Deze cabrio's voor het hele gezin koop je voor €15.000

Audi A5, Volvo C70 of Mercedes E-klasse cabriolet

Audi A5 Cabriolet occasion

Weliswaar wil het op het moment van schrijven nog niet zo vlotten met het weer, ontegenzeggelijk komt de lente eraan. Om de eerste zonnestralen vóór te zijn (want dan gaat iedereen op cabrio-jacht, waardoor de (vraag)prijzen stijgen én het aanbod afneemt), nemen we deze week alvast een voorproefje op het hopelijk zonnige en droge voorjaar door op zoek te gaan naar … een gezinscabriolet!   

Met vijftien mille op zak is genoeg leuk gebruikt spul te koop. Gebruikt, want nieuw is het aanbod mager en bijzonder prijzig. Naast de drie geportretteerde topless occasions zou je ook kunnen denken aan een dakloze BMW 3-serie, een Saab 9-3 Cabriolet of de wat minder op de radar liggende Lancia Flavia en Opel Cascada.

Audi A5 Cabriolet 1.8 TFSI Pro Line S - 2012 - 188.443 kilometer - €13.950

Toen de A5 werd geïntroduceerd, waren de meningen onverdeeld: een schitterende auto. Helaas kwam de ranke coupé, later volgden een cabriolet en een vijfdeurs hatchback, op het moment dat kwaliteit en betrouwbaarheid bij Volkswagen/Audi in de achteruitversnelling stonden. Gevolg: een slechte reputatie en weinig waardevastheid. Want neem nu deze Audi A5: gelijk geprijsd als E-klasse en C70, maar wel twee jaar jonger en met minder ervaring dan laatstgenoemde. Hij staat bij een Volvodealer en gaat weg met standaard een jaar wettelijke garantie. Dan zouden wij de aanschaf wellicht wel aandurven. Voor dat geld rijd je in een prachtige, sierlijk gelijnde cabrio waarvan de stoffen kap in 17 seconden te sluiten is. Het interieur is vrij zakelijk vormgegeven, maar alles zit op de plek waar je het verwacht. De met een combinatie van leer en alcantara beklede sportzetels, met elektrisch verstelbare lendensteun, zitten gelukkig niet te hard. Die ervaring zou de eventuele vijfde passagier wél hebben: de topless A5 is strikt vierpersoons, want een hard opbergvak scheidt de achterstoelen.  

Onder de motorkap ronkt een geblazen 1.8, goed voor 170 pk. Voor een cabriolet is dat ruim voldoende; het is tenslotte meer toeren dan boenderen met zo’n open auto. Daarnaast is de, weliswaar scherpe, besturing wat afstandelijk en heeft de 76-TBG-5 (twee ex-eigenaren) enkel voorwielaandrijving. Ondanks zijn veelbelovende uiterlijk past een relaxte rij-modus van de chauffeur nog het best bij deze occasion; daarin verschilt hij niet van de andere twee. De eerste eigenaar heeft flink wat vinkjes gezet op de optielijst, zodat deze vierwieler mooi compleet is. Stoelverwarming, MMI-navigatie, climatecontrol, led-dagrijdverlichting, alarm, xenon, koplampsproeiers en verwarmbare ruitensproeiers zijn enkele features. Zelfs een afneembare trekhaak (1.500 kilo geremd trekgewicht) is aanwezig. De foto’s laten een occasion zien die in een prima staat verkeert. Wie durft?           

               

 Signalement

Merk Audi
Type A5 Cabriolet 1.8 TFSI Pro Line S 
Bouwjaar januari 2012
Kilometerstand 188.443
Vraagprijs €13.950
Waar te koop? Volvo-dealer Ton van Kuyk, Alkmaar

Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.798 cc, turbo
Max. vermogen 125 kW/170 pk bij 3.800 tpm
Max. koppel 320 Nm bij 1.400 tpm
Bagageruimte 320 l/n.b. 
Max. aanhanger geremd 1.500 kilo
Gem. verbruik 1:16,1
0-100 km/h 8,7 s
Topsnelheid 222 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Mercedes-Benz E 200 CGI BlueEfficiency Cabriolet - 2010 - 168.403 kilometer - €13.950 

Als cabrio-rijden toch meer een flaneer- dan een sportieve inslag vraagt, dan is een comfortabele cruiser à la Mercedes-Benz E-klasse natuurlijk evenmin te versmaden. Wij vonden deze Mercedes-Benz E-klasse: dezelfde vraagprijs als de A5 (voor garantie geldt helaas een forse meerprijs: inclusief uitgebreide afleveringsbeurt liefst € 1.145 voor niet méér dan 6 maanden op draaiende delen motor en versnellingsbak), twee jaar ouder, maar minder kilometers gelopen. De 75-XZV-2 is van mei 2010, is sinds september 2012 in ons land en heeft sindsdien al vier eigenaren versleten. Hij staat bij een universeel autobedrijf in Dronten te wachten op een zonaanbiddende baas of bazin. Hij of zij koopt een occasion die op het gebied van uitrusting de A5 de baas kan.

