Designreview Polestar 4: ‘Gedetailleerd tot in de puntjes en terechte designprijswinnaar’

Fastback zonder achterruit

Polestar 4 Designreview

De Polestar 4, de Chinees uit Zweden, heeft recentelijk de Car Design News ‘Production Car Design of the Year’-prijs gewonnen. Autodesigner Niels van Roij over wat de 4 zo uniek maakt.

De fastback Polestar 4 is op veel verschillende niveaus een bijzonder ontwerp. Zo betreft het een van de eerste personenauto's zonder achterruit. Vanzelfsprekend is dat een nieuwswaardig feit, maar het waarom achter deze keuze is veel interessanter. Er werd bij de ontwikkeling van de 4 een sterke focus op de passagiers achterin gericht. Hoofdruimte voor de mensen op de achterste zitplaatsen had daarbij een hoge prioriteit. Maar een fraaie daklijn en mensen achterin gaan helaas slecht samen. Denk aan de gruwelijke eerste generatie Porsche Panamera, waarbij de geforceerde daklijn, die voldoende hoofdruimte moest bieden aan lange Duitsers, het gehele ontwerp om zeep hielp.

Polestar 4

Hoe kan het dan dat de zo sterk getekende daklijn bij de Polestar 4 mogelijk is? Zeker omdat er nog veel meer ruimte beschikbaar is dan in bovengenoemde Panamera? Nou, omdat Polestar-designers de structuur, de plaatsing van de dwarsbalk die normaliter boven de achterruit is gesitueerd, naar beneden hebben gebracht. Feitelijk midden in de achterruit. Omdat het zicht in de achteruitkijkspiegel door die balk op zijn best suboptimaal zou zijn geweest, maakte de ruit plaats voor een digitale spiegel, met behulp van een camera achterop. Hoe dat in de praktijk uitpakt, lees je in deze test die we met de Polestar 4 maakten. Om tot een proportioneel sterk geheel te komen met veel karakter werd de benodigde dakruimte verder gehaald uit een glazen dak, dat veel dunner is en bovendien een prettige ervaring geeft voor de inzittenden, vergeleken met een regulier dicht dak.

Polestar 4

Polestar 4

De zeer ruime achterbank, die mede dankzij de lange wielbasis en de verplaatste dwarsbalk ontstond, kent een ongekende hoofdruimte in combinatie met een fraaie daklijn. Het zijaanzicht is zeer gebalanceerd, proportioneel sterk en loopt over van karakter.

Polestar 4

Polestar 4

Polestar 4

Polestar 4

Aan de voorzijde zijn koplampen met Dual Blade vorm gesitueerd. In de blades is de dagrijverlichting ondergebracht. Eronder zit de werkelijke koplamp, zoals we tegenwoordig vaker zien. 

Verder is het verlichte logo op de neus de moeite waard. Dit element oogt al net zo geraffineerd als het gehele ontwerp van de 4. Niet het hele embleem is protserig verlicht, zoals de Duitse concurrentie dat doet. Nee, er is veel meer subtiel een halo-effect aangebracht. De buitenkant van het logo, feitelijk de dikte van het embleem, kent signature lighting. De afwerking van het beeldmerk in carrosseriekleur – ook weer verrassend zonder nep-chroom -  blijft uniek voor Polestar in lakkleur uitgevoerd, terwijl er toch een verlicht logo is aangebracht.

Polestar 4

Polestar 4

Alles aan Polestar 4 heeft praktische betekenis

Zien we bij de concurrentie die elektrische premiumauto's bouwt nogal wat klaterchroom en nep-grillen, bij Polestar heeft alles een praktische betekenis, die verder gaat dan het zoeken naar zuivere schoonheid alleen. Naast de pure, elegante en futuristische stijl getuigen de Polestarontwerpen tevens van zorg voor de planeet en duurzaamheid. Het ontwerpteam heeft een onderscheidende en boeiende persoonlijkheid gevonden binnen de markt van premium geëlektrificeerde auto's, dankzij een consistente en aantrekkelijke ontwerptaal.

 De Car Design News-prijzen worden uitgereikt door een panel van toonaangevende auto-ontwerpers en zijn een van de meest prestigieuze designprijzen in de branche. Duidelijk is dat Polestar een minder voor de hand liggende, meer intellectuele benadering kiest. De Polestar 4 is daardoor werkelijk onderscheidend geworden. Dit is een intentieverklaring voor het beter maken van auto’s, niet louter het stylen van de zoveelste. De 4 is terecht onderscheiden, het betreft een zeer smaakvol ontwerp dat tot in het fijnste kleinste detail is doordacht.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.