Deze Oostblok-klassiekers worden steeds meer waard

Ostalgie in Duitsland ook naar auto's

Lada 1200

Je hoort het mensen regelmatig zeggen: ‘Vroeger was alles goedkoper’. Dat klopt niet altijd, want helaas zijn de Trabant, Wartburg en andere modellen niet meer verkrijgbaar voor weinig geld. We zoomen dit keer in op de waardeontwikkeling van modellen uit het voormalige Oostblok.

Wie had dat kunnen denken: terwijl mensen in het oosten van Duitsland hun Trabant of Wartburg indertijd bijzonder graag in wilden ruilen op een model van een Westers merk, zijn de verguisde tweetaktmodellen inmiddels behoorlijk gewild. De auto’s uit het toenmalige Oostblok zijn gewilder dan ooit. Kijk maar eens naar de Wartburg 353: zes jaar geleden was een dergelijk model in goede staat nog verkrijgbaar voor gemiddeld €5.500, nu betaal je er al bijna €10.000 voor. Dat komt neer op een prijsstijging van 75 procent. Of neem de Trabant 601 met stationwagon-achterzijde. Zes jaar geleden was dat een koopje met een gemiddelde prijs van €4.500, anno 2025 doen ze gemiddeld €7.700. Dat komt neer op een waardestijging van 71 procent. De experts van het Duitse Classic Data hebben een kijkje genomen in hun data-archief en hebben ons verteld welke Oostblok-auto’s steeds waardevoller worden.

1. Tatra T613

1974-1976, 3.495 cc, 165 pk

Het luxe vlaggenschip uit Kopřivnice in het huidige Tsjechië was het absolute neusje van de zalm in het toenmalige Oostblok. De Tatra T613 (1974-1996) werd, net als zijn voorganger 603 (1956-1975), ongeveer twintig jaar lang gebouwd. Hij werd aangedreven door een 3,5-liter V8 die achterin was geplaatst. Het model was altijd minstens vijf meter lang gedurende alle modeljaren en bood een overvloedige hoeveelheid ruimte. Met slechts 11.009 gebouwde exemplaren is een waardestijging een logisch gevolg.

waarde 2019waarde 2025waardestijging
€14.900€25.10082%

2. Wartburg 353

1966-1969, 992 cc, 45 pk

Met zijn watergekoelde driecilinder tweetaktmotor had hij één cilinder meer dan de Trabi. Ook in andere opzichten was de Wartburg de iets luxere auto uit de DDR-tijd, met vier deuren en een wielbasis van 2,45 meter, 43 cm meer dan de Trabant.

waarde 2019waarde 2025prijsstijging
€5.500€9.60075%

4. Trabant 601 Universal

1974-1990, 594 cc, 26 pk

Reng-deng-deng-deng! Het geluid van een tweecilinder tweetakt Trabant herken je uit duizenden. De stationcar met de naam Universal heeft drie deuren en werd geproduceerd in Meerane en Zwickau. Hij had dus al veel van de Duitse deelstaat Saksen gezien voordat hij asfalt onder de wielen kreeg.

waarde 2019waarde 2025prijsstijging
€4.500€7.70071%

4. Trabant 601

1974-1990, 594 cc, 26 pk

De cult-auto uit het oosten wordt langzaam waardevol. In de afgelopen zes jaar is de gemiddelde prijs van de Trabant P 601 gestegen van €4.100 naar €6.900. En daarmee blijft het een betaalbare, sympathieke klassieker.

waarde 2019waarde 2025prijsstijging
€4.100€6.90068%

5. Wartburg 353 Tourist

1968-1969, 992 cc, 45 pk

Met zijn 4,38 meter is de Tourist 16 centimeter langer dan de Wartburg 353 sedan, hij heeft een bagageruimte met een inhoud van maximaal 1.800 liter (525 liter met de achterbank omhoog). Zo’n Wartburg stationwagon was een ware held tijdens vakanties aan het Balatonmeer.

waarde 2019waarde 2025prijsstijging
€6.600€10.10053%

6. Tatra 2-603

1963-1968, 2.472 cc, 105 pk

Van 1956 tot 1975 bouwden de Tsjechen 20.422 exemplaren van dit luxe model, grotendeels met de hand. Een luchtgekoelde V8 achterin dreef de bijna vijf meter lange carrosserie aan, een cilinderaantal dat paste bij zijn status.

waarde 2019waarde 2025prijsstijging
€31.200€40.20029%

Moskvitch 412

7. Moskvitch 412

1967-1975, 1.478 cc, 75 pk

In de eerste twee jaar werd het model geleverd met ronde koplampen, vanaf 1969 met vierkante lampen. Maar altijd met een 1,5-liter motor van lichtmetaal, 75 pk en 150 km/h. Helaas was de Moskvitsch het meest in zijn element op slecht wegdek.

waarde 2019waarde 2025prijsstijging
€6.200€7.90027%

Lada 1200

8. Lada 1200

1971-1988, 1.189 cc, 60 pk

Of moeten we Zhiguli 2101 zeggen? Het model was gebaseerd op de Fiat 124, de Russische autofabrikant ontstond met behulp van kennis van Italiaanse specialisten. Tot 1988 werden 4,7 miljoen exemplaren gebouwd.

waarde 2019waarde 2025prijsstijging
€6.000€7.40023%

Skoda Felicia Cabrio

9. Skoda Felicia Cabrio

1958-1961, 1.089 cc, 50 pk

Wat een fraaie cabriolet is dit eigenlijk! Met zijn 4,07 meter is de Felicia een kleine topless charmeur die ook nog eens heel zeldzaam is. Tussen 1959 en 1964 zijn er 1.010 Felicia’s cabriolet en coupé gebouwd.

waarde 2019waarde 2025prijsstijging
€18.800€22.20018%

 

10. Skoda 120

1984-1991, 1.174 cc, 50 pk

Een watergekoelde viercilinder benzinemotor en achterwielaandrijving, vier deuren en ruimte voor vijf passagiers op een lengte van 4,16 meter. De Tsjechen bouwden dit soort modellen voordat Volkswagen zich in 1991 als aandeelhouder meldde. Ondanks de bescheiden stijging zijn de prijzen nog steeds te overzien.

waarde 2019waarde 2025prijsstijging
€4.000€4.70017%

Lezersreacties (66)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.