Designreview Dongfeng Box: 'Weinig verrassend en dat is precies de juiste insteek'
Mag betaalbaar ook opvallend zijn?
Autodesigner Niels van Roij ontleedt de nieuwe budget elektro-auto van het Chinese Dongfeng. Deze Box wordt op de website van het merk met name aangeprezen vanwege zijn betaalbaarheid. Is dat de enige aantrekkingskracht van deze nieuweling?
Bezien van de flank is het ontwerp van de Box relatief generiek. Proportioneel is de auto weinig uitzonderlijk. De wat kleine wielen – groter is in dit segment nauwelijks te betalen – staan op de hoeken van de koets en zijn omrand met repeterende ronde vormen in de carrosserie, om ze net een slagje groter te laten ogen. De DLO, met horizontaal knijpend element richting de achterruit, voegt wat karakter toe.
Het zijaanzicht wordt gekenmerkt door een hoge, lang doorlopende schouderlijn, die het front effectief aan de achterzijde verbindt en vorm aan de carrosserie en de schouders van de auto toekent. Deze surfacing-oplossing is weinig uniek en is op vele auto’s toegepast. Wel is de surfacing goed onder controle.
De huid is rondom consistent uitgevoerd en matcht met de grafische elementen, zoals de vorm van het glasoppervlak, de stootstrip die laag in de deuren is opgenomen en de koplampen. Ook het front is binnen dezelfde parameters uitgevoerd. Professioneel getekend, maar weinig verrassend, noch heel origineel. De sterk afgeronde C-vormige koplampen ogen even herkenbaar. Ze zijn onderverdeeld in een horizontale lichtstrip bovenaan en de daadwerkelijke koplamp eronder.
De achterlichtunit is in soortgelijke vormentaal uitgevoerd. Prettig om te zien, met een mooi stukje sculptuur verwerkt achter de buitenste laag heldere kunststof, maar zeker niet extreem ongewoon.
De zacht ogende voorbumper is voorzien van een laag ingezette grille, geflankeerd door twee inserts gespoten in witte contrastkleur. De elementen in de bumper matchen met de eveneens laag aangebrachte stootstrips op de deuren, die ook een inleg met contrasterende lak kennen. Afhankelijk van de uitvoering is het visueel zwevende dak ook wit gekleurd.
De Box is consistent getekend, maar is weinig speciaal, wat uitwisselbaar. De proporties en surfacing zijn eenvoudig en puur. Het geheel maakt het ontwerp gemakkelijk te lezen en te begrijpen: overzichtelijk. De carrosserie is nergens uitgerust met geprononceerde elementen die sterk de aandacht vragen of expliciet nieuw karakter introduceren.
Dat de Box weinig verrassend of onderscheidend blijkt, is voor de doelgroep van dit voor Europa splinternieuwe merk de juiste insteek. Als eigenaar van een Dongfeng heb je op dit moment collega’s, vrienden en buren namelijk al voldoende uit te leggen. De kans is groot dat de over het algemeen strategisch zeer sterke Chinezen dit goed hebben begrepen bij de ontwikkeling van deze hatchback.
Het talent is duidelijk aanwezig bij het Dongfeng-designteam om een consequent getekend ontwerp neer te zetten. Wat Aziatische automerken bindt, zoals ook bij de onlangs besproken Hyundai Inster-review besproken, is dat het klantgerichte denkers zijn. De uitgesprokener auto’s zullen zonder twijfel pas over een tijdje bij Dongfeng verschijnen, nadat het merk is geaccepteerd.
PRIVATE LEASE Dongfeng Box
Had je deze auto's al gezien?

Dongfeng Box Premium Edition 42 kWh | 360° camera | Adaptieve cruise control | Smartphone integratie | LED verlichting | Bestuurdersstoel verwarming + ventilatie | Keyless entry
- 2025
- 15 km

Dongfeng Box Premium Edition 42 kWh |Demo|Full Option|Rijklaarprijs|Nieuw|310 km range|
- 2025
- 10 km

Dongfeng Box Premium Edition 42 kWh
- 2025
- 1 km
Lees ook
Designreview Citroën ë-C3: ‘Mist het karakter van de C4 Cactus, Ami en Oli’
Designreview Kia EV3: ‘Meer automotive design dan de meer productdesign-georiënteerde EV9’
Designreview Hyundai Inster: 'Design resultaat van klantgericht denken'
Dubbeltest: Dongfeng Box vs. Hyundai Inster – Kleine prijsvechters met grote ambities
Citroën ë-C3 versus Dacia Spring versus Dongfeng Box - welke budget EV moet je hebben?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (33)
Reageren







.
Ben elke keer wat sceptisch voor ik een artikel lees maar als ik het dan lees, denk ik dat hij wel de zaken precies zo benoemt als ik ze eigenlijk ook vaak zie.
.
Heb dat artikel gezocht voor je
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/de-basis-van-autodesign-met-niels-van-roij-jewelery/
Als je hier in de zoekbalk op Niels van Roij zoekt, zie je ze gelijk staat.


Inhoudelijk:
Niels vindt het ontwerp weinig spannend. Ik vind het niet bepaald gedurft, maar toch eigenzinnig. Waar andere merken voor ‘strak’ en ‘stoer’ heeft deze auto nauwelijks scherpe randen. Designtechnisch best knap gedaan.


Deze is mogelijk goedkoop, maar dat straalt ie aan de buitenkant dan ook op een af andere manier uit.
'k Denk wat dat betreft dat de Chinese smaak behoorlijk afwj=ijkt van de Europese.
Daar hadden de Koreaanse auto's allereerst ook last van.
Kia en Hyundai hebben dat stevig omgebogen.
Voorlopig is dit voor mij een on-model, ongeacht wat Niels ervan vindt.

Zeg ik maar zo.

Niet spannend, maar wel verassend compleet., zeker als je de prijs ziet.
En dan met V2L, 360graden camera, ADAS level2,bestuurdersstopel verwarmd en gekoeld, en die 17"wielen vind ik passen bij het geheel.
Hier kan de concurrentie nog wel wat van leren.
De Hyundai Inster en de Fiat Panda zijn in mijn ogen wat "stoerder", maar op een of andere manier zien die er wat goedkoper uit. Ik was bij de dealer, maar die had hem nog niet staan.
Ik heb vorige week wel in deze Nammi Box gezeten, en dat voelde met het sluiten van de deuren toch meer solide als bijvoorbeeld de Citroën ë-C3.

Waar ik benieuwd naar ben is de prijs op de locale markt. Heb het vermoeden dat we schrikken hoe laag die daar is.


In NL krijg je daar een Opel/Citroen brommobiel voor. Een "auto" die bestaat uit een setje in elkaar gelaste buizen met een kunststof bedekking en 75km range met max 45kmh en dat uit Marokko.
.
We zijn klaar met de electrische auto bouwen hier. Willen we iets betaalbaars, moet het zoals alles uit het Oosten komen.
.
Op naar massale subsidie voor de sector in Europa.

Niet verwonderlijk dat auto's overal goedkoper zijn.

Zeker waar, leuk karretje!









Als ik niet wist wat het was zou ik zeggen opvolger van Smart FORFOUR.





Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.