De Toyota Camry is klaar voor Europa, maar wordt geschrapt in Nederland

Kijk maar goed

Toyota Camry
Toyota CamryToyota CamryToyota CamryToyota CamryToyota CamryToyota Camry

Dit is de Europese versie van de nieuwe Toyota Camry. Kijk er maar even goed naar, want de Nederlandse importeur ziet geen brood meer in dit model.

De huidige, achtste generatie van de Toyota Camry was in 2019 de eerste Camry in vijftien jaar die weer naar Europa en dus ook naar Nederland kwam. Toyota zag kennelijk weer een markt voor de grote, ruime en alhier altijd hybride sedan. Wie recent in Parijs in een taxi is gestapt, weet dat die markt er inderdaad is. Ook verder naar het oosten lusten ze de Camry best, dus is het niet zo gek dat de nieuwe ‘XV80’-editie weer in Europese trim verschijnt. De Europese versie lijkt als twee druppels water op de eerder gepresenteerde Amerikaanse variant, en onderscheidt zich eigenlijk alleen door uitvoeringsverschillen, de vorm van de kentekenplaten en de afwezigheid van de in Noord-Amerika verplichte ‘side-markers’.

Tot zover het goede nieuws. De nieuwe Toyota Camry komt weliswaar naar Europa, maar niet naar Nederland. In 2019 gingen er nog 115 op kenteken, maar in 2023 bleef het totaal steken op 20 stuks. Dat is niet genoeg om het drukken van folders en prijslijsten en het bestellen van demo’s te rechtvaardigen, dus trekt Toyota Nederland de stekker uit ‘project Camry’. De importeur laat weten dat liefhebbers van grotere sedans zich kunnen wenden tot de Lexus ES, die zijn basis en hybridetechniek met de Camry deelt. Die auto is ‘premium’ en dus duurder: een ES kost op het moment van schrijven minimaal €61.895, een Camry is er vanaf €50.649.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (128)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.