Deze Aston Martin DB6 past perfect in 2023
Met de trends mee
De Aston Martin DB6 geniet een tijdloze schoonheid, dus op dat gebied kun je hem beter gewoon met rust laten. Er zijn echter ook zaken die wel wat moderner kunnen, vindt Lunaz. Deze bruine DB6 is sinds kort daarom hartstikke 'groen'.
Je kunt een klassieker nog zo stevig moderniseren, maar aan het uiterlijk van sommige modellen ga je gewoon niet sleutelen. Dat begrijpt Lunaz Design ook, want dat richt zich over het algemeen vooral op een interne modernisatie van iconische oldtimers. We kennen het Britse bedrijf van diverse EV-conversies. Zo voorzag het onder meer de Bentley Continental S2, de Rolls-Royce Phantom V en de Aston Martin DB6 al van een elektrische aandrijflijn. Die laatste auto staat nu opnieuw centraal, maar om een wat andere reden.
De DB6 die je hier ziet, is vooral een uithangbord van wat Lunaz kan qua duurzame materialen. Zo zijn het dashboard en de versnellingspook bijvoorbeeld opgetrokken uit een biologisch afbreekbaar composiet, dat is gemaakt met onder meer eierschalen en notendoppen. De portierbekleding bestaat voor een deel uit een weefsel waar maïs- en houtpulp voor is gebruikt. Verder is vrijwel alles in deze DB6 dat op leer lijkt in wezen gemaakt van appelpulp, een bijproduct uit de drankindustrie. De stoelen zijn behalve met dit alternatieve 'leer' ook bekleed met stof die voor het grootste deel uit gerecycled katoen bestaat. Ten slotte zijn de vloermatten grotendeels gemaakt van gerecyclede visnetten en petflessen.
Bijzondere materialen, maar nog altijd een klassiek plaatje.
Helemaal 'duurzaam' dus, deze DB6, al is hij vanwege zijn leeftijd natuurlijk überhaupt al aardig duurzaam gebleken. Lunaz doet overigens ook wat meer uit de doeken over de elektrische aandrijflijn dan eerder: hij heeft 375 elektro-pk's en een 80 of 120 kWh groot accupakket. Welke van de twee is niet helder, ze lijken allebei te passen. Het grootste accupakket zorgt voor 400 km rijbereik, stelt Lunaz, en bijladen kan met een CCS-snellader. Je mag voor zo'n door Lunaz Design onder handen genomen Aston Martin overigens flink de portemonnee trekken: in de basis kost hij al richting de 9 ton en dan heb je er eentje met conventionelere materialen.