De Peugeot e-5008 is bijna de goedkoopste elektrische zevenzitter – Back to Basics
De Avantage biedt uitkomst
Stel: je baas wil dat je elektrisch rijdt, maar vanwege de thuissituatie is een auto met drie zitrijen wenselijk. Tot nu toe was een zéér stevig leasebudget dan bijna noodzakelijk, maar de nieuwe Peugeot e-5008 is relatief voordelig. Is de instapversie aanbevelenswaardig?
Peugeot e-5008 Allure - €48.415
Dit verhaal gaat specifiek over de voordeligste Peugeot e-5008, de elektrische dus. Op benzine is de 5008 met minimaal €45.720 een stukje voordeliger, maar er zijn goede redenen om ons op de EV te richten. Allereerst hebben we de Hybrid 136-versie van de kortere, maar verder identieke 3008 al eens behandeld. Bovendien is er qua uitrusting nauwelijks verschil tussen een Allure op benzine en een Allure op stroom, dus benzinerijders kunnen hier alsnog lezen wat een standaard 5008 te bieden heeft. En tot slot is de e-5008 met zijn vanafprijs van minder dan 50 mille een tamelijk uniek aanbod in EV-land. Er zijn wel wat goedkopere elektrische zevenzitters, maar dat zijn allemaal Berlingo-achtigen met een bedrijfsauto-achtergrond en een inmiddels stevig verouderde basis. Andere elektrische auto's met drie zitrijen zijn zonder uitzondering duurder, van de (krappere) Mercedes-Benz EQB tot de Kia EV9 en daarboven. De 5008 is actueel, fris, helemaal modern en standaard uitgevoerd met drie zitrijen.
Als de keuze voor een e-5008 eenmaal is gemaakt, ben je er nog niet. Peugeot biedt hem aan met 73 kWh en 210 pk of 98 kWh en 230 pk, waarbij laatstgenoemde tot maar liefst 668 kilometer ver moet kunnen komen. Wij kiezen vandaag uiteraard voor de ‘mindere’ variant, met een actieradius van 502 kilometer. Ook best. Snelladen gaat met maximaal 160 kW en daarmee doet deze basis-e-5008 niet voor de Long Range onder.
Wat betreft de uitrustingsniveaus houdt Peugeot het overzichtelijk. Er is een Allure en er is een GT, waarbij laatstgenoemde zich onder meer onderscheidt met fraaiere koplampen en achterlichten. Het uiterlijke verschil tussen de twee uitvoeringen is evengoed niet groot en ook de simpelste e-5008 ziet er al heel compleet uit. Dat komt onder meer door de 19-inch Lulea-wielen, specifiek bedoeld voor de elektrische 5008. De zilverkleurige lijst boven de zijruitpartij verfraait standaard het uiterlijk en Peugeot gebruikt rondom niets anders dan ledverlichting. Wat ook helpt als het om uiterlijkheden gaat, is dat er vrijelijk gekozen kan worden uit alle beschikbare lakkleuren. De auto wordt daar dus geen cent duurder van. Peugeot biedt zes metallic-lakken aan en de configurator schotelt ons de e-5008 vanuit evenzoveel hoeken voor, dus we hebben ze simpelweg alle zes in de fotogalerij gezet. Kiezen maar!
Het interieur ziet er meteen goed uit. Dat heeft alles te maken met het lichtgrijze stofje dat dashboard en deurpanelen verfraait, en terugkomt op de achterkant van de rugleuningen. De rest van de stoel is bekleed met een grijs/zwarte stof, de goedkoopste van de drie beschikbare opties. De knusse doch moderne sfeer aan boord is helemaal standaard, maar we zien wel wat verschillen met de 5008’s die in de folder staan afgebeeld. Zo ontbreekt het tweede touchscreen onderaan de middenconsole. In plaats van die zogenaamde ‘i-Toggles’, instelbare snelkoppelingen, lijkt er een klein opbergvakje te zijn aangebracht. De schermcombinatie die nog wel rest, is eveneens heel wat minder fraai dan op het fabrieksbeeld. In plaats van één aaneengesloten geheel van in totaal 21 inch, is de optisch boven het dashboard ‘zwevende’ boog nu opgevuld met plastic en twee losse, 10-inch schermen. Navigatie zoek je daarin tevergeefs, al zijn de draadloze versies van Android Auto en Apple CarPlay wel present.
