Designreview Ford Capri: ‘Lange neus was niet te creëren door Volkswagen ID-basis'

Ford Capri designreview

Ford deed het al met de Mustang Mach E en doet het nu ook met een Europese legende: autodesigner Niels van Roij over het opnieuw tot leven brengen van een legendarische naam: Capri. Uiteraard bezien door de ogen van een ontwerper.

De nieuwe Capri zal een verse generatie bestuurders kennis laten maken met de naam van een cultklassieker. Heeft de nieuwe Capri ook die ziel van de oude? De opdracht een legende nieuw leven in te blazen, is geen sinecure; het is zowel een zeldzaam voorrecht voor een autodesigner om een icoon opnieuw vorm te geven als een forse molensteen om de nek. Beter dan the original album is het met alle moderne beperkingen zelden te tekenen.

Nieuwe Capri onderdeel 'Hero Nameplates'-strategie

De nieuwe Capri maakt deel uit van Fords 'Hero Nameplates'-strategie, waarbij voertuigen worden ontwikkeld die niet alleen uniek zijn, maar ook opvallen in vergelijking met de concurrentie. Deze aanpak wordt al toegepast op de Mustang, Mustang Mach-E, Bronco, Bronco Sport en de recente Explorer EV.

Retro-auto was niet het doel

Het doel was niet om een retro-auto te creëren. Ford richtte zich op het ontwikkelen van een modern voertuig, met een ontwerp dat suggereert dat het model in de loop der jaren had kunnen evolueren, alsof het sinds 1986 continu is bijgewerkt. Vergelijkbaar met hoe elke generatie van de Porsche 911 volledig nieuw aanvoelt, maar toch altijd trouw blijft aan de 911-receptuur.

Het nieuwe Capri-model behoudt het coupé-silhouet dat doet denken aan het oorspronkelijke model. De carrosserie heeft eenvoudig gevormde lijnen, met prominente wielen die zorgen voor een solide stance, cruciaal voor een cross-over van dit formaat. De kenmerkende 'Capri Swoosh', de lijn die de zijruiten van de klassieker siert, is ook bij de nieuwe Capri aanwezig.

Coupé-silhouet grootste uitdaging

Een van de grootste uitdagingen voor de Ford-designers was het realiseren van het coupé-silhouet. De balans tussen aerodynamica, het zicht naar achteren door de achterruit, voldoende hoofdruimte en het behouden van een visueel aanwezige massa boven de achterwielen bleek een complexe paradox. Bovendien worden de forse beperkingen van het gebruikte ID3 Volkswagen-EV- platform duidelijk zichtbaar. Grotere broer Explorer EV werkt beter op de proporties van de ID4.

 

Aan de voorkant wordt een vizier-effect gecreëerd door de zwarte A-stijl, terwijl de dubbele koplampen zijn vormgegeven met een 'dog-bone'-graphic.

De elektrische aard van het voertuig wordt vooraan verder onderstreept door een groot carrosseriekleurig oppervlak, zonder valse grille. De ontwerptaal van de voorkant wordt aan de achterkant doorgetrokken met duidelijke grafische elementen en een vergelijkbare lichtsignatuur.

Capri oogt vriendelijker en positiever dan andere SUV’s

 Wat opvalt, is de sterk verhoogde carrosserie, een duidelijk verschil met de slankere en met name meer horizontale proporties van de originele Capri. Deze hoogte geeft de Capri EV een ander karakter, aansluitend bij de voorkeuren van moderne bestuurders. Deze willen hoger zitten voor een gevoel van veiligheid. Het ontwerp straalt echter een vriendelijker en positiever karakter uit dan de vaak agressieve uitstraling van veel SUV's.

De originele Capri had een lange motorkap, een element dat op dit Volkswagen-platform ontbreekt. Om de visuele lengte van de auto te vergroten, is de A-stijl zwart gemaakt, zodat er een doorlopende lijn van voor naar achter wordt gesuggereerd. Toch blijft een aantrekkelijke dash-to-axle-ratio nauwelijks te simuleren als deze in werkelijkheid ontbreekt. Je kunt niet anders dan met de Ford-ontwerpers te doen hebben.

Geen bewuste kopie Polestar 2

 Van een afstand is de nieuwe Capri goed herkenbaar en hoewel het model volgens sommigen doet denken aan de Polestar 2 lijkt dat eerder toeval dan een bewuste kopie. Zoveel vergelijkbaar hoog op de poten staande vijfdeurs liftback-cross-overs zijn er immers niet.

Het grootste manco van de Capri is echter zijn platform, zijn Volkswagen-beperkingen. Dit beïnvloedt de proporties dermate negatief dat, ondanks de onderscheidende grafische elementen en verwoede pogingen er iets van te maken, dit niet verhuld blijft.

PRIVATE LEASE Ford Capri

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (48)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.