AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Detroit Electric en Proton gaan samenwerken
13
Detroit Electric heeft een belangrijke stap gezet. Een samenwerking met het Maleisische Proton moet er voor zorgen dat de elektrische technologie in massaproductie gaat.
Detroit Electric gaat twee platforms van Proton gebruiken om elektrische auto's te maken. Deze auto's krijgen een typeplaatje van Detroit Electric op het kofferdeksel. In 2012 wil Detroit Electric meer dan 270.000 auto's verkopen in Europa, China en de Verenigde Staten. De stadsauto krijgt een prijs tussen de 23.000 en 26.000 dollar, terwijl het model met een grote actieradius tussen de 28.000 en 33.000 dollar moet kosten.
Beide auto's krijgen het gepatenteerde Electric Drive System van Detroit Electric aan boord, dat de grootte en het gewicht van de elektromotor aanzienlijk vermindert. Dit geeft de auto's een Nederlands tintje, want deze technologie is afkomstig uit een Friese fabriek. Detroit Electric monteert lithium-polymeer accu's. Hierdoor kunnen de stadsauto's 180 kilometer op volle accu's rijden, voor de versie met grote actieradius ligt dit op 325 kilometer.
Detroit Electric neemt de verantwoordelijkheid op zich voor de homologatie en de garantie van de auto's. Het merk zet in op een introductie in de beide modellen in 2010. Het Electric Cars Europe (ECE) van Willem van der Kooi verzorgt de Europese distributie.
Beide auto's krijgen het gepatenteerde Electric Drive System van Detroit Electric aan boord, dat de grootte en het gewicht van de elektromotor aanzienlijk vermindert. Dit geeft de auto's een Nederlands tintje, want deze technologie is afkomstig uit een Friese fabriek. Detroit Electric monteert lithium-polymeer accu's. Hierdoor kunnen de stadsauto's 180 kilometer op volle accu's rijden, voor de versie met grote actieradius ligt dit op 325 kilometer.
Detroit Electric neemt de verantwoordelijkheid op zich voor de homologatie en de garantie van de auto's. Het merk zet in op een introductie in de beide modellen in 2010. Het Electric Cars Europe (ECE) van Willem van der Kooi verzorgt de Europese distributie.
Lees ook
Opel Kadett Rieger Cabrio (1991) - Blits bezit
Vergelijkende test
Eerst maakten ze iedereen mobiel, nu iedereen vrolijk - Fiat 500 vs. Mini 850
Achtergrond
Ken je die extreem ruige campers? De wooncontainers worden in Nederland gebouwd
Mijn eerste auto
Joep had nogal wat eisen voor zijn eerste auto: het werd deze Peugeot 106
Achtergrond