De Xpeng G6 is standaard nog completer dan een Tesla Model Y

Echt alles standaard

Back to Basics Xpeng G6
Back to Basics Xpeng G6Back to Basics Xpeng G6Back to Basics Xpeng G6Back to Basics Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6Xpeng G6

De Tesla Model Y blijft razend populair en dat is niet gek, want zo’n Model Y is héél veel EV voor een uiterst schappelijke prijs. Juist op dat gebied is er echter een kaper op de kust, want de Xpeng G6 biedt ogenschijnlijk een vergelijkbare hoeveelheid EV voor een lager bedrag. Dat verdient een nader onderzoek.

Xpeng G6 RWD Standard Range - €44.188

Soms horen we nog iemand lacherig doen over de naam ‘Xpeng’, maar het lachen zal ons wellicht snel vergaan. Sedan P7 speelt nog een rol in de marge, maar de G9 is érg veel auto voor niet al teveel geld en de nieuwe G6 doet er wat dat betreft nog een flinke schep bovenop. Hij is er vanaf €44.188 en dat is minder dan de €45.990 die Tesla minimaal voor een Model Y wil hebben. In beide gevallen krijg je dan een gestroomlijnd ogend, SUV-achtig model met een schuif aflopende daklijn en witte lak, dus de overeenkomsten zijn duidelijk. Met zijn glooiende flanken en totaal afwijkende voor- en achterzijde is de Xpeng toch goed te herkennen, op een manier die bij onze huis-designer goed in de smaak valt overigens. Dat de G6 standaard op dik 20-inch lichtmetaal staat, helpt natuurlijk ook.

Wit-op-wit en met 20-inch: zo kan je G6 erbij staan voor de basisprijs.

Saillant detail: Tesla werd op de vingers getikt omdat het in de configurator de prijzen zonder afleverkosten liet zien, maar Xpeng doet dat min of meer ook. Bij het kiezen van een versie krijg je aanvankelijk de ‘kale’ prijs voorgeschoteld, in dit geval €42.990, maar daar komen de afleverkosten nog bij. Onderaan prijkt wel de complete prijs van €44.188. het enige verschil met de RWD Long Range van €49.188 is de aandrijflijn. Die is bij de Standard Range met 190 kW/259 pk iets minder krachtig, maar bovenal is de accu flink kleiner. De Long Range-versies krijgen een NMC-accu van 87,5 kWh mee, de Standard Range beschikt over een LFP-batterij met 66 kWh. Dat levert een rijbereik op van 435 kilometer, tegen 570 voor de duurdere versie. Daarmee blijft de goedkoopste Xpeng iets achter bij de voordeligste Model Y, waarvoor Tesla 455 kilometer belooft. De Xpeng is wel iets sneller en sprint in 6,6 in plaats van 6,9 seconden van 0 naar 100. De Xpeng G6 heeft standaard een 800V-boordnet en kent als Standard Range een snellaadvermogen van 215 kW. In gewonemensentaal is dat 10 naar 80 procent in 20 minuten, keurig.

Niets te kiezen

Tesla was ooit het eerste merk dat in Europa rigoureus een einde maakte aan ellenlange optielijsten, maar in China kunnen ze daar ook al heel lang wat van. De G6 is de top op dit gebied en biedt één uitvoering en vrijwel geen opties. Waar het bij de G9 nog mogelijk is om de prijs op te drijven met een pakket vol zaken die het comfort ten goede komen, is bij de G6 echt alles standaard. De enige uitzonderingen daarop zijn een elektrisch uitklapbare trekhaak (€1.190) en een andere kleur dan Arctic White. Dat kost ongeacht je keuze €800. Met zilvergrijs, donkergrijs en zwart zijn de meeste opties nogal saai, maar er is één knallende uitzondering: Fiery Orange. Aanradertje!

Zeg het maar: wit of zwart? Voor het interieur is die keuze gratis.

Voor de binnenzijde is er net als bij Tesla keuze tussen wit en zwart, maar bij Xpeng betaal je er geen cent extra voor. Het luxeniveau is indrukwekkend. Een kleine greep van de standaarduitrusting: een zeer uitgebreid pakket aan veiligheidssystemen en rijhulpen, een 15-inch touchscreen, sfeerverlichting, een surroundsysteem met 18 speakers, 2-zone climatecontrol, verwarmde en geventileerde en elektrisch verstelbare stoelen, stuurwielverwarming, een vast panoramadak en twee draadloze telefoonladers. Er is, kortom, helemaal niets te klagen aan boord van een G6, zelfs als het de goedkoopste versie betreft.

De keuze van de auteur

We zijn snel klaar vandaag: doe maar oranje, met het witte interieur en een trekhaak. Meer opties zijn er niet en voor €46.178 heb je dan tenminste een cross-over die opvalt tussen al het andere elektrische cross-blik.

Signalement

Merk Xpeng
Model G6 RWD Standard Range
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 42.990

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 190 kW / 258 pk
Maximaal koppel 440 Nm
Accu capaciteit (bruto) 69 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.753 mm / 1.920 mm / 1.650 mm
Wielbasis 2.890 mm
Massa leeg 2.025 kg
Laadvermogen 528 kg
Aanhangermassa geremd 1.500 kg
Banden255/45R20Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,9 s
Stroomverbruik (WLTP) 17,5 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 435 km

PRIVATE LEASE Xpeng G6

Lease'm
Xpeng G6 RWD Standard Range
€ 659
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (264)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.