De ultieme rijders-BMW wordt nog ultiemer: BMW M2 CS
Richting de 500-pk grens
Traditionele liefhebbers hebben genoeg te klagen over ‘hun’ merk, maar de BMW M2 biedt een heleboel troost op vier wielen. Deze ultieme rijders-BMW wordt nog wat ultiemer, want de M2 CS komt eraan.
Polariserende EV’s, enorme grilles, gigantische SUV’s en voorwielaangedreven hatchbacks: conservatief ingestelde BMW-liefhebbers hebben de laatste jaren heel wat voor hun kiezen gehad. Gelukkig is er temidden van al dat – let wel, behoorlijk succesvolle – nieuwe spul toch nog altijd een vluchthaven, en die heet BMW M2. Een compacte, tweedeurs coupékoets, achterwielaandrijving, een fantastische zescilinder en desnoods een handbak maken deze BMW zo BMW als een BMW maar kan zijn, en dat in 2024.
En omdat voor velen genoeg gewoon niet genoeg is, komt BMW net als voorheen met een overtreffende trap van dit heerlijke stuur-ijzer: de BMW M2 CS. Eerlijk is eerlijk: als de Duitsers het camouflagemateriaal gewoon achterwege hadden gelaten, waren deze foto’s misschien niet eens tot ons gekomen. Het grote nieuws is hier immers niet visueel, al ontwaren we een eigenwijze ‘ducktail’-achterspoiler en krijgt de M2 CS ongetwijfeld andere wielen, meer carbon en wellicht hier en daar een extra splittertje mee.
Nee, het gaat hier om het onderhuidse. De M2 CS is traditioneel (nog) meer bedoeld voor serieus sportief gebruik, ook op het circuit. Aangezien de vorige M2 CS 40 pk sterker was dan de M2 Competition van destijds, en de huidige M2 al in zijn normale vorm 460 pk levert, komt de 500-pk grens in zicht voor het S58-blok onder de motorkap van dit monster. Dat duurt trouwens nog wel even: volgens het doorgaans welingelichte BMWBlog staat de M2 CS voor 2025 op de rol.