Definitief: Chrysler 300 C

Chrysler 300 C & T
Vorig jaar onthulde Chrysler op de auto shows de eerste sedan en touringversies van de nieuwe achterwielaangedreven 300 en Magnum. In Detroit stond de productieversie.
Vorig jaar onthulde Chrysler op de auto show in New York zijn 300C, de eerste sedan die na tientallen jaren weer achterwielaandrijving heeft. In Detroit stond de productieversie, die we ook in Europa kunnen verwachten.

De Chrysler 300C is de opvolger van de 300M en met de komst van dit model gaat Chrysler weer over op achterwielaandrijving. Dat is trouwens toch de trend in Motown, want ook GM en Ford gaan terug naar aandrijving op de achterwielen voor hun zogenaamde mid size sedans. Dat was in april 2003 al duidelijk toen de concept car van de 300C werd onthuld. In hoeverre de productieversie afwijkt van die auto, is niet bekend. Maar op het eerste gezicht zien we weinig verschil. Chrysler gebruikt voor deze auto voor het merendeel Mercedes-techniek, zoals de vijftraps automaat die is voorzien van AutoStick, wielophanging, stuursysteem, en elektronica. De 300C zal onder meer worden geleverd met de nieuwe generatie Hemi V8. Deze motor heeft een inhoud van 5,7 liter en levert een vermogen van 345 pk. Hij moet in staat zijn de sprint van 0-100 km/h af te leggen in 6,7 s. Voor het eerst wordt bij deze V8 ook cilinderuitschakeling MDS (Mult Displacement System) gebruikt. Daarbij worden vier cilinders uitgeschakeld als minder vermogen nodig is. Uiteraard is deze techniek ontwikkeld om het benzineverbruik terug te brengen. Tijdens de presentatie zei de Dieter Zetsche, de baas van de Chrysler Group dat de winst tussen 10 en 20 % bedraagt.
In Amerika wordt de gewone 300 de basisversie met een190 pk sterke 2,7-liter V6 en een viertraps automatische transmissie. Deze versie staat op 17-inch wielen.
De 300 Touring wordt geleverd met een 250 pk 3,5-liter V6. Welke versies voor Europa beschikbaar komen is nog niet bekend. De prijzen van de nieuwe Chrysler beginnen bij $ 23.595 en daarmee hopen de Amerikanen op de thuismarkt goed te kunnen concurreren, ook met de achterwielaangedreven modellen van de zogenaamde import-merken als BMW en Mercedes.

De Magnum concept car stond vorig jaar in Los Angeles, maar haalde Detroit vanwege een tragisch ongeval met de truck waarin hij werd vervoerd. Nu zagen velen deze Dodge-versie - die vergelijkbaar is met de Touring van de Chryslerdivisie dan ook voor 't eerst. Beide divisies brengen deze lente hun modellen nog op de markt.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.