AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Designreview Dongfeng Box: 'Weinig verrassend en dat is precies de juiste insteek'

Mag betaalbaar ook opvallend zijn?

Dongfeng Box designreview

Autodesigner Niels van Roij ontleedt de nieuwe budget elektro-auto van het Chinese Dongfeng. Deze Box wordt op de website van het merk met name aangeprezen vanwege zijn betaalbaarheid. Is dat de enige aantrekkingskracht van deze nieuweling?

Bezien van de flank is het ontwerp van de Box relatief generiek. Proportioneel is de auto weinig uitzonderlijk. De wat kleine wielen – groter is in dit segment nauwelijks te betalen – staan op de hoeken van de koets en zijn omrand met repeterende ronde vormen in de carrosserie, om ze net een slagje groter te laten ogen. De DLO, met horizontaal knijpend element richting de achterruit, voegt wat karakter toe.

Het zijaanzicht wordt gekenmerkt door een hoge, lang doorlopende schouderlijn, die het front effectief aan de achterzijde verbindt en vorm aan de carrosserie en de schouders van de auto toekent. Deze surfacing-oplossing is weinig uniek en is op vele auto’s toegepast. Wel is de surfacing goed onder controle.

De huid is rondom consistent uitgevoerd en matcht met de grafische elementen, zoals de vorm van het glasoppervlak, de stootstrip die laag in de deuren is opgenomen en de koplampen. Ook het front is binnen dezelfde parameters uitgevoerd. Professioneel getekend, maar weinig verrassend, noch heel origineel. De sterk afgeronde C-vormige koplampen ogen even herkenbaar. Ze zijn onderverdeeld in een horizontale lichtstrip bovenaan en de daadwerkelijke koplamp eronder.

De achterlichtunit is in soortgelijke vormentaal uitgevoerd. Prettig om te zien, met een mooi stukje sculptuur verwerkt achter de buitenste laag heldere kunststof, maar zeker niet extreem ongewoon.

Dongfeng Box achterlicht

De zacht ogende voorbumper is voorzien van een laag ingezette grille, geflankeerd door twee inserts gespoten in witte contrastkleur. De elementen in de bumper matchen met de eveneens laag aangebrachte stootstrips op de deuren, die ook een inleg met contrasterende lak kennen. Afhankelijk van de uitvoering is het visueel zwevende dak ook wit gekleurd.

De Box is consistent getekend, maar is weinig speciaal, wat uitwisselbaar. De proporties en surfacing zijn eenvoudig en puur. Het geheel maakt het ontwerp gemakkelijk te lezen en te begrijpen: overzichtelijk. De carrosserie is nergens uitgerust met geprononceerde elementen die sterk de aandacht vragen of expliciet nieuw karakter introduceren.

Dat de Box weinig verrassend of onderscheidend blijkt, is voor de doelgroep van dit voor Europa splinternieuwe merk de juiste insteek. Als eigenaar van een Dongfeng heb je op dit moment collega’s, vrienden en buren namelijk al voldoende uit te leggen. De kans is groot dat de over het algemeen strategisch zeer sterke Chinezen dit goed hebben begrepen bij de ontwikkeling van deze hatchback. 

Het talent is duidelijk aanwezig bij het Dongfeng-designteam om een consequent getekend ontwerp neer te zetten. Wat Aziatische automerken bindt, zoals ook bij de onlangs besproken Hyundai Inster-review besproken, is dat het klantgerichte denkers zijn. De uitgesprokener auto’s zullen zonder twijfel pas over een tijdje bij Dongfeng verschijnen, nadat het merk is geaccepteerd.

