De Volvo XC60 biedt voor hetzelfde geld veel meer dan in 2017 – Back to Basics

Panoramadak en plug-in voor hetzelfde geld

Back to Basics Volvo XC60
Back to Basics Volvo XC60Back to Basics Volvo XC60Back to Basics Volvo XC60Back to Basics Volvo XC60Back to Basics Volvo XC60Back to Basics Volvo XC60Back to Basics Volvo XC60Back to Basics Volvo XC60Back to Basics Volvo XC60Back to Basics Volvo XC60

Een van de grootste verrassingen op de Nederlandse verkoopranglijst is de Volvo XC60, die voor zo’n dure auto verrassend populair is. Het antwoord op de waarom-vraag is echter eenvoudig: een XC60 is relatief helemaal niet zo duur.

Volvo XC60 T6 AWD Plug-in hybrid Essential Edition – €59.995

Alles wordt duurder, behalve de Volvo XC60. De tweede generatie van Volvo’s X3- en GLC-concurrent is er al sinds 2017. In zeven jaar tijd veranderde er heus wel wat aan het model, maar je moet een serieuze kenner zijn om het ontbreken van zichtbare uitlaatpijpen, de iets strakkere voor- en achterbumper en extra chroomstripjes te spotten. Dat is een compliment, want verouderd oogt de XC60 bepaald niet. Het is gewoon nog altijd een strakke, ingetogen en goed geproportioneerde SUV, zelfs na jaren trouwe dienst.

Dat draagt ongetwijfeld bij aan het feit dat de XC60 over heel 2024 tot nu toe op de negentiende plek staat op de Nederlandse verkoopranglijsten, maar er is meer aan de hand. De verkoopcijfers nemen namelijk niet af, maar toe. Dat heeft ongetwijfeld alles te maken met het feit dat Volvo de XC60 op een steeds aantrekkelijker manier de markt in drukt. Dit model schitterde al eens eerder in ‘Back to Basics’, direct na de introductie in 2017. Toen kreeg je voor €58.995 een T5 benzine in Momentum-trim, met een zwarte grille, maar zonder luxezaken als navigatie een panoramadak of stoelverwarming. Nu staat er voor precies 1.000 euro meer een Volvo XC60 klaar die met de naam ‘Essential’ het ergste doet vermoeden. Wat is immers essentieel? Stalen wielen zijn ook rond, halogeenkoplampen geven ook licht en met een open raam wordt het ook koeler in de auto, maar zou Volvo dat bedoelen? Nee dus.

De huidige Essential Edition ziet er om te beginnen al fraaier uit dan de Momentum van toen. Hij heeft een zwaar verchroomde grille, een eveneens verchroomde lijst om de zijruiten en mooiere wielen dan destijds. Bovendien prijkt er in het linker voorscherm een tweede ‘tankklep’, en die zit daar niet zomaar. De XC60 is inmiddels altijd een plug-in hybride en dus krijg je niet alleen 100 pk meer dan in 2017, maar ook de mogelijkheid om tot 82 kilometer elektrisch te rijden. En bovendien vierwielaandrijving, een voorziening die op de T5 van toen schitterde door afwezigheid.

'Charcoal' of 'Blond'

Qua kleur is er trouwens ook wat veranderd, want in plaats van wit is nu ‘Vapour Grey’ standaard. Voor het interieur is er zowaar wat te kiezen, ook zonder bijbetaling. Het ‘Charcoal’-zwarte stofje kan op verzoek worden vervangen door een veel lichtere stof, waarmee en passant ook de onderkant van het dashboard en de deurpanelen in dat ‘Blond’ worden uitgevoerd. Dat geeft het geheel meteen een veel chiquere uitstraling, althans naar de bescheiden mening van ondergetekende. De forse automaatpook van de XC60 uit 2017 is hier vervangen door een kleinere schakelaar en hier en daar zijn wat knoppen geschrapt, maar net als aan de buitenkant is er in essentie maar weinig veranderd. Softwarematig wel, want het Volvo-infotainment van toen heeft plaatsgemaakt voor een Android Automotive-systeem dat standaard Google Maps-navigatie biedt. Het scherm is met 8-inch wel net een slagje kleiner dan in duurdere XC60-versies, maar vooruit.

Pakken we de lijst met uitrusting erbij, dan raken we alleen maar meer onder de indruk van deze XC60 Essential. De auto heeft bijvoorbeeld dual zone-klimaatregeling met de mogelijkheid tot voorverwarmen of -koelen, deels elektrisch verstelbare stoelen, sfeerverlichting, een digitaal instrumentarium, een goed audiosysteem met tien speakers en een subwoofer en natuurlijk ledkoplampen. Het klapstuk is wat ons betreft het elektrisch bedienbare, panoramische schuif-kanteldak, een fraaie voorziening die nu dus in elke XC60 wordt geschroefd.

Niet duur

Wat missen we? Opnieuw stoelverwarming, maar ook een elektrisch bedienbare achterklep, ‘keyless entry’ en een reeks rijhulpjes. De basis-XC60 heeft bijvoorbeeld geen adaptieve cruisecontrol en dus ook geen Pilot Assist-rijhulp. Het goede nieuws is dat dit optioneel met het Driver Assistance-pakket van €1.295 wel is toe te voegen, terwijl het pakket ‘Climate’ voor €695 voorziet in stoel- en stuurverwarming. Die twee opties zouden wij sterk overwegen en dat geldt ook voor een andere kleur, maar dan staat er voor €63.280 een zeer complete auto, die in niets doet vermoeden dat het hier om de basisuitvoering gaat. Dat is nog steeds niet duur. De nieuwe BMW X3 is er (ook een plug-in) vanaf €67.815, een basis-GLC kost zelfs €74.941.

Er is wel een kanttekening, want formeel is de Essential een tijdelijke aanbieding. Informeel loopt hij al een hele tijd mee en lijkt het einde nog niet in zicht. De eerstvolgende ‘normale’ uitvoering, de Core, kost ineens €69.695. Voor dat geld krijg je dan de elektrische achterklep en het keyless entry-systeem, die op de Essential niet leverbaar zijn, plus het eerdergenoemde Driver Assistance-pakket. In vergelijking met een Essential met dat pakket ben je echter ook € 8.405 méér kwijt, dus dat is een heel dure elektrische klep.

Signalement

Merk Volvo
Model XC60 T6 Plug-in Hybrid AWD Essential Edition
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 58.890

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.969 cc
Maximaal vermogen 257 kW / 350 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 659 Nm bij 2.500 tpm
Accu capaciteit (bruto) 19 kWh
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.688 mm / 1.902 mm / 1.658 mm
Wielbasis 2.865 mm
Massa leeg 2.056 kg
Laadvermogen 604 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.250 kg / 750 kg
Banden235/60R18Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,7 s
CO2-uitstoot (WLTP) 23 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (63)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.