De nieuwe Citroën C3 Aircross is een ruime SUV voor iets meer dan 25 mille

Zevenzitter óf elektrisch

Citroën C3 Aircross
Citroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 Aircross

De nieuwe Citroën C3 Aircross is in de buurt van Parijs definitief onthuld. Daar staan wij uiteraard met onze neus bovenop, want als voordelige, ruime en naar keuze elektrische SUV  met een optionele derde zitrij is dit een meer dan interessante nieuwkomer.

  • Veel langer en breder dan uitgaande C3 Aircross
  • Als zevenzitter óf als EV
  • Zonder bpm al voor minder dan 20 mille

Vorig jaar verbaasde Citroën vriend en vijand met de nieuwe C3. Die compacte auto is zelfs met de beschikbare elektrische aandrijflijnen erg voordelig, en dat allemaal zonder dat hij in China wordt geproduceerd. Het geheime wapen bleek het nieuwe, eenvoudige Smart Car-platform, dat speciaal voor de budgetvriendelijkere modellen is ontwikkeld door Stellantis. Er komen uiteraard nog veel meer modellen op deze basis, waaronder deze nieuwe Citroën C3 Aircross. Het ruimere broertje van de C3 konden we je al eens laten zien, maar vandaag gaat definitief het doek van de auto, leren we hoe het interieur eruitziet en kunnen we specificaties en zelfs al een prijsindicatie melden.

Maatvoering en koetswerkvorm

Bij de reguliere C3 ontkent Citroën in alle toonaarden dat het om een SUV-achtige auto gaat, hoewel dat wel degelijk zo is. Bij de Aircross nemen de Fransen de welbekende afkorting wél in de mond. De auto is bedoeld voor ‘mensen met een actieve levensstijl’, een doelgroep waar we al enige tijd niets meer van hebben vernomen. De Citroën C3 Aircross is 4,39 meter lang, 1,79 meter breed en 1,66 meter hoog. Daarmee is hij niet alleen veel langer dan de reguliere C3 (4,02), maar ook duidelijk langer dan de vorige C3 Aircross (4,16 meter). Ook in de hoogte overtreft hij die auto met een centimeter of 10, terwijl de nieuwe C3 Aircross bovendien 5 centimeter breder is dan zijn voorganger. Voor- en achteras staan 2,67 meter uit elkaar, waarmee de wielbasis met zo’n 6,5 centimeter is gegroeid.

Citroën C3 Aircross

Interieur en ruimte

Dat de auto zoveel langer en breder is, kun je goed zien. Hij staat wat zelfverzekerder op zijn wielen dan de uitgaande Aircross en heeft bovendien een flink grotere overhang aan de achterzijde, wat samen met de verticale achterkant zorgt voor een langgerekte, stoere koets. En veel ruimte, niet te vergeten, want met 460 liter bagageruimte hoeft de C3 Aircross zich bepaald niet te schamen. Deze waarde – 50 liter méér dan voorheen – is voor de vijfzitsvariant. Er komt zowaar ook een versie met een derde zitrij, wat we behalve bij de Dacia Jogger en de grotendeels aan de Aircross gelijke Opel Frontera nergens zien in het B-segment. Citroën belooft onder meer armsteunen en usb-aansluitingen op de derde rij. We vrezen wel voor de ruimte (een video is onderweg), want met alle stoelen in gebruik blijft er nog maar 40 liter bagageruimte over. Ook in vijfzits-opstelling gaat er flink minder in de zevenzitter dan in de vijfzitter: 330 in plaats van 460 liter. De achterbank staat bij de zevenzitter dan ook verder naar voren dan in de vijfzitter, waarvoor Citroën een riante hoeveelheid beenruimte achterin belooft. De achterbank is echt een bank, die op traditionele wijze in de 60/40-verhouding kan worden neergeklapt.

Met zijn horizontaal georiënteerde dashboard, verticaal georiënteerde ventilatieroosters en gezellige stoffen afwerking vertoont het binnenste van de C3 Aircross veel overeenkomsten met dat van de reguliere C3. Ook hier zien we het hoog op het dashboard geprojecteerde informatiedisplay terug, Citroëns kruising tussen een head-updisplay en een wellicht fraaier, maar ook duurder informatiedisplay achter het stuur.

Citroën C3 Aircross

Aandrijflijnen

Net als de reguliere C3 is de Aircross er met zowel benzinemotoren als volledig elektrische aandrijflijn. De elektrische versie heeft een 113 pk sterke elektromotor tussen de voorwielen en een LFP-accu van 44 kWh. Dat levert in deze toch wat forsere auto een actieradius van zo’n 300 kilometer op, hoewel een officieel cijfer nog volgt. Een driefasenlader is present en snelladen kan natuurlijk ook, en wel met een nette 100 kW als max. Snelladen van 20 naar 80 procent moet zodoende in 26 minuten gepiept zijn. Een versie met een grotere accu volgt in 2025, waarmee het bereik moet groeien naar meer dan 400 kilometer.

Liever benzine? Dan is er keuze uit een 100 pk sterke 1.2 PureTech-turbomotor met een handgeschakelde zesbak, of de inmiddels welbekende 136 pk sterke mild-hybrid-aandrijflijn met een zestraps automaat.

Wie niet kan wachten om een elektrische C3 Aircross met derde zitrij te bestellen, wordt in de volgende zin teleurgesteld. De zevenzitter is namelijk alleen verkrijgbaar met de benzinemotoren, de EV is altijd een vijfzitter. Ledkoplampen en Citroën Advanced Comfort-schokdempers zitten er dan wel weer altijd op, ongeacht de versie. Net als bij de reguliere C3 is er keuze tussen een vrij simpel uitgevoerde You en een duurdere en luxere Max-uitvoering.

De huidige C3 Aircross bestaat sinds 2017 en is zeker de laatste jaren bepaald geen succesnummer meer.

Prijzen Citroën ë-C3

Dan rest ons nog een blik op de prijzen te werpen, want die zijn zeer interessant. Internationaal belooft Citroën dat de elektrische C3 Aircross voor minder dan 30 mille zal worden aangeboden en de benzineversies al voor minder dan 20 mille van eigenaar wisselen. Vooralsnog communiceert Citroën voor Nederland een viertal prijzen, waarvan er drie toebehoren aan de elektrische Citroën ë-C3 Aircross. Die is er vanaf €27.390. Voor dat bedrag rijd je de ë-C3 Aircross als You. Daarboven staat dezelfde You-uitvoering, maar dan met toevoeging van het Pack Plus. Daar tik je €29.490 voor af. Voor topversie Max rekent Citroën €31.590.

En de vierde prijs dan? Dat lijkt de vanafprijs van de Citroën C3 Aircross met de 100 pk sterke en niet mild-hybride 1.2 PureTech-benzinemotor te zijn. Die bedraagt €25.850. Een relatief koopje dus, maar we kunnen je op moment van schrijven niet meer prijzen van de al dan niet mild-hybride benzineversies geven. Die volgen later.

PRIVATE LEASE Citroën C3 Aircross

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (126)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.