PRIVATE LEASE Dongfeng Box

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Wim vd Berg
Wim vd Berg
  • 5
Deze Dongfeng Box vind ik helemaal niks. Ik snap de positieve kritiek van Niels wel, rationeel is deze anonieme Box best aardig, maar geen match voor een Panda, 5 of Inster. Die bezitten veel meer gevoel en uitstraling. Behalve als de doelgroep 65-plus dames is, zou ik dit Boxje niet introduceren in Nederland.
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 4
Gezien dat Niels altijd positief is over Chinese auto's snap ik zijn positieve kritiek over dit ding ook wel. Zou hij ervoor betaald worden ofzo?
Cees V6
Cees V6
  • 5
Stevig commentaar van iemand die kennelijk meer verstand heeft van luchtfietsen in plaats van auto's ontwerpen🧐
Alfa33
Alfa33
  • 5
Denk dat het precies klopt wat Niels schrijft. Gebruikt veel jargon, maar in het bedrijf waar je werkt heb je ook vele afkortingen. Een buitenstaander snapt ze niet maar je collega's weten precies waar je het over hebt. Dat communiceert dus beter. ;-)
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 3
Maar we zitten hier op een site van leken, dat weet Niels toch ook wel? Kan die dat flauwe jargongereutel toch wel een beetje aan ons niveautje aanpassen?
Alfa33
Alfa33
  • 2
Bij de start van de serie is een uitleg gegeven over al die begrippen, surfacing, jewellry, dash-axle ratio schieten me zo te binnen. Kan me voorstellen dat het wat bombastisch overkomt.
.
Ben elke keer wat sceptisch voor ik een artikel lees maar als ik het dan lees, denk ik dat hij wel de zaken precies zo benoemt als ik ze eigenlijk ook vaak zie.
.
Heb dat artikel gezocht voor je
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/de-basis-van-autodesign-met-niels-van-roij-jewelery/
Als je hier in de zoekbalk op Niels van Roij zoekt, zie je ze gelijk staat.
Tom Jansen
Tom Jansen
  • 4
Ben echt zó klaar met dat inhoudsloze commentaar van sommige reageerders hier. Zo op de man. Kap daar eens mee of blijf weg.
Inhoudelijk:
Niels vindt het ontwerp weinig spannend. Ik vind het niet bepaald gedurft, maar toch eigenzinnig. Waar andere merken voor ‘strak’ en ‘stoer’ heeft deze auto nauwelijks scherpe randen. Designtechnisch best knap gedaan.
RobSmith
RobSmith
  • 4
We zouden overspoeld worden door voordelige Chinese auto's.
Deze is mogelijk goedkoop, maar dat straalt ie aan de buitenkant dan ook op een af andere manier uit.
'k Denk wat dat betreft dat de Chinese smaak behoorlijk afwj=ijkt van de Europese.
Daar hadden de Koreaanse auto's allereerst ook last van.
Kia en Hyundai hebben dat stevig omgebogen.
Voorlopig is dit voor mij een on-model, ongeacht wat Niels ervan vindt.
Koen 5223704
Koen 5223704
  • 0
Ik vind hem aan de voorkant sprekend lijken op de Smart#1, en best wel leuk.
Niet spannend, maar wel verassend compleet., zeker als je de prijs ziet.
En dan met V2L, 360graden camera, ADAS level2,bestuurdersstopel verwarmd en gekoeld, en die 17"wielen vind ik passen bij het geheel.
Hier kan de concurrentie nog wel wat van leren.
De Hyundai Inster en de Fiat Panda zijn in mijn ogen wat "stoerder", maar op een of andere manier zien die er wat goedkoper uit. Ik was bij de dealer, maar die had hem nog niet staan.
Ik heb vorige week wel in deze Nammi Box gezeten, en dat voelde met het sluiten van de deuren toch meer solide als bijvoorbeeld de Citroën ë-C3.
Alfa33
Alfa33
  • 7
Mankeert eigenlijk niks aan. Gewoon een moderne auto.
Waar ik benieuwd naar ben is de prijs op de locale markt. Heb het vermoeden dat we schrikken hoe laag die daar is.
Carbon Runner
Carbon Runner
  • 3
Nagenoeg iedere auto is op andere plaatsen in de wereld stukken goedkoper. Kijk bijvoorbeeld eens wat een auto in de VS kost.
Alfa33
Alfa33
  • 2
Recently, three new models of the Dongfeng Nano Box, a small pure electric SUV, were officially launched in China with a price range of 59,700 – 64,700 RMB (8,800 – 9,600 USD) by Dongfeng EV New Energy (abbreviated as Dongfeng EV).13 jan 2023
In NL krijg je daar een Opel/Citroen brommobiel voor. Een "auto" die bestaat uit een setje in elkaar gelaste buizen met een kunststof bedekking en 75km range met max 45kmh en dat uit Marokko.
.
We zijn klaar met de electrische auto bouwen hier. Willen we iets betaalbaars, moet het zoals alles uit het Oosten komen.
.
Op naar massale subsidie voor de sector in Europa.
HarrieD
HarrieD
  • 3
Niels noemt de kleine wielen en vermeldt dat grotere wielen nauwelijks te betalen zijn. Zou het niet zo zijn dat heel bewust voor kleine wielen is gekozen vanwege de interieurruimte? Grote wielen betekent grote wielkasten en dat gaat ten koste van de binnenruimte. De oer Mini had ook piepkleine wieltjes op de hoeken van de carrosserie. Nog zo'n voorbeeld. De Daihatsu Cuore. Klein vanbuiten, groot vanbinnen, mede dankzij de kleine wielen op de hoeken van de carrosserie.
HarrieD
HarrieD
  • 1
Is ook een beetje het kenmerk geworden van Renault, ingezet met de voorlaatste Scenic. De grote wielen op de 5 staan 'm goed, maar de auto is absoluut niet de ruimste in z'n klasse als ik de video's van de eerste rijtesten zie.
v d Heyden
v d Heyden
  • 1
Ik zie er een 5-deurs Opel Adam in (is alleen als 3 deurs geleverd, maar een 5 deurs zou er zo uitzien). Verder geen commentaar op de bijdrage van Dhr. van Roij.
cassiopeia
cassiopeia
  • 5
Typische grijze muizen auto à la de Opel Kadett. Geen vlees en geen vis. Ook dit keer slaat Niels de spijker op z’n kop. Gelukkig kunnen we in Europa onderscheidende auto’s ontwerpen.
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 2
Inderdaad, achterste stijl afgekeken van de Opel Adam. Zijkant met hogere taillelijn van de Mini. Verder een uiterst onbestemd autootje. Niet slecht, maar zeker niet goed. Een echte designer zou hier wel wat kritischer op mogen zijn. Het is gewoon een volkomen fantasieloos ontwerp.
Baron Nu
Baron Nu
  • 0
Heel leuke auto. Vooral geel met een wit dak is best wel mooi. Jammer dat de auto alleen EV is.
Omega
Omega
  • 1
“Huid consistent matched met grafische elementen” “Bezien van de flank is het ontwerp generiek” Box is consistent weinig speciaal en makkelijk te lezen”! Vroeger vond je een auto gewoon mooi of lelijk. Ik heb dergelijk gebazel nooit gelezen over een E-type of over een DS!
Half life
Half life
  • 0
Gezien het andere van formaat, wat hier te koop is, is dit een leuke auto om te zien. Beter, en goedkoper dan de instap Polo met pruttelblokje er in.