Deze Saab 900 heeft een overtuigende vermomming - In het wild

Toch geen turbo?

In het wild Saab 900 'Turbo'

De klassieke Saab 900 heeft inmiddels een soort cultstatus verworven, waardoor de prijzen de afgelopen jaren door het dak gaan. Deze witte coupé lijkt ook nog eens een begeerlijke Turbo-variant, maar de kentekengegevens vertellen een ander verhaal.

Voor veel liefhebbers is de oorspronkelijke iteratie van de 900 de laatste echte Saab, want opvolger 900 NG werd ontwikkeld met flinke technische inmenging van GM. De eerste generatie van de 900 was gebaseerd op de Saab 99, al was het nieuwe model wel een stuk groter en luxer. De 900 volgde de 99 overigens niet direct op, want beide Saabs werden nog jaren naast elkaar verkocht. In 1978 kwam de sportieve 99 Turbo op de markt en al gauw kwam er van de 900 ook zo'n variant.

Op het eerste oog lijkt deze Saab 900 uit 1983 op een vroege versie met turbo, want op zowel de grille als de achterklep prijkt een turbo-badge. Ook de zogeheten Inca-wielen geven de indruk dat het hier gaat om een duurdere uitvoering. Toch lijkt de vork anders in de steel te zitten, want volgens de RDW hebben wij hier geen 900 Turbo voor ons. In 1983 had de 2-liter viercilinder turbomotor van Saab 145 pk, terwijl deze witte 900 'Combi Coupé' op kenteken een turboloze 2.0 GLi is met maar 118 pk. Het lijkt er dus op dat iemand in het verleden heeft geprobeerd om deze Saab te vermommen als uitvoering met turbo en dat is wat ons betreft goed gelukt. Dit bijzondere geval hebben wij trouwens te danken aan AutoWeek-gebruiker XBXG, die de foto’s van de 900 op ons forum plaatste.

In het wild Saab 900 'Turbo'

De 900 ziet er na 42 jaar nog redelijk netjes uit, het plaatwerk is strak en er valt nauwelijks roest te bekennen. Wel zou een poetsbeurt vermoedelijk wonderen doen voor de smoezelige, witte lak. Deze Saab kwam pas in 2011 voor het eerst naar Nederland en heeft sindsdien drie eigenaren versleten. Sinds afgelopen oktober staat de auto op naam van de huidige eigenaar. Er mag dan geen turbo onder de motorkap aanwezig zijn, dat neemt niet weg dat iedere klassieke Saab 900 het koesteren waard is.

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.