Deze Mercedes-Benz 190 SL doet alle auto's eromheen verbleken

De echte

Mercedes-Benz 190 SL

Eerder deze week schoof Saoutchik een bijzondere op de Mercedes-Benz 300 SL lijkende retro-creatie naar voren. Het echte werk blijft toch het mooist, zelfs al is het geen 300 SL, maar een 190 SL. Kijk hem nou eens staan!

Met de Saoutchik 300 GTC Roadster doet het in Nederland gevestigde Saoutchik een leuke poging om oude tijden te doen herleven. Eerlijk is eerlijk, het valt niet mee om een icoon als de 300 SL en diens open versie anno 2024 een waardige retro-nazaat te geven. Toch komt Saoutchik behoorlijk in de buurt. Het echte werk zal hoe dan ook altijd het gaafst blijven. Voor een 300 SL blijft iedereen, autoliefhebber of niet, even staan als die in het openbaar opduikt. Zijn subtielere broertje, de 190 SL, sorteert bij velen vast een vergelijkbaar effect. In elk geval wel bij AutoWeek-forumlid Johan82, die deze twee foto's maakte van een 190 SL die hij en plein public tegenkwam.

Mercedes-Benz 300 SL Roadster

Zo'n designstatement als de 300 SL Roadster was de 190 SL niet en zeker de 300 SL Gullwing ging nog een flinke stap verder. Toch is het duidelijk dat hij uit dezelfde stal komt en wordt ook de 190 SL breed geprezen om zijn lijnenspel. Het is allemaal net even wat subtieler dan bij de 300 SL. Vooral langs de flanken zijn de verschillen duidelijk, want de 190 SL moet het doen zonder de flinke luchthappers achter de voorwielen die de 300 SL heeft. Ook heeft de bescheidener SL ronde koplampen, waar die van zijn sportievere broer meer ovaal van vorm en een slag groter zijn. Aan de achterkant is het meest opvallende verschil dat de 190 SL rechtopstaande achterlichten en een minder schuin aflopend achterste heeft.

Niet alleen het uiterlijk van de 190 SL was een slag conventioneler dan dat van de 300 SL, dat gold ook voor de basis. De 190 SL deelde zijn basis namelijk gewoon met de 180/190 sedan van die tijd, terwijl de 300 SL een geheel eigen chassis had. Motorisch was er natuurlijk ook een groot verschil tussen de twee, want de 190 had een viercilinder en de 300 een zescilinder. De vierpitter van de 190 SL was wel familie van die zespitter; in wezen ging het om hetzelfde blok met twee cilinders minder. Met een vermogen van 120 pk was de 190 SL in zijn tijd (midden jaren 50) ondanks zijn bescheidener insteek nog altijd een behoorlijk vlotte auto.

De door Johan82 gespotte 190 SL is er eentje uit 1956 en daarmee een behoorlijk 'vroeg' exemplaar. Het model werd immers in 1955 geïntroduceerd, net na de 300 SL Gullwing en net iets eerder dan de open 300 SL. Uiteraard werd de 190 SL in veel grotere aantallen gebouwd dan zijn extremere broer en daarom zijn ze nog altijd bij lange na niet even uitzonderlijk duur. Toch levert een knappe zoals deze ook al snel wel richting de 1,5 ton op. Iets in die richting heeft de huidige eigenaar er vermoedelijk ook voor moeten neerleggen, want die haalde de auto vorig jaar naar Nederland. Prachtig dat deze er nu bij is op de Nederlandse wegen en ook gewoon buiten komt!

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.