Deze forse, maar vriendelijke SUV’s koop je voor €12.000

Volvo XC90 occasion

Stoer, sterk, veel ruimte, optimaal comfort … De grote SUV biedt veel, maar vraagt ook om een flink budget. Nog niet eens zozeer de aankoop zelf, maar met name de exploitatiekosten nopen tot een ruim gevulde portemonnee van de eigenaar.  We zoeken het even niet in de Duitse hoek omdat de uitstraling van een Volvo XC90, Lexus RX of Jeep Grand Cherokee net even wat minder agressief is. 

 

Desondanks hoef je niet op onverdeeld enthousiasme te rekenen van medeweggebruikers en samenleving. Agressieve, benzineslurpende mastodonten, PC Hooft-tractors … We hebben al die termen voorbij zien komen. Maar wat als je nu simpelweg een stevige trekker nodig hebt voor paardentrailer of boot en je gezin te groot is voor een compacter model? Dan moet je het wel in deze hoek zoeken. Om iedereen tot dienst te willen zijn, portretteren we drie grote, maar sympathieke SUV’s voor 12 mille.  

Volvo XC90 2.5T Elan aut. - 2004 - 255.248 kilometer - €10.999

Een grote, maar sympathieke SUV? Dan komt als eerste de Volvo XC90 bovendrijven. Hij is er sinds 2002 en hoewel gebruikte XC90’s aan de prijs blijven (want geliefd), heb je ze al voor enkele duizenden euro’s - dan wel behept met meerdere tonnen ervaring. Nu kunnen Volvo’s gemakkelijk hoge kilometerstanden aan, maar een goedkope kostganger is en blijft zo’n top-Zweed natuurlijk nooit. Wij gaan daarom op zeker en pikken uit het aanbod deze Volvo XC90 eruit. De vraagprijs (de laagste van ons trio) is de rijklaarprijs - inclusief een jaar Bovag-garantie en dat schept vertrouwen, want de kilometerstand is weer het hoogst. De XC90 was er met veel motoren, tot een 4.4i-V8 van Yamaha aan toe, maar de XS-118-G heeft de welbekende vijfcilinder turbo aan boord. Ook aan boord zijn zeven zitplaatsen. Zes en zeven zijn weliswaar niet riant, maar kinderen kunnen er nog best terecht. De drie zetels op rij twee zijn individueel verschuifbaar en mocht je meer bagageruimte wensen, dan is de boel uiteraard ook neerklapbaar. Een SUV met MPV-trekjes dus. Behalve veel mensen kan deze occasion ook dieren vervoeren. Met zijn vierwielaandrijving, waarbij het vermogen elektronisch over voor- en achterwielen wordt verdeeld en 2.250 kilo geremd trekgewicht hoeft een paardentrailer zeker geen probleem te zijn.

Hoogstens voor het interieur, want dat is vrij besmettelijk. Onderweg is de XC90 een rustige metgezel. De Geartronic-automaat schakelt nauwelijks merkbaar, de rust aan boord en het comfort zijn groots. Wel ligt het zwaartepunt hoog. Een bochtenridder is het daarom niet, want de koets wil best overhellen. Tevens schuif je dan over je stoel, want het leer biedt weinig steun. Daarover gesproken; er is veel luxe aan boord: glazen schuif-/kanteldak, elektrisch verstelbare (inclusief geheugen) en verwarmbare voorstoelen, xenonverlichting, navigatiesysteem, gelamineerde zijruiten, automatische niveauregeling … Deze occasion biedt veel, maar vraagt ook veel: alleen al het opgegeven verbruik van 1 op 8,3 is in de praktijk amper haalbaar …      

Signalement

Merk Volvo
Type XC90 2.5T Elan aut. 
Bouwjaar februari 2004
Kilometerstand 255.248
Vraagprijs €10.999 
Waar te koop? SQUAB Automotive, Almere

 

Technische gegevens

Motor 5-cil. in lijn, 2.521 cc, turbo
Max. vermogen 154 kW/210 pk bij 5.000 tpm

Max. koppel 320 Nm bij 1.500 tpm
Bagageruimte 249 l/n.b.  
Max. aanhanger geremd 2.250 kilo
Gem. verbruik 1 : 8,3
0-100 km/h 9,9 s
Topsnelheid 210 km/h

Jeep Grand Cherokee 5.7 Hemi V8 Limited - 2006 - 143.650 kilometer - €11.950

Als tweede occasion schotelen we je een Jeep Grand Cherokee voor. Jeep kan onze sympathie beslist wegdragen - en niet alleen vanwege zijn roemruchte historie. Tja, en wat past er beter bij een Amerikaan dan een lekker dikke V8? Aldus komen we uit bij deze Jeep Grand Cherokee die in 2006 nota bene door een landgenoot is aangeschaft. Onze verwondering komt voort uit het feit dat het gemiddelde verbruik van 1 op 6,5 blijkbaar geen belemmering voor hem of haar was. De oeroude, ongeblazen achtpitter is voorzien van halfbolvormige verbrandingskamers (vandaar ‘Hemi’), wat de 45-SH-NS bijkans vleugels geeft. Ook het geremde trekgewicht ligt ruim 1.100 kilo boven dat van de XC90. Deze occasion is weliswaar duizend euro duurder, maar tevens twee jaar jonger en heeft nog geen anderhalve ton gereden. Er valt dus best wat te zeggen voor deze Yank die overigens bij het Oostenrijkse Magna Steyr van de band rolde. Pech voor kroostrijke gezinnen: het is slechts een vijfzitter. Die baden wel in weelde - de uitrusting is vergelijkbaar met die van bovenstaande Volvo.

