Designreview Dongfeng Box: 'Weinig verrassend en dat is precies de juiste insteek'
Mag betaalbaar ook opvallend zijn?
Autodesigner Niels van Roij ontleedt de nieuwe budget elektro-auto van het Chinese Dongfeng. Deze Box wordt op de website van het merk met name aangeprezen vanwege zijn betaalbaarheid. Is dat de enige aantrekkingskracht van deze nieuweling?
Bezien van de flank is het ontwerp van de Box relatief generiek. Proportioneel is de auto weinig uitzonderlijk. De wat kleine wielen – groter is in dit segment nauwelijks te betalen – staan op de hoeken van de koets en zijn omrand met repeterende ronde vormen in de carrosserie, om ze net een slagje groter te laten ogen. De DLO, met horizontaal knijpend element richting de achterruit, voegt wat karakter toe.
Het zijaanzicht wordt gekenmerkt door een hoge, lang doorlopende schouderlijn, die het front effectief aan de achterzijde verbindt en vorm aan de carrosserie en de schouders van de auto toekent. Deze surfacing-oplossing is weinig uniek en is op vele auto’s toegepast. Wel is de surfacing goed onder controle.
De huid is rondom consistent uitgevoerd en matcht met de grafische elementen, zoals de vorm van het glasoppervlak, de stootstrip die laag in de deuren is opgenomen en de koplampen. Ook het front is binnen dezelfde parameters uitgevoerd. Professioneel getekend, maar weinig verrassend, noch heel origineel. De sterk afgeronde C-vormige koplampen ogen even herkenbaar. Ze zijn onderverdeeld in een horizontale lichtstrip bovenaan en de daadwerkelijke koplamp eronder.
De achterlichtunit is in soortgelijke vormentaal uitgevoerd. Prettig om te zien, met een mooi stukje sculptuur verwerkt achter de buitenste laag heldere kunststof, maar zeker niet extreem ongewoon.
De zacht ogende voorbumper is voorzien van een laag ingezette grille, geflankeerd door twee inserts gespoten in witte contrastkleur. De elementen in de bumper matchen met de eveneens laag aangebrachte stootstrips op de deuren, die ook een inleg met contrasterende lak kennen. Afhankelijk van de uitvoering is het visueel zwevende dak ook wit gekleurd.
De Box is consistent getekend, maar is weinig speciaal, wat uitwisselbaar. De proporties en surfacing zijn eenvoudig en puur. Het geheel maakt het ontwerp gemakkelijk te lezen en te begrijpen: overzichtelijk. De carrosserie is nergens uitgerust met geprononceerde elementen die sterk de aandacht vragen of expliciet nieuw karakter introduceren.
Dat de Box weinig verrassend of onderscheidend blijkt, is voor de doelgroep van dit voor Europa splinternieuwe merk de juiste insteek. Als eigenaar van een Dongfeng heb je op dit moment collega’s, vrienden en buren namelijk al voldoende uit te leggen. De kans is groot dat de over het algemeen strategisch zeer sterke Chinezen dit goed hebben begrepen bij de ontwikkeling van deze hatchback.
Het talent is duidelijk aanwezig bij het Dongfeng-designteam om een consequent getekend ontwerp neer te zetten. Wat Aziatische automerken bindt, zoals ook bij de onlangs besproken Hyundai Inster-review besproken, is dat het klantgerichte denkers zijn. De uitgesprokener auto’s zullen zonder twijfel pas over een tijdje bij Dongfeng verschijnen, nadat het merk is geaccepteerd.
PRIVATE LEASE Dongfeng Box
Had je deze auto's al gezien?

Dongfeng Box Premium Edition 42 kWh | 360° camera | Adaptieve cruise control | Smartphone integratie | LED verlichting | Bestuurdersstoel verwarming + ventilatie | Keyless entry
- 2025
- 15 km

Dongfeng Box Premium Edition 42 kWh | 360° camera | Adaptieve cruise control | Smartphone integratie | LED verlichting | Bestuurdersstoel verwarming + ventilatie | Keyless entry
- 2025
- 15 km

Dongfeng Box Baan Twente Edition 42 kWh l Getinte ramen l Two-Tone l 360 Camera l Adaptief Cruise control l Elektrische stoelen met geheugen l Stoel verwarming/koeling l Bi-directioneel laden V2L l Carplay l
- 2025
- 5 km