Deze auto's worden in 2025 flink duurder óf goedkoper

Prijzen omhoog, maar ook omlaag

Kia Picanto

Alles wordt maar duurder, toch? In autoland lijkt dat te kloppen. In dit artikel belichten we een vloot auto's waarvan de prijzen per 2025 behoorlijk omhoog schieten óf juist omlaag duiken.

Veel auto's worden met ingang van 2025 duurder. Dat komt vooral doordat de bpm-tarieven opnieuw geïndexeerd worden en er een inflatiecorrectie op wordt toegepast. Het gevolg is dat in 2025 per gram CO2 die een auto uitstoot, meer bpm wordt betaald. De aangepaste bpm-tarieven hebben dus weer vooral invloed op auto's met een niet of in mindere mate geëlektrificeerde aandrijflijn. Er wordt onder meer een vaste voet van €667 geïntroduceerd voor elektrische auto's. Die bpm op elektrische auto's wordt echter niet door elke fabrikant in de aanschafprijzen doorberekend. Eind november maakten we middels een uitgebreid overzicht van de 2025-prijzen van de modellen van BMW al inzichtelijk wat je in grote lijnen van de prijsverhogingen verwachten kunt. Dat de vernieuwde bpm-tarieven ook kleine en zelfs positieve gevolgen kunnen hebben, bewijst onder meer de populaire Kia Niro. Daarvan worden reguliere hybride varianten namelijk een bescheiden €245 duurder, terwijl de elektrische en plug-in hybride varianten juist iets goedkoper worden (-€55).

In dit artikel werpen we een licht op een grote reeks modellen die een of meerdere versies hebben die wél flink duurder of goedkoper worden en waarvan de betreffende importeur de relevante wijzigingen niet - of nog niet - zelf naar buiten heeft gebracht. Verwacht hier dus niet elke EV terug te zien die per 2025 zo'n €700 a €800 duurder wordt.

Alfa Romeo: Junior, Giulia en Stelvio

Net als zijn vele Stellantis-neefjes en -nichtjes is ook de Alfa Romeo Junior er met elektrische aandrijflijnen en met verbrandingsmotoren. De 136 pk sterke mild-hybride motorversies worden €750 duurder.

Slecht nieuws voor wie zich in 2025 wil trakteren op een Alfa Romeo Giulia of Stelvio. De dieselversies zijn geschrapt en ook de 280 pk sterke Sprint-varianten zijn verdwenen. Wat er overblijft? De 280 pk sterke Veloce én de machtige Quadrifoglio's (Q) met 2.9 V6. De Giulia Veloce en Q's worden achtereenvolgens €3.100 en €4.000 duurder. De Stelvio Veloce en Q nemen per 2025 met €3.300 en €4.800 in prijs toe.

DS 3, 4 en 7

De elektrische DS 3 E-Tense wordt per 2025 €1.150 duurder, de mild-hybride varianten €1.100. Ook wie een DS 4 overweegt, moet rekening houden met andere prijzen. De plug-in hybride smaken worden enkele honderden euro's voordeliger, de mild-hybride varianten worden tot €1.150 duurder. De DS 7 wordt over de gehele linie voordeliger. De prijzen zakken met tot €200. Een uitzondering: de 360 pk sterke topversie Performance. Die wordt namelijk €1.200 voordeliger.

Ford: Puma, Focus, Explorer PHEV en Mustang

Wie van plan is om in 2025 een nieuwe Ford Puma met benzinemotor te kopen, moet rekenen op prijzen die €795 hoger liggen dan nu. Althans, als je voor een Puma met 125 pk sterke mild-hybride 1.0 gaat. De Puma Hybrid ST met 170 pk sterke mild-hybride 1.0 wordt €1.000 duurder. De Ford Focus gaat in 2025 zijn allerlaatste levensfase tegemoet. De ooit razend populaire C-segmenter van Ford wordt over de gehele linie €795 duurder. De Focus ST-X met 280 pk sterke 2.3 Ecoboost neemt met €2.500 in prijs toe.

Het sportieve topmodel van Ford, de Mustang, wordt in absolute zin veel duurder dan hij was. De prijzen gaan omhoog met €4.950 tot €5.000, al valt de relatieve prijsstijging met maximaal 4 procent nog mee. Dat Ford zijn modellen ook goedkoper weet te maken, bewijst het met de Explorer. Niet met de elektrische Explorer EV, maar met zijn aanzienlijk grotere naamgenoot met plug-in hybride aandrijflijn met 3.0 V6. Die wordt per 2025 namelijk een riante €5.300 goedkoper.

Kia: Picanto, Stonic, Xceed, Sportage, Sorento

De Picanto is al jaren een enorm succesnummer. De goedkoopste Kia wordt per 2025 ongeacht de gekozen uitvoering €780 duurder. Ook de Xceed wordt duurder. De Kia Xceed met 140 pk sterke 1.5 T-GDI en automaat wordt €1.445 duurder en is samen met de Picanto zeker niet de enige Kia waarvan de prijzen wijzigen. Zo gaan de prijzen van de Kia Sportage met mild-hybride aandrijflijn met €745 tot €1.545 omhoog. Plug-in hybride Kia's Sportage worden juist €55 voordeliger. De kleinere Stonic wordt over de gehele linie €1.065 duurder, met uitzondering van instapper ComfortLine die €965 duurder wordt. Kia's grootste SUV met verbrandingsmotoren is en blijft de Sorento. Die is er enkel met plug-in hybride hardware en wordt per 2025 €80 voordeliger.

