Deze klassiekers koop je voor €7.000, moet je er zelf nog wel wat werk en liefde in stoppen
Winterprojecten
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
53 jaar na het uiteenvallen zijn The Beatles weer helemaal terug met Now and Then; een project dat al in 1977 begon met een demo van John Lennon. Alhoewel niet hun beste song - dat is schier onmogelijk - is het direct herkenbaar als een meesterwerk van The Fab Four. Met name de magische en ontroerende muziekvideo maakt een verbluffende indruk. Waarom dit muzikale intro? We gaan deze week ook op zoek naar een project! Klassiekers die je voor een relatief scherpe prijs kunt kopen maar dan moet je er wel nog wat werk in liefde in stoppen.
Het streven is om er niet zó lang over te doen als de Liverpoolse boys met Now and Then deden, maar om komend voorjaar al rond te kunnen rijden. Een winterproject, dus. Waarmee gaan we de lange winteravonden vullen als we € 7.000 hebben te besteden?
NSU Prinz 4L - 1971 - 78.930 kilometer - €6.495
Uit het jaar van John Lennons Imagine werd deze NSU Prinz hier op kenteken gezet. ONK (Origineel Nederlands Kenteken) dus, en dat geeft deze klassieker extra charme. De aanbieder meldt dat de compacte Duitser van een verzamelaar is geweest en dat de Prinz 4 begin dit decennium een deelrestauratie heeft ondergaan. De lak laat hier en daar een ouderdomsplekje zien, net als het interieur dat zich verder nog in originele staat bevindt. Voor de rest is het starten en rijden, waarbij schakelen en remmen probleemloos zouden zijn. Eigenlijk is het met de 94-32-RA enkel de puntjes op de i zetten om fris het voorjaar tegemoet te treden. Veel stelt het dus niet voor, een beetje zoals Ringo’s zang.
Wij denken daarom dat dit klusje voor praktisch elke doe-het-zelver te doen is, maar wat haal je met zo’n Prinz 4L in huis? Een nog geen 3,5 meter kort autootje dat in 1971 al behoorlijk verouderd was (want geïntroduceerd in 1961). NSU had veel last van de kinderziektes waaraan de Ro 80 leed, zodat er geen ontwikkelingsgeld voor de kleine modellen meer over was. Na overname door Volkswagen verdwenen ze daarom stuk voor stuk totdat enkel het topmodel overbleef. Met diens verscheiden in 1977 was het afgelopen met NSU. Het Prinz 4-ontwerp doet denken aan een verkleinde Chevrolet Corvair, waarbij diens technische opzet overgenomen is: motor (in dit geval een tweecilinder van bijna 600 cc) en aandrijving achterin. De brandstoftank is voorin geplaatst, evenals het reservewiel) Dat noopt tot behoedzaam rijden, maar ach: snel ben je toch niet met dit sedannetje. Het onderstel is dan weer relatief modern: onafhankelijke ophanging rondom met spiraalveren en telescopische schokdempers. Het rode interieur combineert mooi met de beige lak. Ruimte is er voor twee volwassenen en twee kleinere kinderen. Details zoals de claxonring in het stuur en de spatlappen maken er een uiterst charmant geheel van. De vraagprijs lijkt alleszins schappelijk.
Signalement
Merk NSU
Type Priza 4L
Bouwjaar april 1971
Kilometerstand 78.930
Vraagprijs €6.495
Waar te koop? Wolf Auto, Almelo
Technische gegevens
Motor 2-cil. in lijn, 598 cc
Max. vermogen 22 kW/30 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 45 Nm bij 3.250 tpm
Bagageruimte 280 l
Max. aanhanger geremd n.b.
Gem. verbruik ca. 1:14,3
0-100 km/h 33,5 s
Topsnelheid 118 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
BMW 2002 Touring - 1971 - 17.953 kilometer - €6.950
Vind je het aanpakken van bovenstaande NSU een klusje van niks en/of mag het een stuk sportiever én praktischer, dan is deze gedeeltelijk gerestaureerde, ex-Belgische BMW 2002 misschien meer jouw ding. Op de advertentiefoto’s lijkt de paars gespoten koets aardig gaaf. Een pré, want plaatwerk is voor een Touring lastiger (en dus prijziger) te vinden dan voor de gewone, elf centimeter langere 02. Met net geen 7 mille blijven we andermaal binnen ons budget, maar je bent er dan nog lang niet: kijk dat interieur eens! Daar wacht een flinke uitdaging. Fijn: je krijgt wel veel onderdelen mee!
