Deze bekende autonamen zijn bedacht door dezelfde man

Vectra, Twingo, Smart, Corrado, Cayenne en nog veel meer

Deze bekende autonamen zijn bedacht door dezelfde man
Manfred GottaOpel Vectra 2000Opel Calibra DTM EditionOpel TigraFacelift Friday Renault Twingo IRenault Megane II facelift FridayRenault Vel SatisVolkswagen Corrado G60Volkswagen Vento Vr6,gt,gl,clSmart City-Coupé smart & passionMazda Xedos 6Porsche PanameraPorsche Cayenne

Twingo, Corrado, Smart, Xedos, Panamera, Vectra. Al deze namen hebben één gemeenschappelijke deler: Manfred Gotta, ‘s werelds bekendste bedenker van productnamen. AutoWeek sprak met de ‘woordschepper’ aan wie veel beroemde auto’s hun naam te danken hebben.

Manfred Gotta bedacht voor diverse fabrikanten klinkende namen. Hij begon daarmee in de tweede helft van de jaren tachtig, na een eerder werkzaam leven in de reclamewereld. Het was de tijd waarin veel fabrikanten afstapten van kille nummers als type-aanduidingen en kozen voor een woord op de achterklep in plaats van een getalcombinatie, 

Deze auto namen zijn door Gotta bedacht

Voor Opel

  • Vectra
  • Calibra
  • Agila
  • Cascada
  • Tigra 
  • Combo

Voor Porsche 

  • Cayenne
  • Panamera
  • Tiptronic

Voor Renault

  • Twingo
  • Mégane
  • Avantime
  • Vel Satis

Voor Volkswagen

  • Corrado
  • Vento
  • Taro 

Voor Mercedes-Benz

  • Actros
  • Zetros
  • Vaneo
  • Viano
  • Travego

(Allemaal trucks en bedrijfswagens)

Smart (bedenker van de merknaam)

  • ForTwo
  •  Smart ForFour

Voor Mazda de merknaam Xedos

Voor Saab de naam van de Sensonic-versnellingsbak

Doorbraak met naam voor Opel Vectra

Zijn grote doorbraak maakte Manfred Gotta met naam Vectra voor Opel. In een interview in AutoWeek 28 van 2022 vertelt de succesvolle naambedenker over hoe dat totstand kwam: “Uit financiële nood kwam ik op het idee om een boek over branding te schijven en dat was in een vloek en een zucht uitverkocht. En toen belde Opel, waar mijn naam rondzong.” 

Het telefoontje zou een keerpunt blijken in Gotta’s carrière. “Opel werkte koortsachtig aan de ontwikkeling van de opvolger van de Ascona. Omdat die auto een nieuw tijdperk moest inluiden, wilde de directie een nieuwe naam. Dat was echter niet ‘zo gezegd, zo gedaan’. Arrogant als ik was, hing ik er een gepeperd prijskaartje aan: 45.000 mark. De offerte werd aanvankelijk niet gehonoreerd, want die was te hoog, maar kennelijk voelde Opel de druk om op tijd met een naam op de proppen te komen.” 

Fantasienaam voor autonamen

Gotta hield zijn poot stijf. Hij zei toen dat hij liever omdraaide dan dat hij zou zakken met de prijs. “Een maand later kreeg ik de opdracht alsnog”, zegt hij lachend. Zijn honorarium was destijds fors voor enkel maar een naam. Gotta hield woord en kwam met een klinkende fantasienaam op de proppen, die nieuwigheid signaleert en interesse opwekt. Vectra, zo ging de nieuwe middenklasse-Opel heten.

Audi Q4 e-tron en Q4 e-tron Sportback

Audi Q4 e-tron

Onbenullige type-aanduidingen als E-tron

Hij is een voorstander van fantasienamen in plaats van echte jongens- of meisjesnamen. Ook hekelt hij moderne aanduidingen als E-tron (betekent ‘drol’ in het Frans) en vindt hij het onbegrijpelijk dat er kostbare fouten met onbenullige typenamen worden gemaakt, zoals dat bijvoorbeeld is gebeurd met de Toyota MR2 (‘merde’, oftewel ‘poep’ in het Frans) en de Pajero (Spaans voor masturberen).

Dankzij de Vectra zingt het rond in de industrie dat Gotta goed is in het verzinnen van klinkende productnamen. In navolging van Opel klopt Renault bij hem aan. Waarschijnlijk zal zijn bekendste wapenfeit de creatie van de naam ‘Twingo’ zijn. 

Het volledige interview met Manfred Gotta staat in AutoWeek 28

Lezersreacties (46) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.