Deze hete hatchbacks heb je voor minder dan de prijs van gebruikte Tesla Model 3
En wel echte beleving!
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Als je vroeger na je huwelijk je wilde haren nog niet kwijt was, dan kocht je een Ford Capri of Opel Manta - auto’s waar met een beetje goede wil twee kinderen achterin konden plaatsnemen. Zo was je toch de bink met je 60, 70 pk onder je rechtervoet. Tegenwoordig passen soms tot zeven personen in vele honderden pk’s sterke EV’s, maar de beleving is uiteraard veel minder of zelfs nagenoeg afwezig. Daarom portretteren wij ditmaal drie potente hatchbacks: én ruimte voor het gezin én ruimte voor pret. Ze kosten alle drie minder dan €15.000, voor dat bedrag heb je misschien net aan een gebruikte Tesla Model 3, maar dan wel een exemplaar met een paar ton op de klok.
Bij velen gaan de eerste gedachten dan uit naar de Volkswagen Golf GTI, want die wordt toch gezien als de ideale allrounder. Maar als het jou met name om een uitdagend potje rijden gaat, dan zijn er dankbaarder alternatieven. Zoals de Ford Focus, Mazda 3 en Seat Leon - het net wat fellere familielid van de Golf. Voor €15.000 hebben we drie krachtpatsers met elk minimaal 250 pk gevonden.
Ford Focus 2.0 EcoBoost ST-3 - 2012 - 147.518 kilometer - €13.950
Al bij z’n debuut in 1998 wist de Ford Focus de handen op elkaar te krijgen vanwege zijn scherpe rijeigenschappen. Zijn opvolgers verloren het spraakmakende (New Edge-)uiterlijk, het aansprekende rijgedrag bleef gelukkig. Getoond model is van de derde generatie, waarbij de heerlijk roffelende vijfcilinder van z’n voorganger plaatsmaakte voor een vierpitter. Dat het aantal pk’s toenam van 225 naar 250, was voor de ware liefhebber een schrale troost. Met bovenstaand budget in het achterhoofd viel ons deze Ford Focus op, gespoten in de specifieke ST-kleur Tangerine Scream. Volgens de aanbieder afkomstig van een Duitse eigenares, over garantie helaas geen woord. Vraagprijs en motorvermogen nopen daar wel toe, alhoewel deze occasion op foto’s een prima indruk maakt. Andere bumpers, fraaie wielen, centrale uitlaat en dakspoiler doen hem er vanbuiten behoorlijk anders uitzien dan zijn bravere broeders. Binnenin gaat het sportieve feestje verder met onder meer met leer beklede sportzetels en extra meters op het dashboard.
Op de weg is de Focus een echt pretpakket. Vanaf 2.000 tpm is het alle hens aan dek en gaat de Duitser er als een wilde mustang(!) vandoor. Ondanks het hoge vermogen op de voorwielen is er genoeg grip voorhanden. Om aandrijfreacties in het stuur zoveel mogelijk te elimineren, is Torque Steer Compensation gemonteerd en om snelle bochten de baas te zijn, is Torque Vectoring Control aanwezig. Alles om de 250 paarden optimaal te mennen. Die zijn verpakt in een heerlijke machine die weliswaar akoestisch minder te bieden heeft dan de befaamde vijfcilinder, maar de Sound Symposer (klep in het inlaattraject) laat weten dat je niet een alledaagse Focus rijdt. De bakverhoudingen zijn goed gekozen, zodat je al snel gewend raakt aan het motorische geweld. De volgende stap is dan: ESP uitschakelen en vertrouwen op je eigen kunnen.
Als ST-3 is deze Top-Focus uiteraard royaal aangekleed, maar zowel materiaalgebruik als lay-out van de middenconsole mochten beter. Nu nog garantie zien te regelen.
Signalement
Merk Ford
Type Focus 2.0 EcoBoost ST-3
Bouwjaar oktober 2012
Kilometerstand 147.518
Vraagprijs €13.950
Waar te koop? Van der Beek Auto’s, Apeldoorn
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.999 cc, turbo
Max. vermogen 184 kW/250 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 340 Nm bij 2.000 tpm
Leeggewicht 1.285 kilo
Bagageruimte 363 l/1.101 l
Max. aanhanger geremd n.b.
Gem. verbruik 1 op 13,9 (NEDC)
0-100 km/h 6,5 s
Topsnelheid 248 km/h
Mazda 3 2.3 DISI Turbo MPS - 2012 - 83.427 kilometer - €14.945
Een andere compacte middenklasser die bij ons bekendstaat als fijne stuurmansauto, is de 3 van Mazda. Dan moet het topmodel, de MPS, helemaal een feestje zijn, toch? Eveneens in Apeldoorn staat deze Mazda 3, waarvan de kilometerstand opvallend laag is. Helaas zien we geen kenteken. Nadere bestudering duidt op import uit een Duitstalig land. Gelukkig zijn een aankoopkeuring en garantie mogelijk, dat biedt (enig) soelaas. Net als bij de Focus ST zie je aan ‘uitbouw’, luchthapper, dubbele uitlaat, dakspoiler en mooi lichtmetaal direct dat dit niet een standaard 3 is, met dank aan Laurens van den Acker die voor zijn Renault-tijd bij Mazda werkte aan dit model.
