Deze EV's hebben het hoogste maximum trekgewicht
BMW iX grote winnaar
Als je regelmatig een zware aanhanger of caravan moet trekken, kun je beter met een grote boog om elektrische auto's heen lopen ... Of toch niet? Dat EV's inmiddels ook prima als trekauto kunnen fungeren, bewijzen de modellen op het onderstaande lijstje. Dit zijn de elektrische auto's met het hoogste maximum trekgewicht.
Als het gaat om het maximum trekgewicht bij EV's, is de BMW iX de onbetwiste winnaar. De xDrive40, de xDrive50 en de M60 kunnen tot maar liefst 2.500 kilo trekken. Op enige afstand volgt de Tesla Model X met een maximum trekgewicht van 2.268 kilo. Dat geldt overigens voor alle varianten van Tesla's SUV. De derde en tevens laatste EV met een maximum trekgewicht van 2.000 kilo of meer, komt wederom uit Beieren. De i7 xDrive60 kan namelijk maximaal 2.000 kilo trekken.

Beeld de tandemasser erachter maar even in.
Hoef je niet per se 2.000 kilo of meer te trekken, maar ben je wel regelmatig onderweg met bijvoorbeeld een vrij grote caravan of boot? Dan is de keuze al aanzienlijk ruimer. Bij Mercedes-Benz kunnen zowel de EQC als EQA maximaal 1.800 kilo trekken. Bij die laatste twee gaat het dan wel om de vierwielaangedreven versies, de 300- en 350 4Matic. Als voorwielaangedreven 250 mag de EQA ook geremd maximaal slechts 750 kilo trekken. Een vergelijkbaar geval doet zich voor bij Volvo. De vierwielaangedreven XC40 en C40 Recharge Twin mogen 1.800 kilo trekken, de XC40 en C40 met voorwielaandrijving komen uit op maximaal 1.500 kilo aan de haak.
De hekkensluiters van dit lijstje zijn de elektrische auto's die maximaal 1.600 kilo mogen trekken. Dat zijn de BMW i4, Tesla Model Y, Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5. Kun je ook toe met minder trekgewicht, dan wordt de selectie EV's waaruit je kunt kiezen al flink groter. Overigens hebben we ons in dit lijstje gefocust op in Nederland leverbare elektrische personenauto's. De in Amerika leverbare Rivian R1T en Ford F-150 Lightning kunnen allebei bijvoorbeeld tussen de 4.500 en 5.000 kilo trekken. Dat zijn nog eens getallen ...

Voor als je écht veel wil trekken.
Overigens moet je wel opletten als je enkel in het bezit bent van een Rijbewijs B. Dan mag de combinatie van auto en aanhanger namelijk maximaal 3.500 kilo wegen. Nemen we de iX met zijn leeggewicht van 2.365 kilo en maximum toelaatbare massa van 3.010 kilo als voorbeeld, dan blijft er opeens nog maar weinig ruimte over voordat je aan die limiet zit. Een BE-rijbewijs is dus aan te raden als je met EV en aanhanger op pad gaat.
De EV's met het hoogste maximum trekgewicht
Merk | Model | Motorisering | Maximum trekgewicht in kg (geremd) |
BMW | iX | xDrive40, xDrive50, M60 | 2.500 |
Tesla | Model X | Long Range, Plaid (+alle vorige versies) | 2.268 |
BMW | i7 | xDrive60 | 2.000 |
Mercedes-Benz | EQC | 400 4Matic | 1.800 |
Mercedes-Benz | EQA | 300 4Matic, 350 4Matic | 1.800 |
Audi | E-Tron (ook Sportback) | 55 Quattro, S | 1.800 |
Volvo | XC40 | Recharge Twin / Recharge | 1.800 / 1.500 |
Volvo | C40 | Recharge Twin / Recharge | 1.800 / 1.500 |
BMW | i4 | eDrive40, M50 | 1.600 |
Tesla | Model Y | Long Range AWD, Performance AWD | 1.600 |
Kia | EV6 | 77,4 kWh en 77,4 kWh AWD | 1.600 |
Hyundai | Ioniq 5 | 77,4 kWh en 77,4 kWh AWD | 1.600 |