Deze Dacia Duster heeft geen lichtmetaal en geen touchscreen - Back to Basics

Bij een Defender vonden we het ook cool

Dacia Duster Back to Basics

Een nieuwe, moderne SUV voor minder dan 26 mille? Dat moet dan wel een Dacia zijn. Wie voor de basisversie van de nieuwste Duster kiest, geeft echter wel een aantal voorzieningen op die elders al heel lang doodnormaal zijn.

Dacia Duster TCe 100 ECO-G Essential - €25.590

Kijk de overzichtspagina van deze rubriek er maar op na: steeds meer basismodellen zien er helemaal niet zo basis uit. Mede als gevolg van wat we maar even het ‘Tesla-model’ zullen noemen, waarbij het aantal versies tot een minimum wordt beperkt om ook de (homologatie-)kosten in bedwang te houden, kiezen steeds meer fabrikanten ervoor om auto’s standaard al vrij compleet te maken. Mooie wielen, ledverlichting rondom, climate control en allerlei rijhulpjes zijn steeds vaker standaard, terwijl een aantal fabrikanten zich zelfs probeert te onderscheiden door auto’s zonder meerprijs in een mooie metallic-jas te hijsen.

Maar, hoe zit dat bij Dacia? Het enige echte budgetmerk op de Europese markt krijgt het nog steeds voor elkaar om auto’s aan te bieden voor prijzen die zelfs door Chinese merken niet worden gehaald. Ja, €25.590 is veel meer dan de grofweg €16.000 die je ooit voor de eerste Duster neertelde, maar in de huidige automarkt is €40.000 doodnormaal voor een auto van dit formaat.

Voor de genoemde basisprijs hijst Dacia je in een Duster die heel toepasselijk ‘Essential’ wordt genoemd. Heel toepasselijk, want veel meer dan het essentiële zit er op het eerste gezicht ook niet op. Lichtmetalen wielen vindt Dacia bijvoorbeeld niet nodig en zelfs wieldoppen kunnen er niet af voor de Essential-koper. Nee, deze Duster staat gewoon op kale, stalen wielen met – vooruit – naafdoppen, die schuil gaan onder al even zwarte wielkastverbreders. Kaal? Absoluut, maar stiekem ook wel charmant. Dat heel rudimentaire staat zo’n hoogpotige Dacia immers best, en bij de Land Rover Defender ontstond er zelfs een ware hype om de (witte) stalen wielen die aanvankelijk op het basismodel werden geleverd. Nu niet meer, trouwens, maar teleurgestelde Defender-kopers zijn vast welkom bij Dacia.

De simpelste Duster is standaard wit en wie dat niet wil, heeft voor €700 slechts de keuze uit grijs en het typische ‘Kakigroen’ dat Dacia op alle modellen levert. Het uiterlijke onderscheid met duurdere modellen is niet te missen. De Expression van €27.390 heeft niet alleen fraai lichtmetaal, maar ook meegespoten deurgrepen, donkergrijze spiegelkappen en donkergrijze accenten in voor- en achterbumper.

Koude douche

Aan de binnenkant is de basis-Duster al helemaal een koude douche voor wie de luxe van tegenwoordig gewend is. Welke andere auto heeft er bijvoorbeeld geen touchscreen? Nog een handjevol Dacia’s en A-segmenters, maar in deze klasse is het ongezien. In plaats van het scherm voorziet Dacia in wat het ambitieus ‘Media Control’ noemt, een app en houder die je telefoon kan omtoveren in een soort bedieningspaneel voor de auto. Een radio met bluetooth is er trouwens wel en wordt bediend met behulp van de knoppen op en het schermpje achter het stuurwiel. Slim!

Met dat ontbrekende scherm, de raamslingers achter en het plastic dat in de Essential-uitvoering nog overvloediger wordt gebruikt dan in de fraaier afgewerkte Expression- en Extreme-versies, past de sfeer aan boord helemaal bij zo’n basisversie. Toch is het heus niet allemaal behelpen. Zo zit je door de in hoogte verstelbare stoel en het in hoogte en diepte verstelbare stuur ongetwijfeld prima in de Duster, zelfs zonder middenarmsteun. Het stuurwiel is bovendien bekleed met kunstleer en airconditioning is standaard aanwezig, zij het in handbediende vorm. Centrale deurvergrendeling en cruisecontrol worden door Dacia ook tot de ‘essentials’ gerekend, en niet onterecht.

Opvallend: losse opties zijn er niet voor de basis-Duster. Wie toch graag een beeldscherm, lichtmetaal of armsteun wil zal dus moeten upgraden naar de Expression. Wel biedt Dacia allerlei accessoires aan voor de Duster, zoals treeplanken en dakdragers. Dat maakt hem heus niet minder stoer!

Motorrijtuigenbelasting

Tot slot moeten we het nog even over de techniek hebben, want net als andere Dacia’s wordt de nieuwe Duster in Nederland standaard afgeleverd met een lpg-installatie. De 100 pk sterke driecilinder is niet overbemeten voor de Duster, al zal het in combinatie met de handgeschakelde zesbak heus wel gaan. Bij lpg moeten we tegenwoordig wel een kanttekening plaatsen. Volgens de huidige plannen komt er per 1 januari 2026 namelijk een einde aan de zogenaamde G3-regeling, waardoor lpg-rijders ineens fors meer motorrijtuigenbelasting gaan betalen. Zo’n Duster Essential kost je op dit moment nog €299 mrb per kwartaal in Zuid-Holland,  maar straks wordt dat zelfs met de huidige tarieven zomaar even €443. Wie een andere motor wil, komt automatisch bij een duurdere uitvoering uit. Ook je gedroomde basis-Duster met stalen wielen én vierwielaandrijving kun je dus vergeten: bij de TCe 130 met 4x4 is de Expression het minimum.

In het specifieke geval van de Duster is er trouwens nog een kleine teleurstelling als het om mrb gaat: de basisversie weegt 1.251 kg en valt daarmee nét in een hogere gewichtsklasse. Kunnen we niet nog iets inleveren om onder de 1.250 te komen, Dacia? Die naafdoppen, misschien?

Signalement

Merk Dacia
Model Duster TCe 100 ECO-G Essential
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 26.150

Specificaties

Brandstof lpg
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 999 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 100 pk bij 4.600 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 51 l
Lengte / breedte / hoogte 4.343 mm / 1.813 mm / 1.656 mm
Wielbasis 2.657 mm
Massa leeg 1.251 kg
Laadvermogen 514 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 675 kg
Banden215/70R16Prijzen
Topsnelheid 168 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,2 s
CO2-uitstoot (WLTP) 126 g/km

PRIVATE LEASE Dacia Duster

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (122)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.