Een 2.3 in een C-segmenter - tegenwoordig eerder de helft. Buiten het gepruttel en gebrom blijft de motor redelijk beschaafd, maar dat-ie beresterk is, merk je beslist. Niet zozeer aan de voorwielen: de trekkracht in één en twee wordt elektronisch getemperd, pas in drie mogen alle 380 Newtonmeters meedoen. Het limited sperdifferentieel kan tot tweederde van het koppel naar het voorwiel met de meeste grip sturen, waarmee wielspin wordt tegengegaan. Nee, ’t is de onrustige besturing die alle aandrijfreacties moeilijk kan verbloemen. Wel is de koets goed stijf: van overhellen geen sprake noch van een zwiepende achterkant. Niet verwonderlijk: deze generatie MPS is indertijd flink op de Nürburgring fijngeslepen. Eveneens Duits-achtig is de begrenzer bij 250 km/h.
Uiteraard ook hier (leren) sportstoelen aan boord, maar voor de rest valt het sportieve feestje best mee - of tegen. Wat wel gelukkig is overgenomen van mindere Drieën, is die heerlijk precies schakelende zesbak met z’n korte pookje. Uiteraard ontbreken navigatiesysteem, stoelverwarming, cruisecontrol en climate control en nog een heleboel andere lekkernijen die in 2012 op dit soort topmodellen gemeengoed waren, niet op deze rode rakker. Nu nog iemand die alle 260 paarden kan beteugelen.
Signalement
Merk Mazda
Type 3 2.3 DISI Turbo MPS
Bouwjaar oktober 2012
Kilometerstand 83.427
Vraagprijs €14.945
Waar te koop? AutoCentrum A. van den Broek, Apeldoorn
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 2.261 cc, turbo
Max. vermogen 191 kW/260 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 380 Nm bij 3.000 tpm
Leeggewicht 1.370 kilo
Bagageruimte 340 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 1.300 kilo
Gem. verbruik 1 op 10,4 (NEDC)
0-100 km/h 6,1 s
Topsnelheid 250 km/h
Seat Leon 2.0 TSI Cupra 280 - 2014 - 168.241 kilometer - €14.500
Je hebt altijd baas boven baas en met 280 pk is deze Seat Leon het ware Jerommeke van deze drie hot hatches. De Spanjaard is twee jaar jonger dan z’n strijdmakkers en eveneens geïmporteerd, maar dat vond al plaats in 2016. Sindsdien heeft hij vijf eigenaren versleten, da's toch wat veel. De kilometerstand is het hoogst, wel is garantie mogelijk. Bij dit soort pretmachines een moetje, al zal dat niet direct aan de mechaniek an sich liggen. De tweeliter TSI is namelijk een gedegen stuk werk dat - indien gewenst - zich eenvoudig verder laat oppeppen. We hadden we op de rollenbank ooit een tot 385 pk getuned exemplaar - geen centje pijn. De JR-01-F heeft ‘gewoon’ 280 pk en da’s al ruim voldoende. Die motor zit gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak die licht schakelt. Ook de koppeling is soepel. Iets meer gevoel ware gewenst en dat geldt ook voor de – weliswaar directe – besturing. Daartegenover staat dat je geen aandrijfreacties voelt in het stuur. Het mechanische sperdifferentieel zorgt in combinatie met het ESP ervoor dat al het vermogen indien nodig naar het wiel met de meeste grip gestuurd wordt, zodat je bocht uit meteen vol gas kunt gaan. Zelfs met alle elektronische vangnetten uitgeschakeld kom je niet snel in de problemen. Plotseling gas los levert een wiebeltje aan de achterkant op, maar kwijt ben je de Cupra niet.
Een toegankelijke auto, dus. Dat geldt ook de binnen- en bagageruimte. Heb je meer ruimte nodig, dan kun je kiezen voor stationcar ST, die is er namelijk eveneens als Cupra, net zoals er een Ford Focus Wagon in ST-uitvoering is. De 3 MPS mag dan weer als enige een aanhanger trekken. Uiteraard is ook de Cupra niet gespeend van lekkernijen. Veel zit erop en eraan, het leer van de voorzetels heeft helaas de beste jaren achter zich gelaten.
Signalement
Merk Seat
Type Leon 2.0 TSI Cupra 280
Bouwjaar december 2014
Kilometerstand 168.241
Vraagprijs €14.500
Waar te koop? Het Auto Atelier, Beverwijk
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.984 cc, turbo
Max. vermogen 206 kW/280 pk bij 5.350 tpm
Max. koppel 350 Nm bij 1.750 tpm
Leeggewicht 1.295 kilo
Bagageruimte 380 l/1,210 l
Max. aanhanger geremd 0 kilo
Gem. verbruik 1 op 14,9 (NEDC)
0-100 km/h 5,8 s
Topsnelheid 250 km/h
Met welke occasion voel jij als brave familievader een echte coureur?
Een Spaanse peper, een stevig gekruide Duitse worst of sushi met een scherp randje. Dit trio wil het liefst getemd worden door iemand met ovenwanten aan. Niets van je gading erbij? De Golf GTI hebben we al genoemd, uit Frankrijk komt nog een hele trits gespierde Méganes, uit Zuid-Korea de N-uitvoering van Hyundai’s i30. En vergeet natuurlijk de krachtigste versies van de BMW 1-serie niet. Ach, ooit had bijna elk zichzelf respecterend merk wel een anabolen-C-segmenter in de prijslijsten staan. Gelukkig hebben we de occasions nog … Maar welke hot hatch is dé favoriet voor jou?
Had je deze auto's al gezien?

Seat Leon 1.8 TSI FR Dynamic 180Pk Navi Xenon Leder Stoelverw Pdc Lmv Apk Audio Bediening Op Het Stuurwiel
- 2014
- 126.400 km

Ford Focus 2.0 ST Recaro Clima Cruise Xenon Keyless
- 2014
- 148.855 km

Seat Leon 1.4 EcoTSI FR Business Intense | Keyless | LED | Pano | Stoel Verwarming |
- 2017
- 51.110 km