De Tweeling: BMW X1 - Zinoro 1E

China plugt in

Zinoro 1E
Zinoro 1EZinoro 1EZinoro 1EZinoro 1EZinoro 1EZinoro 1EZinoro 1EBMW X1BMW X1BMW X1Zinoro 60HZinoro 60HBMW X1 LWB
China is dé broedplaats voor goedkope kopieën van veelal Europese modellen. De SUV die deze week in De Tweeling de hoofdrol op zich neemt, lijkt perfect in de knip- en plakcategorie te vallen, maar niets is minder waar.

Veelal houden we ons in deze rubriek ver van auto's die binnen een bepaald concern een tweelingbroer of -zusje hebben, maar in de editie van deze week wijken we even van dat reglement af. De auto die ditmaal op de digitale bühne van De Tweeling staat, is namelijk de 1E van Zinoro.

Zinoro is een merk dat in 2013 uit de grond is gestampt door BMW Brilliance, de joint-venture die BMW in China heeft met Brilliance Auto. Waar het in 2003 opgerichte samenwerkingsverband zich normaal gesproken bezighoudt met het produceren van vrijwel het gehele BMW-gamma voor de Chinese markt, is Zinoro een volwaardig automerk dat zich puur en alleen bezighoudt met de productie van geëlektrificeerde modellen.

In november 2013 trok Zinoro het doek van zijn eerste productiemodel: de 1E. De auto doet niet alleen sterk denken aan de eerste generatie van de BMW X1 (E84), in feite ís het er ook een. Hoewel zaken als neus en kont danig van het origineel afwijken, is ondanks de afwezigheid van onder andere de BMW-nieren zeer goed zichtbaar wat de technische basis van de 1E is. Interessanter misschien nog dan het uiterlijk is het onderhuidse van de 1E.

Want hoewel de koets duidelijk X1 is, geldt dat niet voor wat zich onder de kap van de 1E afspeelt. De 1E is namelijk in alle gevallen een EV. In de motorruimte monteert Zinoro een 170 pk en 250 Nm sterke elektromotor, dezelfde unit die BMW in de voorheen sterkste uitvoering van de i3 monteerde. Met dat elektrohart is de 1E in staat om een op 130 km/h begrensde topsnelheid te halen. Het accupakket, dat netjes over de gehele vloer van de auto is verdeeld, moet goed zijn voor een actieradius van 150 kilometer. In zo'n 7,5 uur moet het geheel weer volgeladen kunnen worden.

Sinds begin 2014 is de elektrische X1 daadwerkelijk beschikbaar op de Chinese automarkt, al werd de auto aanvankelijk alleen als leaseauto aangeboden in Peking en Sjanghai.

De 1E is overigens niet de enige X1-achtige die Zinoro in zijn leveringsgamma heeft. In november 2016 presenteerde de Duits-Chinese samenwerking namelijk zijn tweede model: de 60H, in feite de productieversie van de in 2015 gepresenteerde Concept Next. Waar de 1E in de basis een X1 van de vorige generatie is, deelt de 60H zijn techniek en het gros van zijn koets met de verlengde versie van de huidige X1. In tegenstelling tot de 1E is de 60H geen EV, maar een plug-in hybride. In het vooronder ligt een 136 pk sterke 1,5-liter turbomotor, die is gekoppeld aan een 15 pk sterke elektromotor. Een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h moet daarmee in 7,6 tellen voorbij zijn. Interessanter is de volledig elektrische actieradius van 60 km. Inmiddels heeft de 1E de ruimte die hij in de schappen van Zinoro bezet hield, volledig beschikbaar gesteld voor de 60H.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (58)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.