Hetzelfde rijtje veiligheids- en comfortverhogende zaken dat we hierboven noemden, heeft zijn landgenoot eveneens aan boord, op enkele nuanceverschillen na. Hier geen bekleding van leer en alcantara, maar volledig leer waarbij wij overigens alcantara prefereren, vanwege de steun die het biedt. Ook aanwezig: een windscherm om bij gebrek aan achterpassagiers wervelingen en windlawaai tegen te gaan, en een vijftraps automaat in plaats van de handgeschakelde zesbak van de Audi. Over gebruikte materialen en bouwkwaliteit hebben we niets te klagen. Langere personen hebben voorin de meeste ruimte, maar achterin is deze occasion juist het krapst van de drie en nemen achterpassagiers, ook hier maximaal twee, het liefst in de A5 plaats. De C70 zit er zo’n beetje tussenin. De E rijdt zoals hij eruitziet: ontspannen, maar met enige dynamiek (achterwielaandrijving, multilink achterwielophanging) wanneer je dat vraagt. Zijn 184 pk uit een geblazen 1.8 is eveneens voldoende. Zijn prestaties zijn het hoogst, het benzineverbruik ligt iets hoger dan dat van de A5 en ook het toerental bij gelijke snelheden ligt hoger. Wat betreft onderhoud schatten we de E juist portemonneevriendelijker in dan de A5. De achterbank is niet neerklapbaar, wel mag hij geremd 1.800 kilo trekken.                

    

Signalement
Merk Mercedes-Benz
Type E 200 CGI BlueEfficiency Cabriolet 
Bouwjaar mei 2010
Kilometerstand 168.403
Vraagprijs €13.950
Waar te koop? FLEVO Mobiel, Dronten

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.796 cc, turbo
Max. vermogen 135 kW/184 pk bij 5.250 tpm
Max. koppel 270 Nm bij 1.800 tpm
Bagageruimte 300 l 
Max. aanhanger geremd 1.800 kilo
Gem. verbruik 1:12,7
0-100 km/h 8,6 s
Topsnelheid 231 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

  

Volvo C70 2.4i Intro Edition - 2010 - 198.764 kilometer - €13.950 

Als alternatief voor de Duitsers schotelen we je iets Zweeds voor: deze Volvo C70. Hij is nipt het oudst, heeft de hoogste kilometerstand (bijeen gereden door twee eigenaren) en hoewel de vraagprijs ook hier €13.950 bedraagt, is van Bovag-garantie geen sprake. Daar waar de Germanen een stoffen muts dragen, heeft de C70 een stalen vouwdak; hij is dus coupé en cabriolet in één. Dat kan in koudere jaargetijden een pre zijn (isolatie, geluid). Vanzelfsprekend is ook hier het dak elektrisch bedienbaar. Het vouwt in drie delen op, wat zorgt voor een visueel spektakel.

Uiteraard kost een dergelijke constructie bagageruimte. Volvo heeft dat deels opgelost door de dakdelen in de kofferbak een stukje te liften, zodat daaronder nog 200 liter voorradig is. Met de kap gesloten is het 404 liter. Daarnaast is de achterbank in delen neerklapbaar. Onder de motorkap rust een atmosferische 2.4. Ten opzichte van zijn concurrenten goed voor de laagste prestaties en de grootste dorst, maar daarvoor koop je geen cabriolet. Wel voor die verrukkelijke vijfcilinderroffel. De motor levert 170 pk, die in de 65-LDT-5 gekoppeld is aan een sequentiële vijftraps automaat. Dat vinden we eveneens voldoende. Het maakt deze open toerauto tot een homogener geheel dan de 220 pk-sterke T5 wiens voorwielen soms moeite hadden met al dat geweld, is onze ervaring.

In het interieur valt de cleane Volvo-architectuur van weleer op - dus ook hier de ‘waterval’-middenconsole - met uiteraard het fantastische meubilair. Zoals gezegd houdt zijn binnenruimte zo’n beetje het midden tussen A5 en E-klasse. Ten opzichte van de E mist de Volvo bepaalde veiligheidsitems (autonome noodremassistentie, knieairbag, bandenspanningssensor), maar slaat terug met bijvoorbeeld geheugen op de elektrisch verstelbare voorstoelen. Onder de streep staat de Benz als het gaat om veiligheidsitems bovenaan, de Volvo wanneer het luxe voorzieningen betreft. De A5 zit daar tussenin. Zo heeft elk van deze drie topless-occasions zijn aantrekkelijkheden.   

Signalement
Merk Volvo
Type C70 2.4i Intro Edition 
Bouwjaar maart 2010
Kilometerstand 198.764
Vraagprijs €13.950
Waar te koop? Autobedrijf AIM, Amerongen

Technische gegevens

Motor 5-cil. in lijn, 2.435 cc
Max. vermogen 125 kW/170 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 230 Nm bij 4.400 tpm
Bagageruimte 404 l 
Max. aanhanger geremd 1.500 kilo
Gem. verbruik 1:10,4
0-100 km/h 10,0 s
Topsnelheid 215 km/hAlle gegevens volgens fabrieksopgave

 

Welke gezinscabriolet van 15 mille spreekt jou het meest aan?

Alle horrorverhalen ten spijt, als het gaat om prijs/prestatieverhouding zetten wij de A5 bovenaan. Bovendien, maar da’s subjectief, vinden we ‘m het mooist van dit trio. De C70 heeft als unique selling points het harde dak plus de vijfcilinder. Bovendien wordt de Zweed nimmer ordinair. Aan de andere kant begint de C70 wat gedateerd te raken. Het meest modern - zeker als het om veiligheidssystemen gaat - is de E-klasse, maar diens verleden stelt ons niet helemaal gerust. Wat zou jouw keuze zijn? Of toch liever een open 3-serie, 9-3, Flavia, Cascada of iets anders? We horen het weer graag!  

 

  

Lezersreacties (63)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.