Deze Alfa Romeo Giulietta (1983) roestte ook in de folder niet - In het wild

Simpelweg smullen

Alfa Romeo Giulietta In het Wild

Door de jaren heeft Alfa Romeo modelnaam Giulietta geplakt op een drietal sterk van elkaar verschillende modellen. De allerlaatste Giulietta rolde eind 2020 van de band in Italië, maar met die hatchback in het C-segment heeft de dik veertig jaar oude Alfa Romeo Giulietta die vandaag op de planken van In het Wild staat helemaal niets te maken.

De modelnaam Giulietta debuteerde bij Alfa Romeo midden jaren 50. Die modelfamilie die onder meer uit een roadster (Spider) en een stel coupés bestond (Sprint en SS/SZ) ging in 1965 uit productie en het zou jaren duren voordat er weer een Giulietta zou zijn. Eind 1977 trok Alfa Romeo de modelnaam weer van de planken en plakte 'm op een middenklasser die op het platform van grote broer Alfetta stond. Inderdaad, een middenklasser. Waar de laatste Alfa Romeo Giulietta als opvolger van de 147 een regelrechte C-segmenter was, is de Giulietta die in dit artikel de hoofdrol speelt, de voorvader van de Alfa 75, op zijn beurt het model waarvan de bloedlijn doorloopt in de 155, 156, 159 en de inmiddels op zijn laatste benen lopende Giulia.

Collega Frank Jacobs spotte een grijze Alfa Romeo Giulietta en heeft er gelukkig een tweetal kiekjes van geschoten. Dit exemplaar werd begin 1983 in Nederland geleverd en verdient het predicaat 'snaarstrak'. Alfa's bouwden - onder meer door de Alfasud - de reputatie op 'al te roesten in de folder', maar van knaagsporen van het roestmonster is hier geen sprake. Zelfs kleine roestspatjes of bloemkooltjes onder de lak vinden we nergens. Het feit dat deze Giulietta onder meer de voorbumper en enkele andere kleine designdetails van de in de tweede helft van '83 gelanceerde 'Series 3' Giulietta heeft, is opvallend. Het exemplaar lijkt daar namelijk net te vroeg voor te zijn.

Alfa Romeo leverde deze generatie Giulietta met verschillende motoren, waaronder de 109 pk sterke 1.6 die in deze tijdscapsule zit. Dat was niet de basismotor, een stap onder de 1.6 stond namelijk nog een 95 pk potente 1.3. Voor meer vermogen had Alfa Romeo 1,8- en 2,0-liter grote machines op de planken liggen. Speciaal voor de Turbodelta geheten topversie werd die normaliter 130 pk sterke 2.0 van een turbo voorzien, met een vermogen van 170 pk tot gevolg. Net als in elke andere Giulietta ging dat vermogen via een handbak naar de achterwielen. Een echte Alfa.

Lezersreacties (59)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.