Deze jong gebruikte elektrische hatchbacks koop je voor €20.000
Volkswagen ID3 ook al onder de 20k
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Enkele weken geleden werd er weer ‘ns een lijstje met daarop de populairste occasions uitgebracht. In de top vijf daarvan troffen we vier auto’s aan die inmiddels in Op Zoek Naar hebben geschitterd. De Opel Corsa ontbrak, tot vorige week. Een tweede lijstje gaf de top vijf van de populairste gebruikte EV’s aan. Ook daarvan was er nog eentje niet in deze rubriek verschenen: de Volkswagen ID3. Omdat de ID3 nog niet zo heel lang op de markt is en je daardoor automatisch aan een vrij jonge en dus prijzige occasion vastzit, hebben we deze week een budget van €20.000. Diverse concurrenten (onder meer Nissan Leaf) hebben we al eens geportretteerd, maar de Citroën ë-C4 en de Seres 3 nog niet. Dat wordt ons trio van deze week.
Volkswagen ID.3 58 kWh 1st Plus - 2020 - 100.705 kilometer - €19.950
Na de Kever en de Golf moest de ID3 de derde mijlpaal uit de Volkswagengeschiedenis worden, maar dat liep even anders. Tegenvallend materiaalgebruik, een matige ergonomie en brakke software gaven een zodanig valse start, dat early adopters als proefkonijnen leken te fungeren. Ook wij ondervonden dat: onze duurtest-ID3 gaf spoedig de geest. Reparatie zou maanden vergen, dus kregen wij een vervangend exemplaar. VW ging aan het werk, gaf het geplaagde model menig (software)update, wat de betrouwbaarheid deed toenemen. Althans, als we naar deze Volkswagen ID3 kijken, want de twee voorgaande eigenaren hebben er in vier jaar toch een ton mee kunnen afleggen. Nu staat de K-701-GZ bij een Volkswagen-specialist te wachten op de derde. Die dient voor een jaar Bovag-garantie nog wel €995 extra af te tikken. Altijd doen, gezien de reputatie van de ID3.
Met een ID3 koop je een occasion die duidelijk de Golf-signatuur draagt - zie de C-stijl - maar die qua conceptie uiteraard helemaal anders is. Zo doet de wielbasis aan de Passat denken, de hoogte aan de Golf Sportsvan - dat laatste vanwege plaatsing van de accu’s - en omdat het dashboard ver naar voren kon worden geplaatst, is de binnenruimte royaal, zowel voor hoofden als voor benen en schouders, en is het zitcomfort goed. De combinatie van achterwielaandrijving, maximaal koppel vanaf stilstand en de kleine draaicirkel maken het rijden in de ID3 tot een bijna sportieve ervaring. Getoonde occasion heeft de 58-kWh versie van 204 pk aan boord. Die is vlot genoeg, een aanhanger is helaas niet mogelijk. Het maximum snellaadvermogen is 100 kW, in 36 minuten is de accu van 20 procent op 80 procent gebracht. Laad je AC (11 kW), dan duurt dit drie uur en drie kwartier. Het opgegeven verbruik (WLTP) van 15,5 kWh per 100 kilometer is keurig, de actieradius 424 kilometer. Deze 1st Plus is rijk aangekleed, zowel op comfort- als veiligheidsgebied.

Signalement
Merk Volkswagen
Type ID.3 58 kWh 1st Plus
Bouwjaar december 2020
Kilometerstand 100.705
Vraagprijs €19.950
Waar te koop? Jan van Veen Auto’s B.V., Zuilichem
Technische gegevens
Motor synchroonmotor, permanente magneet
Max. vermogen 150 kW/204 pk
Max. koppel 310 Nm
Leeggewicht 1.694 kilo
Bagageruimte 385 l/1.267 l
Max. aanhanger geremd 0 kilo
Gem. verbruik 15,5 kWh/100 km
0-100 km/h 7,3 s
Topsnelheid 160 km/h
Citroën ë-C4 50 kWh 136 Shine - 2021 - 40.077 kilometer - €19.999
Daar waar de ID3 geheel afwijkt van de Golf, zit er hoegenaamd geen verschil tussen de elektrische Citroën C4 en zijn familieleden met verbrandingsmotor. Wel is het model smaakgevoelig, want dat is Citroën aan zijn stand verplicht. Het gevolg is een wat ondergewaardeerde auto die gebruikt dus aantrekkelijk geprijsd kan zijn. Laten we deze Citroën ë-C4 eens bekijken. De Fransman is een half jaar jonger dan de Duitser, heeft minder dan de helft aan kilometers afgelegd, staat bij de merkdealer en bij de prijs zijn afleveringskosten inbegrepen, inclusief onder meer een jaar Bovag-garantie en pechhulp. De lichtblauwe lak zorgt voor een vrolijke noot op de weg. Nog kleurrijker? Hij is er ook in het oranje. Trouwens, een turquoise-jasje staat de ID3 ook goed.