Gebruikte materialen en afwerking staan wel duidelijk op een lager plan. Dat kan een voordeel zijn, want de stoere Grand Cherokee lijkt meer voor het ruigere werk gebouwd te zijn dan de brave Zweed. En inderdaad, een vernuftig 4x4-systeem zorgt ervoor dat geen heuvel te steil is, geen pad te blubberig en geen stroom te diep. En op verhard? De onderstelafstelling is stevig, maar niet oncomfortabel. De Hemi bezit daarbij DHS (Dynamic Handling System), waarbij de stabilisatorstangen vóór en achter bij rechtuit rijden hydraulisch worden ontkoppeld ter verbetering van het comfort. In de bochten komt DHS in actie om overhellen tegen te gaan. What you see is what you get? Nee, deze occasion biedt meer dan dat. 

Signalement

Merk Jeep
Type Grand Cherokee 5.7 HEMI V8 Limited 
Bouwjaar januari 2006 
Kilometerstand 143.650
Vraagprijs €11.950
Waar te koop? Autopartners De Blaak 2.0, Ridderkerk

Technische gegevens

Motor V8, 5.654 cc
Max. vermogen 240 kW/326 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel 500 Nm bij 4.000 tpm
Bagageruimte 978 l/.908 l 
Max. aanhanger geremd 3.360 kilo
Gem. verbruik 1 : 6,5
0-100 km/h 7,1 s
Topsnelheid 208 km/h

Lexus RX 400h Executive - 2006 - 214.254 kilometer - €11.950

Is een grote SUV noodzakelijk, maar deins je terug voor de te verwachten exploitatiekosten, dan vind je de oplossing waarschijnlijk is een Lexus RX. Dankzij zijn hybridetechniek haalt deze forse vierwieler vooral binnen de bebouwde kom relatief aangename verbruikscijfers (zie het gemiddelde verbruik van onderstaande RX 400h: bijna de helft van dat van de Grand Cherokee!), terwijl de spreekwoordelijke betrouwbaarheid eveneens een duit in het zakje doet. In ons occasionbestand komen we onder meer deze Lexus RX tegen. Exact even oud als de Jeep, wel wat meer gereden en net zo duur. Over garantie wordt in de advertentie niet gerept, terwijl hij bij een Bovag-bedrijf staat. Evan navragen, dus. Naast een ingetogen benzinedorst zorgt het hybridesysteem (de 3.3i-V6 wordt voorin geassisteerd door een 167 pk-sterke elektromotor, terwijl tussen de achterwielen een exemplaar van 68 pk is geplaatst) ook voor een wat mindere trekkracht. De 99-XD-LR mag twee ton trekken. 

Is deze tweede generatie RX voor Europa gebouwd of speciaal voor de USA? We vermoeden het laatste. Het Executive-interieur is van alle gemakken voorzien, vergelijkbaar met de andere twee, en prima afgewerkt. Maar hier en daar oogt het toch wat minder voornaam - meer Jeep dan Volvo, zeg maar. De zit op het overigens prettige meubilair is nogal op de bok. Bij rechtuit rijden is de RX een comfortabele reisgenoot, maar het indirecte stuurgedrag en een behoorlijke mate van rolneigingen markeren het bochtgedrag negatiever. Bij voluit accelereren merk je het cvt-karakter en daarnaast speelt de beperkte vierwielaandrijving hem parten. De achterste elektromotor drijft immers alleen de achterwielen aan. De voorwielen moeten het meeste vermogen verwerken en dat is aan de trekreacties in het stuur te merken. Conclusie: geen allemansvriend, wel een fijne metgezel voor wie een grote SUV tegen overzichtelijke kosten wenst.

Signalement

Merk Lexus
Type RX 400h Executive
Bouwjaar januari 2006
Kilometerstand 214.254
Vraagprijs €11.950
Waar te koop? Autobedrijf Luth-Tangenberg, Erica

 

Technische gegevens

Motor V6, 3.311 cc, hybride
Max. systeemvermogen 200 kW/272 pk
Max. (systeem)koppel 288 Nm
Bagageruimte 439 l/n.b.  
Max. aanhanger geremd 2.000 kilo
Gem. verbruik 1 : 12,3
0-100 km/h 7,6 s
Topsnelheid 200 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Welke sympathieke SUV ga jij voor duizend-en-een zaken gebruiken?

Nu Oranje is uitgeschakeld en we de gemoederen daaromtrent niet willen verhitten, zochten we het deze week in de relatief sympathieke hoek. Spreekt een Amerikaanse inslag en beheersbare kosten je aan, dan is de Lexus RX jouw occasion. Mag het ‘Amerikaanse’ een stuk uitbundiger en moet je nieuwe vierwieler ook in het terrein zijn mannetje kunnen staan, dan laat de stoere Jeep Grand Cherokee je niet snel in de steek. De Volvo XC90 ontpopt zich als ‘familiale’ en met zijn MPV-trekjes is hij bovendien zeer veelzijdig. Wat zou jouw keuze zijn?     

Lezersreacties (123)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.