De Vluchtstrook: de allereerste auto's uit Rusland
Aanleiding: Dartz
De Dartz Motorz Company is een knotsgekke autofabrikant uit Letland en komt geregeld en steevast op spraakmakende wijze in het nieuws. In zijn marketing-uitingen en productnamen verwijst het bedrijf opvallend vaak naar de historie van de Russische auto-industrie, dus laten wij dat dan ook maar eens doen.
Als het aan Dartz-oprichter Leonard F. Yankelovich ligt, is de connectie tussen zijn land en het immense buurland ook vele decennia na de Sovjet-Unie nog springlevend. Dartz profileert zichzelf dan ook als de bouwer van “Kogelbestendige opulente auto's, vertrouwd door miljardairs, tsaars, supersterren, generaals en dictators”.
Dat doet het overigens met een dikke knipoog, want Dartz neemt zichzelf zeker niet te serieus. De duidelijke link met Rusland heeft ongetwijfeld te maken met de potentiële klantenkring voor de belachelijk opulente Prombron, maar zeker ook met de historie van Dartz.
Dat lijkt vreemd. Dartz bestaat pas sinds 2008 en is met zijn moddervette SUV’s en even overdadige als protserige opties (walvispenisleder) en belachelijke motorvermogens (1.500 pk) een typisch product van deze tijd.
Angstaanjagend
Toch prijkt in het angstaanjagende logo van het merk een heel ander jaartal: 1869. Dat is het jaar waarin Russo-Balt (of Russo-Baltique) werd opgericht, een voertuigfabrikant die vanaf 1909 ook auto’s ging bouwen. Dat deed het in een fabriek in de huidige Letse hoofdstad Riga, destijds nog onderdeel van het Keizerrijk Rusland. In diezelfde fabriek bouwt Dartz tegenwoordig zijn monsterlijke hoogpotigen en die historie wordt door het merk maar al te graag naar voren geschoven.
Een Russo-Baltique uit 1909
Yakovlev Freze
Russo-Balt was er vroeg bij als autobouwer, maar is niet verantwoordelijk voor de eerste auto van Rusland. Die eer gaat naar de Yakovlev Freze uit 1896 (foto 1), elf jaar na het verschijnen van de Benz Patent-Motorwagen die als eerste auto met verbrandingsmotor te boek staat.
De Yakovlev Freze heet zo omdat hij het gevolg is van een samenwerking tussen koets(werk)bouwer Pyotr Freze en motorbouwer Yakovlev. Net als de latere Benz Velo en in tegenstelling tot de eerste Motorwagen was de eerste Russische auto al een echte vierwieler, al is de visuele connectie met een paardenkoets logischerwijs groter dan die met een moderne auto. Een motortje met 1,5 pk leverde een topsnelheid op van dik 20 km/h, toch flink sneller dan lopen.
FreZe Nikrob EV
Elektrisch
Pyotr Freze is echter niet alleen verantwoordelijk voor de eerste Russische auto, maar ook voor de eerste elektrische Russische auto. Aan het begin van de 19e eeuw experimenteerde deze getalenteerde ingenieur al met batterij-elektrische aandrijving voor ‘auto’s’, net als veel andere vroege autobouwers overigens. De experimenten van Freze leidden onder meer tot de productie van trolley-bus-achtige voertuigen die onder meer dienstdeden voor de brandweer.
Het is juist deze tweede periode van autoproductie onder Pyotr Freze die tot de naam van het nieuwste Dartz-product heeft geleid. Dartz ziet zijn eigen naam kennelijk niet graag verbonden aan een minuscuul elektrisch stadsautootje dat bij Nirkob in Litouwen wordt gebouwd, maar vindt de naam ‘Freze Nikrob EV’ wel heel passend. Wij nu ook.
Bron: forpost-sz.ru