De Vluchtstrook: 'Japanse Twingo' Honda Today

'Zijn Tijd vooruit', maar dan echt

Honda Today Renault Twingo
Honda Today Renault TwingoHonda Today Renault TwingoHonda Today Renault TwingoHonda Today Renault TwingoHonda Today Renault TwingoHonda Today Renault TwingoHonda Today Renault TwingoHonda Today Renault TwingoHonda Today Renault TwingoHonda Today Renault TwingoHonda Today Renault TwingoHonda Today Renault TwingoHonda Today Renault TwingoHonda Today Renault TwingoHonda Today Renault TwingoHonda Today Renault TwingoHonda Today Renault Twingo

De eerste Renault Twingo is hard op weg naar de klassiekerstatus. Terecht, want het nog altijd fris ogende autootje was in veel opzichten z’n tijd vooruit en is nog altijd een unieke verschijning. Hoewel, uniek… de overeenkomsten met de Honda Today uit de jaren 80 zijn lastig te missen.

In 2018 hadden we op deze site een kortstondige serie met de naam ‘Zijn Tijd Vooruit’. Tekenaar Ruben Ooms creëerde daarin denkbeeldige voorgangers van moderne automobiele verschijnselen als de Porsche Cayenne en de Toyota Prius. Als we Ooms destijds om een plaat van een fictieve Renault Twingo uit de jaren 80 hadden gevraagd, was er ongetwijfeld zoiets uitgekomen als de eerste Honda Today.

De Honda Today verscheen in 1985 als belastingvriendelijke ‘kei car’ op de Japanse markt. Net als veel andere kei cars onderscheidde de auto zich door relatief veel ruimte en luxe te bieden binnen de strikte beperkingen van de ‘kei’-categorie. Dat deed de auto echter niet door nadrukkelijk de hoogte in te schieten, zoals de Daihatsu Move dat later bijvoorbeeld wel deed.

Honda koos er echter wel voor om de passagierscabine over een zo groot mogelijk deel van de koetslengte uit te smeren. Het gevolg was een laag, maar toch ietwat MPV-achtig autootje met een vlak liggende voorruit. Die ruit ging net als bij een personenbus nagenoeg naadloos over in de korte neus, met een groot glasoppervlak en een ruimtelijk interieur als gevolg. Voor de aandrijving zorgde een onder meer ook in de Goldwing-motorfietsen gebruikte tweecilinder met een inhoud van niet meer dan 545 cc, al kregen latere Todays een driecilinder aangemeten.

Aantijgingen

Voordat we de brug naar de Twingo slaan, moet ons toch iets van het hart. Als het gaat om autodesign, wordt er al heel snel geroepen dat bepaalde elementen of concepten zijn nagebootst van andere fabrikanten. In meer dan een eeuw autodesign is het echter onvermijdelijk dat zulke overeenkomsten ontstaan, dus proberen we voorzichtig te zijn met dit soort aantijgingen.

Toch zijn de overeenkomsten tussen de in 1992 gelanceerde Twingo en de eerdere Honda Today opmerkelijk te noemen. Om te beginnen is daar de basisvorm. Ook de Twingo is een compacte driedeurs met een vlak liggende voorruit en een stompe neus, zodat het profiel bij een snelle blik nagenoeg identiek lijkt.

Ook op detailniveau zijn er echter veel gelijkenissen. Zo beschikte de Honda over ronde koplampunits die door de motorkap worden omvat. Die motorkap eindigt ook bij de Twingo boven een kleine sleuf die als grille dient, terwijl het merklogo bij beide auto’s op de motorkap is geplaatst.

Voor het wissen van de relatief grote voorruit achtten beide fabrikanten een enkele wisser met een ingewikkelde scharnierconstructie het meest geschikt. Zelfs op het dak treffen we overeenkomsten aan. Een schuifdakloze Twingo heeft hier een opvallende, in lengterichting geplaatste sleuf, precies zoals ook de Honda Today die van z’n makers kreeg toebedeeld.

Renault Twingo

 

Honda Today

Blij en bol

Natuurlijk laat dat nog genoeg unieke details over voor beide auto’s, al is het maar omdat de jaren 80 veel vierkantere vormen dicteerden dan de blije, bolle automobiele periode die we de jaren 90 noemen. De Honda Today overleefde het tot in 1998, maar wer werd in 1993 wel een compleet nieuwe generatie voorgesteld. De basisvorm bleef behouden en de koplampen bleven rond. Opmerkelijk is dat er een soort sedanversie werd toegevoegd, die ondanks z’n rechte achterzijde over een kleine achterklep beschikte. Boven die klep was een opmerkelijke, panoramische ruit te vinden, die zich met name aan de onderzijde als een soort vizier om de kont heen vouwde. Waar hebben we dat toch eerder gezien…

Overigens staat er op het moment van schrijven zo’n tweedeurs Today te koop in Nederland. Voor slechts €2.900 is het unieke kleintje helemaal van jou.

PRIVATE LEASE Honda

Lease'm
Honda CR-V 2.0 HEV 2WD Elegance 30th Anniversary Edition
€ 889
 

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.