De EV-specs zijn wat minder sprankelend, al gaat het opladen iets vlotter dan bij bovenstaande occasion. Ook hier is het maximum snellaadvermogen 100 kW, waarmee de accu in 29 minuten van 20 procent op 80 procent is gebracht. Laad je AC (11 kW), dan duurt dit drie uur), maar de accu is met 50 kWh een stukje bescheidener. De krachtbron levert 136 pk (tegenwoordig 156 pk) en dat is duidelijk minder dan de 204 pk van de ID3. De prestaties liggen op een iets lager niveau ondanks het gunstiger gewicht van de ë-C4, het verbruik iets hoger, terwijl een trekhaak evenmin tot de mogelijkheden behoort. En daar waar de ID.3 sportieve kanten heeft, is de ë-C4 voornamelijk geënt op comfort. Het meubilair zit uitstekend, rijgeluiden (banden, wind) zijn zo goed als afwezig, het onderstel weet raad met flinke oneffenheden. De lichte besturing hoort daar eveneens bij, maar wij zien toch liever net iets meer feedback. Kortom: een prettige reiswagen en daarom is het jammer dat de opgegeven WLTP-actieradius slechts 350 kilometer bedraagt. De Shine zit prima in zijn spullen, maar de 1st Plus verslaat hem. Wel zijn ergonomie en gebruikte materialen van de ë-C4 beter respectievelijk hoogstaander - opvallend?
Signalement
Merk Citroën
Type ë-C4 50 kWh 136 Shine
Bouwjaar juli 2021
Kilometerstand 40.077
Vraagprijs €19.999
Waar te koop? Citroën-dealer Mulders, Culemborg
Technische gegevens
Motor synchroonmotor, permanente magneet
Max. vermogen 100 kW/136 pk
Max. koppel 260 Nm
Leeggewicht 1.516 kilo
Bagageruimte 380 l/1.250 l
Max. aanhanger geremd 0 kilo
Gem. verbruik 16,6 kWh/100 km
0-100 km/h 9,7 s
Topsnelheid 150 km/h
Seres 3 - 2022 - 11.203 kilometer - €19.500
De ID3 is een hatchback, de ë-C4 lijkt een kruisbestuiving tussen hatchback, coupé en cross-over, terwijl de Seres 3 eerder SUV dan hatchback is. Dit laatste ter verduidelijking, want zo’n 3 zie je nauwelijks rijden. Deze Amerikaanse Chinees (de fabrikant is gevestigd in Californië, maar in China rollen ze van de band - daar als Dongfeng Fengon E3) probeert sinds 2020 een graantje van de Nederlandse EV-markt mee te pikken. Tot nu toe weinig succesvol en het handjevol occasions dat wordt aangeboden, valt op door erg lage kilometerstanden. Zo heeft deze Seres 3 in twee jaar tijd slechts 11.000 kilometer afgelegd, en dat voor zo’n beetje dezelfde vraagprijs (een jaar Bovag-garantie kost extra) als de ID.3 die een ton ervaring heeft. De EV-specificaties lijken een groter succes in de weg gestaan te hebben: 52 kWh, 163 pk. Gezien het vrij hoge wagengewicht zijn de prestaties in orde, maar een aanhanger is ook hier niet mogelijk. Het maximum snellaadvermogen is 92 kW, in 34 minuten is de accu van 20 procent naar 80 procent vol. Laad je AC (slechts 6,6 kW), dan duurt dit bijna vijfeneenhalf uur. Het opgegeven verbruik (WLTP) van 17,0 kWh per 100 kilometer is het hoogst, na maximaal 329 kilometer is de prik op. Wie daarmee kan leven, heeft met de 3 een aardig ruime gezinswagen in handen met een grote kofferruimte. Aan boord ontbreekt het aan weinig (leren bekleding, navigatiesysteem, panoramadak en ga zo maar door). Waar je dan tevens mee moet leven, is het gebrek aan raffinement. Net als de ë-C4 ligt de nadruk op comfort, maar dan zodanig dat bij enig demperwerk de vering tekortschiet en koets plus inzittenden de klap moeten opvangen. De bandengrip houdt evenmin over net als de te lichte besturing. Maar wie enkel een zo jong mogelijke EV zoekt om van A naar B te komen, zal aan de Seres 3 voldoende hebben. Als je er eentje kunt vinden …
Signalement
Merk Seres
Type 3
Bouwjaar juni 2022
Kilometerstand 11.203
Vraagprijs €19.500
Waar te koop? Autobedrijf ‘t Centrum, Eethen
Technische gegevens
Motor synchroonmotor, permanente magneet
Max. vermogen 120 kW/163 pk
Max. koppel 300 Nm
Leeggewicht 1.690 kilo
Bagageruimte 526 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 0 kilo
Gem. verbruik 17,0 kWh/100 km
0-100 km/h 8,9 s
Topsnelheid 155 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Met welke gebruikte elektrische hatchback stroom jij naar de toekomst?
Van dit trio biedt de Seres 3 de nieuwste waar voor het geld, maar boet aan raffinement in. Wie meer wil dan enkel van A naar B, komt op comfortgebied meer aan zijn trekken in de Citroën ë-C4, maar diens EV-capaciteiten zijn en waren niet grensverleggend. De ID3 komt op dat punt volwaardiger over, maar materiaalgebruik en ergonomie zijn tegenvallers, terwijl het getoonde model inmiddels het klokje rond is gegaan. De andere twee zitten daar nog ver vandaan. Wat zou jouw keuze zijn?