Twee losse schermen in een kunststof behuizing: dat oogt nog net even wat minder fraai.
Is dat wat armoedig ogende scherm een voorteken van een knetterkale 5008? Dat gelukkig niet. Keyless entry, automatische klimaatregeling met drie zones, een verschuifbare tweede zitrij, cruisecontrol, een regensensor, een variabele bagageruimtevloer, een automatisch dimmende binnenspiegel en elektrisch inklapbare buitenspiegels zijn allemaal standaard. Wel ontbreekt het nog aan adaptieve cruisecontrol en missen we stoelverwarming. Opmerkelijk: wie het 360 graden Vision & Drive Assist pack van €1.450 bijbestelt, krijgt onder meer stuurverwarming, maar nog altijd geen stoelverwarming. Die combinatie van warme handen en koude billen treffen we zelden aan, al kan ‘allebei’ natuurlijk ook. Enigszins opmerkelijk is dat een warmtepomp eveneens tegen meerprijs verkrijgbaar is op de e-5008, ongeacht de gekozen uitvoering. Je betaalt €900 voor de voorziening, die onder koude omstandigheden het verbruik moet drukken.
Hoewel zeker niet kaal, laat de basisversie van de e-5008 dus nog wel wat te wensen over. Wie inmiddels gebruikelijke luxe als stoelverwarming, adaptieve cruisecontrol en navigatie aan de uitrusting wil toevoegen, kijkt inclusief warmtepomp ineens tegen een auto van €52.015 aan. Het goede nieuws: daarmee is dit nog altijd een relatief voordelige elektrische zevenzitter.
De keuze van de auteur
De Avantage biedt fraaie opties voor een bescheiden bedrag, maar beperkt wel je keuezemogelijkheden.
Hoe noodzakelijk is dat veel mooiere scherm, en heb ik die ACC echt nodig? Het zijn altijd lastige vragen, zeker als de opties zoals bij Peugeot in uitgebreide, maar vrij prijzige pakketten zijn verwerkt. Gelukkig helpt Peugeot zelf een handje, want de tijdelijke Avantage-versie is eigenlijk een no-brainer. Voor €48.950, €535 meer dan de basisversie, biedt de Allure Avantage het 360 graden Vision & Drive Assist pack én het Panoramic Navigation Pack. Samen zijn die pakketten €2.200 waard, dus tel uit je winst. Een nadeel heeft de Avantage ook, want het gewenste Seat Pack met AGR-stoel en stoelverwarming van €500 is bij dit actiemodel geen optie. Pijnlijk, maar met de genoemde uitrusting en in fraai, docht ingetogen ‘Blue Ingaro’ staat er nu toch een knappe gezinsbak.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | e-5008 Allure 73kWh 210 |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 47.015 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 157 kW / 210 pk |
Maximaal koppel | 345 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 77 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.791 mm / 1.895 mm / 1.694 mm |
Wielbasis | 2.901 mm |
Massa leeg | 2.193 kg |
Laadvermogen | 707 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R19Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,7 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 17,8 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 500 km |
PRIVATE LEASE Peugeot 5008
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 5008 GT Avantage 73 kWh 210pk | LEDER | AGR MEMORY SEAT | PANORAMISCH SCHUIFDAK | ADAPTIVE CRUISE | HANDSFREE KOFFERKLEP | 7-PERSOONS
- 2024
- 4.356 km

Peugeot 5008 GT Avantage 73 kWh Pano dak l Snel leverbaar
- 2025
- 0 km

Peugeot 5008 GT Avantage 73 kWh l Mistral Executive l 360 Vision l Panoramadak l 7 zits l 7 persoons
- 2025
- 10 km