De leukste Ford Fiesta die er nooit kwam: RS Concept

Heftig in stijl van Focus RS

Ford Fiesta RS Concept

In het kader van de aankomende Autosalon van Genève blikken we terug op een concept uit het verleden. We gaan terug naar het jaar 2004 waar we kennis mochten maken met Fords nieuwste pocket rocket: de Fiesta RS.

Na het succes van de eerste generatie Focus RS, die tot 2003 werd geleverd, snakte menig Ford-liefhebber naar een nieuwe pretmachine. Een jaar later werd in Genève aan die verwachting voldaan in de vorm van de Fiesta. Mede ontwikkeld door Ford TeamRS stond daar het nieuwe paradepaardje dat deed denken aan de gloriejaren van Groep B. Extra brede wielkasten, een bumper ontworpen voor extra koeling en een striping die deed denken aan de legendarische GT. De aandrijving zou worden verzorgd door de 2,0 liter Duratecmotor die later ook in de Fiesta ST dienst deed. De ST leverde een destijds vlotte 150 pk, waar Ford de RS verder zou ontwikkelen tot 180 pk. Een 0-100 sprint was daardoor binnen 7 seconden mogelijk. 

Fiesta RS kwam niet

Helaas voor de Ford-fanatiekelingen werd het idee van de Fiesta RS nooit werkelijkheid. Tijdens de productie van de voorgaande Focus RS leed Ford een verlies van 4.500 pond op iedere auto die van de band rolde. Ondanks de grote interesse en verregaande ontwikkeling kregen ze het financiële plaatje niet rond. De Fiesta RS bleef daardoor slechts bij een concept en moest de consument genoegen nemen met de ST. Pas vijf jaar later introduceerde Ford een nieuwe RS, maar wederom in de vorm van de Focus. Die maakte met zijn iconische vijfcilinderroffel en ruim 300 pk een hoop goed, maar helemaal vergeten en vergeven doen we natuurlijk niet.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.