Lancia Ypsilon

De prijzen van de Lancia Ypsilon met elektrische aandrijflijnen lijken per 2025 niet te veranderen. Wat er wel verandert? De prijzen van de mild-hybride Ypsilons. Die nemen namelijk met €1.000 toe.

Mazda: 2, 3, CX-30, CX-5, MX-5

De Mazda 2 - niet de 2 Hybrid die het van Toyota leent - wordt €700 duurder. De Mazda MX-5 overleeft de jaarwisseling en is straks €850 duurder, ongeacht de gekozen variant. En de Mazda 2 Hybrid die feitelijk een Yaris is? Daarvan gaan de prijzen met €150 tot €350 omhoog.

De prijsverhoging die Mazda per 2025 op de 3 doorvoert, is lekker overzichtelijk. Ongeacht de gekozen carrosserievariant, motorversie of uitvoering wordt de Mazda 3 per 2025 namelijk €1.400 duurder. Het SUV-alternatief - de Mazda CX-30 - wordt op zijn beurt over de gehele linie €1.650 duurder. Ook voor de CX-5 betaal je straks meer: €1.400 tot €1.500 extra, om precies te zijn. Plug-in hybride Mazda CX-80 wordt per 2025 afhankelijk van de gekozen uitvoering €600 tot €700 duurder.

Mercedes-Benz: CLE, GLC en GLC Coupé

Wie overweegt in 2025 een CLE aan te schaffen, moet voor zowel de Coupé als Cabrio op hogere prijzen rekenen. Die gaan namelijk met een bescheiden €325 tot een flinke €3.632 omhoog.

In de markt voor een nieuwe Mercedes-Benz GLC of GLC Coupé? Dan betaal je voor de reguliere plug-in hybride varianten (300e, 400e en 300de) straks tot €381 meer. Steviger is het bedrag waarmee de prijs van de GLC's 43 AMG omhoog gaat: met met zo'n €4.000. Er is ook goed nieuws: de heftige plug-in hybride GLC 63 S E Performance-vairanten van de GLC en GLC Coupé worden per 2025 namelijk €8.431 goedkoper.

Ook de grotere GLE en GLE Coupé worden per 2025 duurder. Ook hier geldt dat de plug-in hybride varianten nauwelijks duurder (en soms zelfs enkele tientjes goedkoper) worden. De mild-hybride varianten nemen steviger in prijs toe. De prijzen van de mild-hybride smaken nemen €3.727 tot €4.981 toe.

Skoda: Fabia, Kamiq, Karoq, Scala, Octavia, Superb en Kodiaq

De prijzen van de Skoda Fabia nemen met ingang van 2025 met €1.435 tot €1.935 toe. De grootste prijsstijging is voor de Monte Carlo-uitvoeringen, de kleinste voor alle andere varianten. Het gaat hier om procentuele prijsstijgingen tot een kleine 8 procent.

Cross-over broer Skoda Kamiq wordt ook €965 tot €1.965 duurder, al zijn er hier juist meer varianten waarop de grootste prijsstijging van toepassing is. Grotere broer Skoda Karoq wordt harder gebeten door de nieuwe bpm-tarieven en wordt afhankelijk van de gekozen uitvoering €2.465 tot €3.465 duurder.

Is de Fabia je te klein, maar de Octavia je te groot? Dan kun je ook in 2025 weer voor de Scala gaan. Ongeacht de gekozen motorversie en uitvoering wordt de Scala per 2025 €1.965 duurder.

De prijzen van de Skoda Octavia nemen per 2025 over de gehele linie met €965 toe, al gaan de prijzen van de Octavia Hatchback en Octavia Combi met 150 pk sterke mild-hybride 1.5 e-TSI uitgevoerd als Sportline Business met €1.465 omhoog. Procentueel geen enorm verschil dus.

Skoda's grootste SUV - de Kodiaq - wordt zowel duurder als goedkoper. Zo worden de plug-in hybrides €540 tot €1.040 voordeliger, terwijl de Kodiaq met mild-hybride 1.5 als Business Edition juist €2.460 duurder wordt.

En de Superb? Ook daar ben je straks meer voor kwijt. Voor de mild-hybride varianten bedraagt de prijsstijging €3.460 (Hatchback) en €2.960 (Combi). De plug-ins worden zo'n €1.000 voordeliger.

En verder?

Later kunnen we ongetwijfeld meer prijswijzigingen met je delen. In het vervolg zullen we ons beperken tot de échte uitschieters. Bovenstaand overzicht geeft in ieder geval een goede indicatie van hoe en in welke maten prijzen van nieuwe auto's per 2025 veranderen.

Lezersreacties (138)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.