Deze plug-in hybride Volvo is zeldzamer dan een Ferrari F40
1 van 1.000
Als het om plug-in hybridepioniers gaat, gaan de gedachten al snel uit naar de Mitsubishi Outlander. Vanaf 2012 was er echter ook de Volvo V60 D6, en ondanks overweldigend succes is die eerste serie altijd erg exclusief gebleven. Dat zit zo.
De Volvo V60 D6 plug-in Hybrid werd begin 2011 online gepresenteerd en mag zich daarmee tot de eerste serieuze plug-in hybrides rekenen. De auto was en is een indrukwekkende bonk techniek en kreeg een 2,4-liter vijfcilinder dieselmotor, een 11,20kWh accupakket en een 70 pk sterke elektromotor mee. Dat leverde een totaalvermogen van 285 pk op, maar bracht ook vierwielaandrijving en een elektrische actieradius van tot zo'n 50 kilometer. Cruciaal, want zo bleef de theoretische CO2-uitstoot steken op 48 gram per kilometer en dat betekende in het Nederland van 2012 en 2013 0 – jawel, nul – procent bijtelling voor zakelijke rijders. Nul! Voor een dikke diesel-Volvo die veel zakelijke rijders tóch al wilden hebben, een belangrijk verschil met de Outlander van Mitsubishi die dankzij dezelfde omstandigheden alsnog mateloos populair werd.
95 procent naar Nederland
De V60 D6-en waren dan ook niet aan te slepen en in de gunstigste bijtellingsjaren ging tot wel 95 procent van de totale wereldproductie naar Nederland. In 2013 gingen er 6.158 D6-en op Nederlands kenteken, in 2014 (7 procent bijtelling) toch nog 3.232 en in 2015 leefde de plug-in hybrideverkoop bij Volvo weer op en gingen er 4.394 stekker-V60’s op kenteken, ongetwijfeld geholpen door de komst van een iets minder krachtige en dure D5 Plug-in Hybrid-variant.
Bijna alle V60 D6-en hebben deze neus, alleen de eerste duizend exemplaren niet.
Deze jaren zijn nog altijd met afstand de beste jaren voor de V60 in ons land en wie weet dat er in totaal 7.866 V60’s zijn verkocht in 2013, snapt dat de D6 het leeuwendeel van de V60-verkopen van die tijd voor zijn rekening nam. Razendpopulair, dus, en toch is de allereerste V60 D6 een ware zeldzaamheid. De allereerste plug-in hybride van Volvo werd vanaf eind 2012 geproduceerd voor modeljaar 2013, en zou vanaf modeljaar 2014 verdergaan met de duidelijk andere voorzijde van de gefacelifte V60 (en S60). De serie van vóór de facelift is dus maar een half jaar gebouwd (eind 2012-half 2013) en verscheen bovendien in een beperkte oplage van slechts duizend exemplaren, allemaal uitgevoerd in zilvergrijs en aangekleed als Pure Limited. Het was een compleet volgehangen auto met heel veel luxe, maar ook met een speciaal plakkaat met daarop het productienummer op het stuurwiel. Alles voor het exclusieve gevoel, maar dat is in dit geval niet onterecht.
Minder dan F40
Van de duizend te bouwen exemplaren kreeg Nederland er aanvankelijk honderd toegewezen, maar de importeur vertelt dat er uiteindelijk tweehonderd exemplaren zijn gekomen en verkocht. Binnen onze landsgrenzen is de V60 Pure Limited daarmee zeker niet zeldzamer dan een Ferrari F40, maar wereldwijd wel: Ferrari bouwde volgens de meeste bronnen in totaal 1.311 exemplaren van deze rijdende legende.
In 2025
Wie anno nu zo'n eerste V60 D6 wil, moet dus goed zoeken en een beetje geluk hebben. Op onze website staat er op het moment van schrijven één te koop. Die kost €10.900 en dan heb je een complexe dieselhybride met 280.000 kilometer op de klok, dus reserveer gerust wat extra voor het onderhoud. Een nieuwe plug-in hybride V60 bestellen kan trouwens nog steeds, al heeft het model waarschijnlijk niet het eeuwige leven. De huidige V60 Plug-in Hybrid rijdt uiteraard op benzine en is er als 350 pk sterke T6 en zelfs als 455 pk sterke T8. De T6 heb je vanaf €51.995, de T8 kost minimaal €61.995. Met een elektrisch rijbereik tot 88 kilometer is de theoretische CO2-uitstoot nog veel lager dan dertien jaar geleden, maar reken maar niet op bijtellingsvoordeel.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | V60 D6 AWD Plug-in Hybrid |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 64.695 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 5-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 2.400 cc |
Maximaal vermogen | 206 kW / 280 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 640 Nm bij 1.500 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 11 kWh |
Inhoud brandstoftank | 46 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.628 mm / 1.865 mm / 1.484 mm |
Wielbasis | 2.776 mm |
Massa leeg | 1.800 kg |
Laadvermogen | 480 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 235/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,1 s |
Brandstofverbruik | 1,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 48 g/km |