Deze Opel Kadett met dieselmotor is 42 jaar oud en is een volhoudertje - In het Wild

Roetend blijvertje

Opel Kadett In het Wild

Hoewel de Opel Kadett erg Duits is, is het model vooral ook erg Nederlands. De Opel Kadett hoort bij Nederland zoals kringverjaardagen en snert. Een 'D-Kadett' zie je tegenwoordig nog maar zelden en vooral een exemplaar met een dieselmotor is anno 2025 een absolute zeldzaamheid. Des te leuker is het heerlijk 80's beige exemplaar dat dankzij AutoWeek-lezer Daniël Spoelder op de digitale mat viel.

Allereerst een dankwoordje voor Daniël Spoelder. Daniël is kind aan huis in deze rubriek en stuurde ons onlangs nog deze tot kerstslee omgetoverde Opel Agila toe, maar wist daarvoor al negenmaal een op welke manier dan ook kiekwaardige auto op het In het Wild-podium te rijden. Daniël: bedankt! Ditmaal belandden er een viertal foto's van een Opel Kadett uit 1983 in het virtuele postvak. En een vies lekkere ook nog!

Want vies, dat is deze inmiddels 42 jaar oude D-Kadett. Zijn beige kont is bedekt met zwart vuil dat waarschijnlijk niet enkel afkomstig is van opspattend straatwater. Links op de achterklep zie je waarom we dat vermoeden. Daar lees je 'Kadett 1.6 D'. Die D staat uiteraard niet voor het feit dat dit een Kadett van de D-generatie is, maar wijst op de aanwezigheid van een dieselmotor. Onder de kap van dit relatief late model - 1983 was het laatste volledige jaar waarin Opel deze generatie Kadett voerde - ligt een turboloze zelfontbrander die 54 dappere diesel-pk's de weg op stuurt. Het koppel is met 96 Nm evenmin om over naar huis te schrijven, zelfs in 1983. Haast moest je niet hebben: het trouwe dieseltje helpt een exemplaar met handgeschakelde vierbak in bijna 20 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h. Wie haast had, kocht maar een 1.6 S, de enige variant van de Kadett D die ook met een handgeschakelde vijfbak leverbaar was.

Opel Kadett In het Wild

Opel Kadett

Het exemplaar op de foto's verliet in februari 1983 de Duitse fabriekspoorten en was in dat jaar één van de 35.162 Kadettjes die in Nederland werden verkocht. Jawel: dik 35.000 stuks. Daarmee was de Kadett in dat jaar de absolute verkooptopper. Hij deed het maar liefst 40 procent beter dan de Ford Escort, al kun je je anno 2025 niets meer voorstellen bij een auto waarvan 25.000 stuks de showroom verlaten. Andere tijden, andere wensen. Ook deze Kadett maakt weer helder hoe weinig carrosserievarianten autobouwers tegenwoordig nog van een model aanbieden. De huidige Opel Astra is er enkel als vijfdeurs hatchback en als stationwagon. De D-Kadett was er als drie- en vijfdeurs hatchback, maar ook als twee- en vierdeurs 'sedan'. Die oogden als een hatchback, bij die varianten ging de achterruit níet met de klep mee open. Daarnaast was de Kadett er als drie- en vijfdeurs station. Reuzekeuze.

Het feit dat het exemplaar op de foto's vierkante en geen kleine ronde koplampen én twee achteruitrijlichten heeft, wijst erop dat het niet de absolute basisversie is. De Kadett met 1.6 D was er verder als Special, De Luxe én als Berlina. Hoofdsteunen achterin waren vanaf de De Luxe-uitvoering standaard. Dit exemplaar lijkt ze niet te hebben, wat ons doet vermoeden dat dit een Special is. De wielen lijken afkomstig van de sportievere uitgedoste SR-uitvoering. Wel vragen we de Kadett-experts onder jullie om ons niet aan de állerhoogste boom digitaal op te knopen als we het mis hebben.

Hoe dan ook: dit Kadettje is - zeker in deze kleur - een prachtige tijdscapsule, een geweldig overblijfsel van een tijd die zo wezenlijk anders is dan de huidige. En heus niet enkel op automobiel vlak. Aan het bijgewerkte wielkastranden achter te zien wordt er gewoon nog geïnvesteerd in dit stukje geschiedenis. Gelukkig maar.

Lezersreacties (81)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.