Maar imagine wanneer je die klus geklaard hebt: een fraaie, klassieke BMW die zijn tijd ver vooruit was. Met nog geen 26.000 geproduceerde exemplaren tussen 1971 en 1974 bleek deze lifestyle-combi weinig succesvol. Hij wacht op je om fijne ritten te gaan maken, al dan niet in clubverband, want ons land kent zowel een BMW Touring Club als een BMW 02 Club. Overigens dateert deze klassieker uit het Touring-introductiejaar ‘71, waardoor de naamgeving foutief is: eigenlijk moet -ie ‘Touring 2000’ heten. Pas sinds de in 1973 (denk aan de James Bond-titelsong Live and Let Die van, jawel: Paul McCartney & Wings!) uitgevoerde model-update, vermeldde het typeplaatje ‘2002 Touring’. 100 pk op een leeggewicht van 1.000 kilo - dat wil best vooruit in deze creatie van Michelotti. Sterker: die hard 02-fans vonden de eerste 3-serie in 1975 maar teleurstellend. Te comfortabel, te weinig uitdagend. Daarom zijn heel veel 02’s sinds de jaren 70 verloren gegaan: zijn ze niet kapotgereden, dan wel verroest. Zet je je schouders eronder en maak je van deze klassieker een topexemplaar, dan is -ie zomaar drie keer zoveel waard als de vraagprijs is. Hard werken loont dus. En daarna valt je volop rijplezier ten deel - tegen een fiks brandstofverbruik, dat wel.
Signalement
Merk BMW
Type 2002 Touring/Touring 2000
Bouwjaar december 1971
Kilometerstand 17.953
Vraagprijs €6.950
Waar te koop? Auto Mooij Classics, Beek en Donk
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.990 cc
Max. vermogen 74 kW/100 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 160 Nm bij 3.500 tpm
Bagageruimte n.b.
Max. aanhanger geremd 1.250 kilo
Gem. verbruik ca. 1:8,5
0-100 km/h 11,0 s
Topsnelheid 172 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Citroën Ami 8 Confort - 1970 - 70.255 kilometer - €6.499
Mag het comfortabeler, dan staat bij nota bene een Kia-, Mazda- en Mitsubishi-dealer deze Citroën Ami uit 1970 (het jaar van Let it be en de driedubbel-lp All things must pass van George Harrison) te wachten op iemand die zich over de kleine Fransman ontfermt. De Ami 8 Confort is in augustus van dat jaar op Nederlands kenteken gezet en als we de foto’s bekijken, dan vermoeden we dat de 57-59-NZ tot voor kort best een zwaar leven heeft gehad. Racestrepen, geen voorbumper (die ligt los in de auto), een trekhaak en vooral de slappe voorvering doen zulks vermoeden. Een setje nieuwe veerelementen is sowieso aan te raden, terwijl daarnaast deze klassieker optisch goed aangepakt dient te worden (o.a. rechter voorspatbord). Gelukkig is Nederland een klassieke-Citroën-land en zijn onderdelen nog goed verkrijgbaar en bovendien niet duur.
Opvallend is dat de aanbieder rept van een jaar Bovag-garantie plus een verse apk (geen apk-plicht meer, want meer dan 50 jaar oud). Met de 8 Confort (destijds de instapper, de luxere versie heette Club) koop je een klassieker die meer koppen doet draaien dan de overbekende 2CV waarvan hij is afgeleid. Dat betekent: meer binnenruimte, meer zitgemak, maar door de topzware koets flink overhellen in bochten. Dat doet hooguit afbreuk aan het comfort - omkieperen doet de Fransman niet. De leeg 700 kilo wegende vierwieler is best een klus voor het dappere tweecilinder boxertje voorin - diens acceleratie mag die naam niet hebben. Rustige tochtjes door het platteland maken, daarvoor is deze gezinsauto helemaal geknipt. De mand met eieren kan gewoon mee - de zachte vering vangt alle schokken op. Wat betreft uit te voeren werkzaamheden ligt de Ami tussen de Prinz 4 (zo goed als rijklaar) en de BMW Touring (op zijn minst een complete interieuropbouw). Wie laat dit sympathieke karretje weer netjes op zijn pootjes staan?
Signalement
Merk Citroën
Type Ami 8 Confort
Bouwjaar augustus 1970
Kilometerstand 70.255
Vraagprijs €6.499
Waar te koop? Autobedrijf G. Braber B.V., Ede
Technische gegevens
Motor 2-cil. boxermotor, 602 cc
Max. vermogen (benzine) 24 kW/32 pk bij 5.750 tpm
Max. koppel (benzine) 42 Nm bij 4.000 tpm
Bagageruimte 330 l
Max. aanhanger geremd n.b.
Gem. verbruik 1 :14,3
0-100 km/h 33,0 s
Topsnelheid 123 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Welke van deze winterprojecten past bij jou?
Samenvattend: met de NSU Prinz 4 ben je snel klaar en bezit je een klassieker van een verdwenen merk. De Touring van BMW vraagt het meeste werk, maar als je dit zorgvuldig aanpakt, word je beloond met een auto die goed met het huidige verkeer meekomt en een behoorlijke waarde laat zien. De Ami zit er wat betreft werk precies tussenin, is het comfortabelst van dit drietal, maar net zo traag als de veel kleinere NSU. Wat zou jouw keuze zijn voor een leuke winterklus, al dan niet onder het genot van Beatles-muziek?