De Volkswagen ID3 is goedkoper dan ooit, maar ook aantrekkelijker? – Back to Basics
Zwart is goedkoper
EV’s zijn zo ongeveer de enige dingen op deze aarde die niet duurder, maar juist goedkoper worden. Bij Volkswagen is het klapstuk op dit vlak toch wel de ID3, die voor het eerst van zijn leven voor minder dan 30 mille op de prijslijst staat. Moet je je daardoor laten verleiden?
Volkswagen ID3 52 kWh Limited Edition – € 29.990 (normaal: € 34.990)
De prijs van €29.990 hoort bij de Limited Edition. Die naam suggereert tijdelijkheid en hoewel dat ongetwijfeld klopt, verwachten wij niet dat Volkswagen straks ineens weer €5.000 extra voor dezelfde auto kan en gaat vragen. Dat is namelijk het voordeel ten opzichte van de Black Edition, waar de ID3 Limited Edition los van zijn prijs volledig gelijk aan is. Verfrissend, trouwens: Volkswagen is bij ons weten het eerste automerk dat erkent dat zwarte accenten goedkoper zijn in plaats van duurder en voorziet dus juist deze instapversie van gitzwarte wielen, typeplaatjes en raamlijsten. Bij andere merken betaal je vaak grof bij voor zo’n ‘black edition’, dus tel uit je winst.
In 2020, toen de ID3 net nieuw was, betaalde je nog minimaal €37.890 voor de auto. Toen stond daar echter wel meteen een accu van 58 kWh tegenover, nu doet de instapper het met 52 kWh. Dat levert een actieradius op van 384 kilometer, tegen 425 voor de versie van 2020 en 434 voor een nieuwe ID3 met (inmiddels) 59 kWh. Laten we immers niet vergeten dat de ID3 in de tussentijd ook vernieuwd is, met verschillende interieur-upgrades, verbeterde techniek en een aangepaste voorzijde. De basisversie heeft dan weer niet de achterlichten waarvan ook het gedeelte in de klep brandt, want daarvoor moet je een luxere variant bestellen.
De wielen zijn met 19-inch zelfs een maatje groter dan die van de duurdere Business.
De versie met de grote accu is er ook als Limited Edition, heet dan Pro Limited Edition en kost met €37.990 wel heel fors meer. Voor dat geld krijg je dan wel meteen een betere uitrusting, met onder meer die duurdere en mooiere koplampen en achterlichten en een navigatiesysteem. Een ID3 zonder opties herken je trouwens nog altijd aan de kleur grondverfgrijs, hoewel Volkswagen het zelf Moonstone Grey noemt. In 2020 stond de auto nog op stalen wielen met wieldoppen, nu is 19-inch lichtmetaal standaard dankzij het Black Edition-pakket. Het ‘licht’ in lichtmetaal slaat hier zoals gezegd dan ook zeker niet op de kleur. De achterste zijruiten houden trouwens juist zoveel mogelijk licht tegen, want privacy glass is standaard.
Het interieur is donker, grijs en zakelijk, maar niet per se kaal. Zo heeft de auto standaard een 32,8 cm touchscreen (zonder navigatie), klimaatregeling (één zone), adaptieve cruisecontrol, parkeersensoren rondom, een met leer bekleed stuurwiel en speakers achterin. Dat laatste lijkt niet bijzonder, maar vroege ID3’s hadden dat meestal niet. Wat we nu nog missen, zit vrijwel allemaal in het ‘Comfort Pakket’ van €1.690. Dat brengt navigatie (niet nodig), stoelverwarming (wel nodig), stuurwielverwarming, een regensensor, een draadloze telefoonlader en een tweede zone voor de klimaatregeling, inclusief de mogelijkheid om het interieur voor te verwarmen. Onze tip: altijd doen.
De keuze van de auteur
Er zijn twee dingen waar ik niet tegen kan als het om wielen gaat: gitzwarte exemplaren en nodeloos grote exemplaren. Dat laatste geldt nog sterker in het geval van een EV, omdat het doorgaans een flink hoger energieverbruik oplevert. De ID3 Limited Edition plaatst me daarom voor een dilemma, want de enige alternatieven voor de gitzwarte basiswielen zijn met 20 inch nóg groter. Bij particuliere aanschaf zou ik dus waarschijnlijk achteraf de 18-inch (niet-zwarte) wielen van de Business laten monteren, maar de configurator biedt die optie niet. Daarom ga ik voor €790 dan toch maar voor 20-inch Trondheim-exemplaren, die tenminste wel echt mooi staan.
Vervolgens vliegt er nog eens €790 van de bankrekening, ditmaal voor de prachtig blauwe Costa Azul-lakkleur. Het comfortpakket gaat er uiteraard tegenaan en dat geldt voor een luttele €90 ook voor een variabele laadbodem voor de bagageruimte. De warmtepomp zou ik graag hebben, maar €1.190 is me toch even te gortig. Die kleine accu is trouwens verre van optimaal, maar het prijsverschil met de basisversie is gigantisch. Met de door mij gekozen opties staat er een ID3 van €33.350, nog altijd niet zo veel voor een elektrische auto van dit formaat en met deze uitrusting.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | ID.3 52kWh 170pk Black Edition |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 33.860 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk |
Maximaal koppel | 310 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 57 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.264 mm / 1.809 mm / 1.562 mm |
Wielbasis | 2.770 mm |
Massa leeg | 1.687 kg |
Laadvermogen | 573 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 215/50R19Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,2 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 15,4 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 384 km |