Dat is een teken dat deze occasion het modernste is, wat je ook afleest aan de aanwezigheid van onder meer een bandenspanningssensor, verkeersbordherkenning en rijstrookhulp.
Het - gedeeltelijk lederen - meubilair is comfortabel en er is genoeg ruimte voor iedereen. De geblazen 1.2 (een viercilinder) levert 130 pk en 205 Nm, dat laatste al bij 2.000 tpm. Daarmee is deze occasion het snelst en het zuinigst. Voor zwaardere caravans is er nog een 1.6 van 165 pk, goed voor 1.800 kilo geremd trekgewicht.
Signalement
Merk Renault
Type Kadjar Energy TCe 130 Intens
Bouwjaar oktober 2016
Kilometerstand 96.695
Vraagprijs €14.500
Waar te koop? Munsterhuis Occasion Center, Enschede
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.198 cc, turbo
Max. vermogen 96 kW/130 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 205 Nm bij 2.000 tpm
Bagageruimte 472 l/1.478 l
Max. aanhanger geremd 1.500 kilo
Gem. verbruik 1:17,9
0-100 km/h 10,1 s
Topsnelheid 192 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Aan welke SUV zou jij je caravan willen hangen?
Zomaar drie voorbeelden van hogere caravantrekkers uit het enorme aanbod van tegenwoordig. De Forester is geknipt voor die rol, maar omdat die vaak de eerste keus van velen is, blijven de occasionprijzen pittig. Voor hetzelfde geld heb je een jongere en modernere vierwieler, zoals de ix35 en de Kadjar, die wellicht minder kan en mag trekken en op onverhard/hellingen ook minder zijn mannetje staat. Met welke cross-over of andere carrosserievorm zou jij je caravan over de Alpen willen slepen?