Designreview Hyundai Santa Fe: 'Kleur bekennen is belangrijk'
Hyundai bewees met de Ioniq 5 dat er binnen het domein van nostalgie ruimte is voor innovatie. Het was een van de eerste moderne auto-ontwerpen waarvan het retrodesign niet verwees naar een romantisch ontwerp uit de jaren 50 of 60, maar naar de harde esthetiek van de daaropvolgende twee decennia. Namelijk die van de sterk door Giorgetto Giugiaro’s zogenaamde folded paper style beïnvloede jaren 80. Autodesigner Niels van Roij over de uitgesproken nieuwe Santa Fe, een nieuwe uitvoering van de rechtlijnige receptuur.
De Italiaanse autodesignmeester Giugiaro tekende in 1974 een fraai ontwerp voor Hyundai: de Pony Coupé. Het was de reden voor de ontwerpers van het Koreaanse merk om een aantrekkelijk ontwerp te creëren dat, zonder dat het te veel is, naar hartenlust winkelt bij een reeks designthema's uit de jaren 80. Daaronder vallen concept-cars, de eerste Lancia Delta en natuurlijk hun eigen Pony.
Het eindresultaat van de Hyundai-ideeën is een veel beter eerbetoon aan een van de grootste meesters in autodesign, dan wat bijvoorbeeld grote concurrent Volkswagen – die zijn successen dankt aan de ontwerpen van Giugiaro's Italdesign - het afgelopen decennia heeft gepresenteerd.
Volkswagen Golf.
In combinatie met de charmante pixel-lichtunits voor en achter, speelt de Hyundai Ioniq 5 in op de nostalgie van de jaren 80. Een generatie die primitieve spelcomputers en gepixeleerde beelden net zo graag ziet als hun ouders de ronde 'ogen' van een Mini. Voor Hyundai reden genoeg om op dit thema voort te borduren en een grote SUV te tekenen die staat voor de toekomst van de jaren 80-nostalgie: de Santa Fe.
Hyundai Ioniq 5.
De gedurfde en krachtige identiteit van de gloednieuwe Santa Fe, zal niet ieders smaak zijn. Goed zo. Kleur bekennen is belangrijk. De hoekige vorm en lange wielbasis van het nieuwe model vallen op, evenals de hoge motorkap, H-vormige koplampen en scherp gedefinieerde spatborden. Die H-vormige koplampen komen uit dezelfde familie als die van de Ioniq 5, maar staan op zichzelf. Een slap aftreksel van de grote vijfdeurs is deze SUV allerminst.
De sculptuur van de flanken wordt aangevuld door een rechte, harde daklijn – verfrissend om eens een praktische SUV te zien. Vanzelfsprekend resulteren de keuzes in een ruim interieur, voor velen de belangrijkste reden om voor een SUV te gaan.
Het royale volume rond de spatborden, de robuuste wielkasten en korte overhang aan de voorkant dragen bij aan de robotachtige vibes. De achterkant onderscheidt zich door de bredere achterklep – een belangrijk startpunt voor het ontwerp van deze auto.
Van achter is de Santa Fe eenvoudig, horizontaal en sculpturaal opgezet. Voor de achterlichten is ook een H-vormig thema ingezet en hun lage plaatsing maakt de Santa Fe uiterst herkenbaar en interessant.
Uitgesproken, karakteristiek, maar daarmee niet automatisch prettig op het netvlies. De grote Koreaan is een minder verfijnde variant op het zo sterk uitgevoerde Ioniq-thema. Want ondanks zijn interessante accenten en uitgesproken vormen, is de realisatie van het geheel wat grofstoffelijk. Waar de Hyundai Ioniq 5 met zijn perfecte surfaces, vakkundig geboetseerde volumes en prachtige proporties precies de juiste snaar raakt, is de Santa Fe vormtechnisch wat onderontwikkeld. Oppervlaktes en graphics kunnen meer verfijning gebruiken.
Hyundai Santa Fe.
In de onofficiële wedstrijd tussen de Hyundai Giugiaro-eerbetonen, staat de Santa Fe daarom op de tweede plaats achter de Ioniq 5. In tegenstelling tot zijn stalgenoot slaagt de Santa Fe er niet in om overtuigend de volgende stap te maken voor de Zuid-Koreanen.
PRIVATE LEASE Hyundai Santa Fe
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI PHEV Black Line 4WD 7p. € 4000,- korting !! | Achteruitrijcamera | Airco (automatisch) | Apple Carplay/Android Auto|telefoonintegratie premium
- 2025
- 10 km

Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDi 4WD Ultimate | Bose | 360° | Head-Up | Memory | Leder | 7 P. |
- 2025
- 10.500 km

Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI PHEV Black Line 4WD 7p. | Achteruitrijcamera | Airco (automatisch) | Apple Carplay/Android Auto|telefoonintegratie premium
- 2025
- 10 km